A legnagyobb éghajlatvédelmi európai civil szervezet, az Európai Éghajlatvédelmi Szövetség (CAN Europe) idén áprilisban internetes szavazást hirdetett meg arról, hogy melyek azok a támogatások, illetve adókedvezmények, amelyek legnagyobb mértékben ösztönzik a fosszilis energiák (szén, kőolaj, földgáz) használatát. A szavazáson azok a káros támogatások szerepeltek, amelyeket előzetesen a CAN Europe tagszervezetei – köztük a Levegő Munkacsoport – javasoltak.
– Azért javasoltuk a díjra a magyarországi személygépkocsi-vásárlás és -használat elszámolásával kapcsolatos visszásságokat, mert ezeket rendkívül igazságtalannak tartjuk – mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. - A jelenlegi rendszerben a legnagyobb adókedvezményben – ami gépkocsinként évente akár több millió forintot is kitehet – azok részesülnek, akik a legdrágább autókat használják, és azokkal a legtöbb kilométert teszik meg. Számításaink szerint ez a támogatás minden évben több százmilliárd forinttól fosztja meg az államkasszát, pedig ezt az összeget sokkal hasznosabb lenne például az oktatásra vagy az egészségügyre fordítani. Az ország gazdaságának és a környezet állapotának is jót tenne, ha ezt az adókedvezményt visszafogná az állam.
Összesen 10 támogatás kapta meg CAN Europe „Fosszilis Energiák Támogatása” díját, négy kategóriában. Az adókedvezmények terén az első helyezett Norvégia lett a Barents-tengeri kőolajkitermelésnek nyújtott támogatásával, a második Észtország, amely csökkentette a rendkívül szennyező palaolaj-kitermelésre kivetett díjakat.