Legyen ön is Zubin Mehta!

Belegondolt már, milyen lehet karmesternek lenni? A világ legjobb szimfonikus zenekarainak egyikét vezényelni? A bécsi Zene Háza új „találmányának” segítségével most bárki kipróbálhatja.

A Virtual Conductor – azaz: virtuális karmester – nevű szerkezet a legmodernebb technikai eszközökkel hozza testközelbe a vezénylés élményét. Az installáció elsőre leginkább egy fekete konténerhez hasonlít, ám bent vörös szőnyeg és nagy felbontású kivetítő fogadja a bátor vállalkozókat – azon pedig a Bécsi Filharmonikusok. A kiváló minőségű hangrendszer az alkalmi karmesterek legfinomabb rezdüléseire is reagál: mozdulatainktól függően halkul-erősít, illetve lassít vagy gyorsít a zenekar. Csupa jól ismert dallammal tehetjük próbára konduktori adottságainkat: a Radetzky-indulótól a Kék Duna keringőn át Mozart Egy kis éji zenéjéig válogathatunk a világ bármely városa számára kibérelhető installáció kottatárából. A produkció előtt – kérésre – Zubin Mehta tanácsokat is ad a vezényléshez.

A magyar közönség számára nem ismeretlenek az effajta ötletek: a Budapesti Fesztiválzenekart már 2015 őszén vezényelhettük az Erzsébet téren felállított interaktív city light plakáton a mobiltelefonunk segítségével. A szórakoztató programban a zenészek a többi közt ásítással, nevetéssel vagy fegyelmezetlenséggel reagáltak a rögtönzött karmesterek hibáira.

Szerző
Témák
Zubin Mehta

Ha elfogy a víz, bárkiből lehet menekült

Publikálás dátuma
2017.05.19. 07:46
A néző a kérdésekre adott válaszai szerint ül le a terem egyik vagy másik oldalán FOTÓ: OFNER GERGŐ
Reális veszély a vízhiány, ami a nem is olyan távoli jövőben menekültté tehet bárkit. A vízvándorlás már most égető probléma, de mi lesz akkor, ha a klímaváltozás következményeit Magyarországon is a saját bőrünkön tapasztaljuk? Ez a kiindulópontja a Víz/választó című produkciónak.

2086., budapesti társasház. A szomszéd feljelenti az egyik családot, mert zugwc-jük van, többször lehúzzák éjszaka, a közwc-n pedig sosem látni őket. Ugyanekkor vidéken az utolsó közkút is kiapadófélben van. A gyerekes családnak döntenie kell: a lezárt határokon át elmenekülnek vagy megvárják, míg teljesen elfogy a víz. Ahhoz, hogy eljussanak Svédországba, minden veszélyt vállalniuk kellene, és közel sem biztos, hogy az új világban boldogulni tudnak. Ez a disztópia, negatív jövőkép a Víz/választó című vitaszínházi előadás gerince. A produkció nemcsak bemutat és bevon, hanem fejleszti a vitakultúrát, amelyből ma Magyarországon igencsak rosszul állunk. Amikor a politikai hatalom, ahogy az azt kiszolgáló propagandamédia érvek helyett érzelmekre alapoz, a kimondott helyett a megszólaló személyiségét támadja vagy egészen egyszerűen ellentmondást nem tűrően kinyilatkoztat, akkor szinte el is felejtjük, milyen szemben állni a másikkal, meghallgatni a véleményét és vitázni róla. Az előadás épp azt gyakoroltatja a nézőkkel, hogy ha kiállunk valami mellett, akkor hogyan tudjuk a döntésünket érvekkel alátámasztani, esetleg ezzel egy konstruktív vitában meg is győzni a másikat. Vagy ami még fontosabb, a vita során megtalálni a kapcsolódási pontokat és megérteni a másik álláspontját.

