Előfizetés

Az önbizalommal aligha lesz gond a Fradinál

Hatos Szabolcs
Publikálás dátuma
2017.04.29. 07:51
Henning Berg, a Videoton trénere az elmúlt hetekben nem volt elégedett. FOTÓ: GETTY IMAGES/SZIRTESI LÁSZLÓ
A labdarúgó OTP Bank Liga hétvégi, 29. fordulójában tovább élesedhet az éllovasok küzdelme, az alsóházban azonban máris eldőlhet egy fontos kérdés: a mezőnyhöz e szezontól csatlakozó, sereghajtó Gyirmót ugyanis már matematikailag is elbúcsúzhat az élvonaltól. A Ferencváros játékosai fölényes szerdai győzelmükből merítenének erőt a bajnoki hajrára.

A tabella élén álló, eddig 50-50 pontot gyűjtő Budapest Honvéd és Videoton, valamint az őket hárompontnyi lemaradással követő Vasas is a kieséstől veszélyeztetett együttesekkel méri össze erejét az aktuális fordulóban. A kispestiek a mezőnyből némileg „kilógó” Gyirmóton taszíthatnak egyet a másodosztály felé, míg a székesfehérváriak az utóbbi hetekben jó formában futballozó, így a „veszélyzónától” néhány pontra eltávolodó Debrecent fogadják. A szerdai kupaelődöntőben a Mezőkövesddel szemben kétgólos előnyt szerző Vasas a szintén kieső helyet található DVTK átmeneti otthonába, Mezőkövesdre látogat.

A Magyar Kupában érdekelt másik élvonalbeli egylet, a harmadosztályú Budafok 8-0-s legyőzésének köszönhetően gyakorlatilag már döntősnek tekinthető Ferencváros az NB I-ben az utóbbi hetekben elvesztegetett pontok miatt „tisztes távolból” követi a bajnokaspiránsok küzdelmét. A címvédésről már valószínűleg lemondó zöld-fehérek egy hete a kiesőjelölt Gyirmót otthonában több eredménytelen tétmeccs után győztek újra, a kupasorozatban pedig önbizalom növelő sikert arattak szerda este. „Maximálisan odatettük magunkat a Budafok ellen, nem lehet azt mondani, hogy félvállról vettük volna az ellenfelet. Elégedettek lehetünk – nemcsak a gólkülönbséggel, hanem a mutatott hozzáállással is” – nyilatkozta a Népszavának Varga Roland, aki egy gólja mellett négy gólpasszal vette ki részét a kiscsapat elleni diadalból.

„Az elmúlt egy, másfél hónapban nem nagyon jöttek az eredmények, így a csapat szempontjából is fontos volt a sokgólos győzelem – közölte lapunk kérdésére válaszolva a budafokiak kapujába kétszer betaláló, egyúttal első ferencvárosi góljait jegyző Bognár István, aki válaszában a szombati, Mezőkövesd elleni hazai bajnokira is kitért. – Szombaton megint egy fontos mérkőzés jön. Az első helyről már nem nagyon beszélhetünk, ám ha a dobogós reményeinket nézzük, akkor már nem szabad pontokat hullajtanunk. Nagyon szeretnénk odaérni a dobogóra, a cél eléréséhez viszont a hátralévő mérkőzéseken nem veszíthetünk pontokat” – hangsúlyozta a Diósgyőrből télen átigazoló játékos, aki elmondta: fontos volt számára, hogy végre betalált a Fradi játékosaként is, ilyen szempontból pedig számára mindegy, hogy alacsonyabb osztályú ellenfél ellen tette ezt.

