Több tízmilliárd forintra tehető évente az a fuvardíj-bevétel, amelytől a honi fuvarozási vállalkozások elesnek a feketén, vagy szürkén dolgozó piaci szereplők miatt. Utóbbiak ugyanis a szabályok megkerülése miatt olyan árakon képesek dolgozni, amellyel a törvényesen működő társaik képtelenek lépést tartani. Éppen ezért a szakma számára lényeges lépés, hogy lassan három hete megkezdte a működését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szervezetén belül a közúti ellenőrzési munkacsoport – mondta szerdai sajtótájékoztatóján Somogyi Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára. A szervezet 130 fővel működik majd, jelenleg viszont még csak hatvanan végzik az ellenőrzéseket. Ennek oka, hogy mostanáig ez az állomány kapott megfelelő képzést, s rendelkezik az ellenőrzéshez szükséges infrastruktúrával. A létszám bővítése folyamatos, a teljes csoport június közepére, július elejére áll fel – mondta kérdésünkre a főtitkár. Jelezte, hogy a munkacsoport munkatársai a közúton megállíthatják a fuvarozókat, ott ellenőrizhetik, de telephelyeken is ellenőrzést végezhetnek. Ráadásul munkájuk nem csak az árufuvarozókra terjed ki, hanem buszokra, sőt például taxikra is. Ez utóbbiakat olyannyira kiemelten kezelik, hogy a végleges létszámból 20-an kifejezetten a taxisok ellenőrzését végzik majd. Ehhez annyit hozzá is tett Somogyi, hogy a vizes világbajnokság ideje alatt tovább fokozzák a személyfuvarozók ellenőrzést.
Ezzel együtt főtitkár szavaiból az derült, ki, hogy a munkacsoport fő célja a közúti áruszállítás vizsgálata lesz. Jelezte, hogy az eddig - elsősorban az ország déli és keleti felében - szolgálatot teljesítő szakemberek az eddig eltelt három hét alatt már 28 millió forintnyi büntetést szabtak ki.
Hozzátette: ez a lépés nem válasz a nyugat-európai országokban bevezetett, ám a kelet-európai fuvarozóktól is elvárt, így őket versenyhátrányba hozó kötelező minimálbér bevezetésével szemben. A munkacsoport emberei ugyanis nemcsak a külföldi járműveket, hanem a hazai vállalkozókat is ellenőrzik.