Ahhoz, hogy ezt a helyzetet elő lehessen idézni, nincs szükség bonyolult dolgokra. Az előadás egy aktuális válság köré épül: a központi téma a vízhiány, és az emiatt kialakuló elvándorlás. Az öt színész egy játékmester segítségével rövid jelenetekben mutatja be egy család életét, a döntési helyzetekre kihegyezve a történetet. A néző minden jelenet után kérdésekkel szembesül, és válasza szerint ül le a terem két oldalán elhelyezett székekre. Ezt követi egy vita arról, hogy az egyik oldal miért döntött a nem, a másik miért az igen válasz mellett. És milyenek ezek a kérdések? Eldöntendőek, ezért sarkítottak és kiélezettek, sokszor több információra lenne szükségünk a döntéshez. A vitahelyzetben ugyan lehet pontosítani a problémákat, a döntéskényszer azonban jól reprodukálja egy menekült helyzetét. A kérdések sora olyan problémákkal kezdődik, minthogy lehet-e törvénnyel szabályozni a természetvédelmet, az egyéné vagy a hatóságé a felelősség, végül pedig olyan etikai kérdésekig jutunk el, hogy egy szülő kockáztathatja-e a gyereke életét egy jobb életért, vagy van-e jogunk eldönteni, hol szeretnénk élni és kikkel. Ugyan a nézők hajlandóságán is sok múlik, de úgy tűnik, a vitaszínház működik. Közben pedig szakértők és a menekültlétet átélő szemével is látjuk, hogy mi rejtőzik egyes problémák mögött. Például megtudhatjuk, hogy a wc lehúzást érintő megszorítások nem is olyan távoliak, hogy összesen 65 millió ember menekült él menekültként, de ebben a számban még mindig nincsenek benne azok, akik a klímaváltozás miatt hagyták el otthonukat. Ők nem is jogosultak menekültstátuszra.

Mindeközben lehetetlen nem párhuzamot vonni a menekültválság jelenségével, ami az elmúlt időszakban az európai politika központi problémája. Az előadás nagy erénye, hogy nem idegen kulturális környezetbe helyezi a történetet, hanem a jövő Magyarországára, így a szereplőkkel könnyen lehet azonosulni. A vitakultúra fejlesztésén és az egyéni felelősségvállaláson túl így az előadás arról is szól, hogy szolidaritást tudjunk vállalni a sokszor félelmetes, valójában kiszolgáltatottságában, élethelyzeteiben és döntései miatt nagyon is hasonló idegennel.

Menekültek alkotásai
Menekültek művészi alkotásai láthatóak május 31-ig a 4-6-oson Budapesten. A Look Up című kültéri kiállításon az iraki Jamal Jameel és a görög Nikos Papadopolous munkái kerülnek fel a villamosokra. Jameel a Salford Egyetemen tanul fotózást, fotói önarcképek manchesteri menekültekről. Papadopolous képe része Plasticobilism című sorozatának, amelyben playmobil játékfigurákkal mutat rá emberi problémákra és foglalkozik a menekültválsággal is.


Info:

Víz/választó

a Journeys Festival International és a Trafó művészeti projektje

Gyászol a zenészvilág - Meghalt Chris Cornell

Publikálás dátuma
2017.05.18. 15:17
Forrás: Chris Cornell/Facebook
52 éves korában meghalt Chris Cornell, a Soundgarden és az Audioslave énekese. Az AP hírügynökség hirtelen és váratlan halálról ír, az okokat még vizsgálják. A Soundgarden szerdán Detroitban lépett fel, a tragédia is ott történt. Cornell tegnap még innen posztolt a Twitterre, illetve ezt az utolsó lemezes klipjüket 13 órája rakta ki (ő vagy más) a Facebookra, amit a Soundgarden tovább osztott. A zenekar a folyamatos turnézás mellett új lemezre is készült, elvileg idén adták volna ki - írja a Lángológitárok.

Christopher John Boyle amerikai rock zenész, dalszerző Seattle-ben született 1964-ben. Az Audioslave, majd a Soundgarden énekeseként vált ismertté,  kivételes, közel négy oktávos hangterjedelemmel rendelkezett. Szólóalbumokat és filmzenéket is készített 1991-től, illetve megalapította a Temple of the Dog zenekart is, elhunyt barátja, Andrew Wood emlékére.  A Guitar World olvasói a rock leghatalmasabb énekesének szavazták meg, negyedik volt az amerikai Hit Parader magazin „minden idők legjobb 100 énekesének listáján”, kilencedik a Rolling Stone „minden idők legjobb énekesei listáján”,és 12. az MTV „22 legszenzációsabb hangja” versenyében.

Szerző