Mit és miért láthatunk a tévében?
Amint azt az utóbbi időszakban már megszokhatták a magyar bajnokságot követők, a mérkőzéseket közvetítő MTVA minden fordulóból két találkozót tűz műsorára. Azzal kapcsolatban időnként megoszlanak a szurkolói vélemények, hogy a legérdekesebb, legnagyobb téttel bíró összecsapások kerülnek-e képernyőre – a legutóbbi játéknapon például sokan nem értették, hogy miért a szinte tét nélküli Mezőkövesd–Újpestre esett a választás, miközben a Hungária körúton a kiesés elkerüléséért küzdő MTK Budapest és a bajnoki címre is esélyes Videoton vívott egymással. Ezzel kapcsolatos megkeresésünkre az MTVA sajtóosztálya a következőket közölte: „A határidő (ami általában több mint egy hónap a meccshez képest) lejártakor legfontosabbnak tűnő mérkőzéseket választjuk ki – de figyelembe vesszük azt is, hogy valamennyi csapat a képernyőre kerüljön. Tehát alapszabályként a forduló legfontosabb mérkőzései láthatók az M4 Sporton, azonban arra is ügyelünk, hogy ne csak a felsőház meccseit közvetítsük. A Mezőkövesd–Újpest a határidőnél – egy hónappal ezelőtt – még úgy nézett ki, hogy az európai porondért megy majd, ehhez képest a Kövesd a mostani vereségével került bajba.”
Érdekesség: az aktuális játéknapon a tévénézők 18 órától ismét láthatják az Újpestet, amelyhez az MTK látogat, később pedig – 20.30-tól – a Videoton–Debrecen lesz látható.

A 29. forduló programja

FTC–Mezőkövesd 18.00

Groupama Aréna

Honvéd–Gyirmót 18.00

Bozsik-stadion

Haladás–Paks 18.00

Sopron, Városi Stadion

DVTK–Vasas 18.00

Mezőkövesd, Városi Stadion

Újpest–MTK 18.00

Szusza Ferenc Stadion (tv.: M4 Sport)

Videoton–Debrecen 20.30

Felcsút, Pancho Aréna (tv.: M4 Sport)

Máté Gábor, a drámai figura

Publikálás dátuma
2017.04.29. 07:46
MÁTÉ GÁBOR Szeretné, ha nem lenne belterjes
Az Ascher Tamás Háromszéken című új Pintér Béla-darab a Katona József Színház és a Pintér Béla Társulat koprodukciójában valósul meg decemberben.

Feltűnést keltett színházi körökben, hogy Pintér Béla új várhatóan decemberben a Katona József Színház és a Pintér Béla Társulat koprodukciójában színre kerülő drámája Máté Gáborról, a Katona József Színház igazgatójáról szól majd. A dolog előzménye, hogy Pintér nemrégiben rendezett már a Katonában, mégpedig A bajnok című darabot, amiben sokan felismerni véltek egy korábbi befolyásos ma is aktív politikust. Pintér az Indexnek mesélt a konkrét elképzeléseiről is. „Az Ascher Tamás Háromszéken című dráma története szerint egy fiktív, de nagyrészt a Katonából és a kaposvári színházból összegyúrt intézmény igazgatója – őt vagy Babarczy Lászlónak, vagy Zsámbéki Gábornak fogják hívni – elküldi társulatának három tagját, Mátét, Aschert és Bezerédi Zoltánt egy fiktív erdélyi városba, Kolozsvásárhelyre, hogy színészkurzust tartsanak. Ott aztán szerelmek szövődnek, a társulat elindul egy háromszéki vendégjátékra is. Aztán visszatérnek Magyarországra, és várhatóan ott ér szomorú véget a történet.” Pintér Béla megkeresésünkre ennél bővebbet nem szeretett volna elárulni a darabról.

PINTÉR BÉLA A drámaírót megihlette a direktor élete

PINTÉR BÉLA A drámaírót megihlette a direktor élete

Kíváncsiak voltunk Máté Gábor reakciójára is. "Pintér Béla találkozása a Katonával úgy a rendező, mint a társulat történetében jelentősnek érezhető, ezért mindkét részről úgy gondoltuk, érdemes folytatni a művészi munkát – mondta a direktor. - Pintér Béla jelezte, hogy az életemnek van néhány olyan motívuma, amelyek kifejezetten az ő színpadi gondolkodásának feldolgozható témái lehetnének és kérdezte, hogy mit szólnék, ha rólam készülne a legközelebbi előadás. Ennek nem álltam ellen. Már többször is színpadra kerültem egyébként az AlkalMáté Trupp nyári előadásaiban, hiszen majd minden tanítványom szakmai életének meghatározó figurája vagyok, csupán mert tanítottam őket. Hozzá vagyok szokva tehát, hogy valamilyen formában szó legyen rólam, mint drámai karakterről. Sőt, ha a dolgok úgy alakulnak, ahogy, egy komplett előadás is feldolgozza majd az életemet – azt valószínűleg már nem én fogom rendezni. Ellentétben az eddigi előadásokkal. Így azzal barátkozom, hogy nem csupán egy színdarab készül rólam, hanem kettő is. Ugyan elsősorban introvertált alaknak ismertem meg önmagam, mégis legyezgeti a hiúságomat, hogy akkor is rólam lesz szó, amikor én egyébként éppen valami mást csinálok...

Máté Gábor arról is beszélt, mit szól a tervezett darabbal kapcsolatban a sajtóban megjelent részletekről.

„Egy színigazgató természetesen szeretné, ha az adott darabok, melyeket a következő színházi szezonban bemutatnak már az előző évad alatt elkészüljenek, de vannak olyan alkotók, akiket nem lehet ilyen idő korlátok között dolgoztatni. Tudtommal egyetlen sor sem íródott még le az új drámából. A szinopszis szegmenseiről én magam egy online felületről értesültem. Nem gondolom, hogy egy író munkáját megkönnyítem azzal, ha állandóan arról faggatom, hogy hol tart, mi lesz már, hiszen az író-rendezőnek tudnia kell, hogy mi a legoptimálisabb a bemutató szempontjából. Csak feltételezéseim vannak arról, hogy mi lesz, mi lehet az előadásban, így inkább arra hajlok, hogy fikció lesz. A cím is erre utal, hiszen semmilyen erdélyi kalandom nem volt a női nemmel – amit egyébiránt inkább sajnálok, mint se nem.

Komolyra fordítva a szót, természetesen szeretném, ha elkerülné az előadás a belterjesség, az ostoba kukkolás veszélyeit. És legalább azt a szintet megütné, amit egyik kedves szerzőm Thomas Bernhard: Claus Peymann vesz magának egy nadrágot, és elmegy velem enni című dramolettjénél tapasztalhattam – ezzel csak azt szeretném jelezni, van színházi hagyománya az effajta író – rendező – színházigazgató (Peymann a német színházi élet egyik ikonikus alakja) viszonylatnak.”

A görögök kezdték a gúnyolódást
A személyeken való csúfolódás a görög komédiák műfaját teremtette meg – mondja Karsai György, egyetemi tanár. Egy napon az ókori görögöknél szabadon lehetett mondani véleményt az adott közösség vezetőjéről. Ez a szemlélet az antikvitásban átöröklődött például Arisztpohanész fennmaradt tizenegy komédiájában szép számmal találunk utalásokat kortárs politikusokra, közéleti szereplőkre, szerzőkre, kiemelten Euripidészre, akit kifejezetten nem szívlelt. A Nők ünnepe című komédiájában színpadra is vitte a figuráját, sőt levetkőztette és a nők folyamatos gyűlöletének tette ki. De Arisztophanész a Felhők című művében Szókratész is megjelent, és amikor észlelte ezt a filozófus a helyszínen nézve az előadást, felállt és meghajolt.

Máté Gábor, a drámai figura

Publikálás dátuma
2017.04.29. 07:46
MÁTÉ GÁBOR Szeretné, ha nem lenne belterjes
Az Ascher Tamás Háromszéken című új Pintér Béla-darab a Katona József Színház és a Pintér Béla Társulat koprodukciójában valósul meg decemberben.

Feltűnést keltett színházi körökben, hogy Pintér Béla új várhatóan decemberben a Katona József Színház és a Pintér Béla Társulat koprodukciójában színre kerülő drámája Máté Gáborról, a Katona József Színház igazgatójáról szól majd. A dolog előzménye, hogy Pintér nemrégiben rendezett már a Katonában, mégpedig A bajnok című darabot, amiben sokan felismerni véltek egy korábbi befolyásos ma is aktív politikust. Pintér az Indexnek mesélt a konkrét elképzeléseiről is. „Az Ascher Tamás Háromszéken című dráma története szerint egy fiktív, de nagyrészt a Katonából és a kaposvári színházból összegyúrt intézmény igazgatója – őt vagy Babarczy Lászlónak, vagy Zsámbéki Gábornak fogják hívni – elküldi társulatának három tagját, Mátét, Aschert és Bezerédi Zoltánt egy fiktív erdélyi városba, Kolozsvásárhelyre, hogy színészkurzust tartsanak. Ott aztán szerelmek szövődnek, a társulat elindul egy háromszéki vendégjátékra is. Aztán visszatérnek Magyarországra, és várhatóan ott ér szomorú véget a történet.” Pintér Béla megkeresésünkre ennél bővebbet nem szeretett volna elárulni a darabról.

PINTÉR BÉLA A drámaírót megihlette a direktor élete

PINTÉR BÉLA A drámaírót megihlette a direktor élete

Kíváncsiak voltunk Máté Gábor reakciójára is. "Pintér Béla találkozása a Katonával úgy a rendező, mint a társulat történetében jelentősnek érezhető, ezért mindkét részről úgy gondoltuk, érdemes folytatni a művészi munkát – mondta a direktor. - Pintér Béla jelezte, hogy az életemnek van néhány olyan motívuma, amelyek kifejezetten az ő színpadi gondolkodásának feldolgozható témái lehetnének és kérdezte, hogy mit szólnék, ha rólam készülne a legközelebbi előadás. Ennek nem álltam ellen. Már többször is színpadra kerültem egyébként az AlkalMáté Trupp nyári előadásaiban, hiszen majd minden tanítványom szakmai életének meghatározó figurája vagyok, csupán mert tanítottam őket. Hozzá vagyok szokva tehát, hogy valamilyen formában szó legyen rólam, mint drámai karakterről. Sőt, ha a dolgok úgy alakulnak, ahogy, egy komplett előadás is feldolgozza majd az életemet – azt valószínűleg már nem én fogom rendezni. Ellentétben az eddigi előadásokkal. Így azzal barátkozom, hogy nem csupán egy színdarab készül rólam, hanem kettő is. Ugyan elsősorban introvertált alaknak ismertem meg önmagam, mégis legyezgeti a hiúságomat, hogy akkor is rólam lesz szó, amikor én egyébként éppen valami mást csinálok...

Máté Gábor arról is beszélt, mit szól a tervezett darabbal kapcsolatban a sajtóban megjelent részletekről.

„Egy színigazgató természetesen szeretné, ha az adott darabok, melyeket a következő színházi szezonban bemutatnak már az előző évad alatt elkészüljenek, de vannak olyan alkotók, akiket nem lehet ilyen idő korlátok között dolgoztatni. Tudtommal egyetlen sor sem íródott még le az új drámából. A szinopszis szegmenseiről én magam egy online felületről értesültem. Nem gondolom, hogy egy író munkáját megkönnyítem azzal, ha állandóan arról faggatom, hogy hol tart, mi lesz már, hiszen az író-rendezőnek tudnia kell, hogy mi a legoptimálisabb a bemutató szempontjából. Csak feltételezéseim vannak arról, hogy mi lesz, mi lehet az előadásban, így inkább arra hajlok, hogy fikció lesz. A cím is erre utal, hiszen semmilyen erdélyi kalandom nem volt a női nemmel – amit egyébiránt inkább sajnálok, mint se nem.

Komolyra fordítva a szót, természetesen szeretném, ha elkerülné az előadás a belterjesség, az ostoba kukkolás veszélyeit. És legalább azt a szintet megütné, amit egyik kedves szerzőm Thomas Bernhard: Claus Peymann vesz magának egy nadrágot, és elmegy velem enni című dramolettjénél tapasztalhattam – ezzel csak azt szeretném jelezni, van színházi hagyománya az effajta író – rendező – színházigazgató (Peymann a német színházi élet egyik ikonikus alakja) viszonylatnak.”

A görögök kezdték a gúnyolódást
A személyeken való csúfolódás a görög komédiák műfaját teremtette meg – mondja Karsai György, egyetemi tanár. Egy napon az ókori görögöknél szabadon lehetett mondani véleményt az adott közösség vezetőjéről. Ez a szemlélet az antikvitásban átöröklődött például Arisztpohanész fennmaradt tizenegy komédiájában szép számmal találunk utalásokat kortárs politikusokra, közéleti szereplőkre, szerzőkre, kiemelten Euripidészre, akit kifejezetten nem szívlelt. A Nők ünnepe című komédiájában színpadra is vitte a figuráját, sőt levetkőztette és a nők folyamatos gyűlöletének tette ki. De Arisztophanész a Felhők című művében Szókratész is megjelent, és amikor észlelte ezt a filozófus a helyszínen nézve az előadást, felállt és meghajolt.