Závecz Tibor: nem egyszerű, de van mód a változásra

Publikálás dátuma
2017.05.27 07:00
ARS POETICA: a politikai közvélemény-kutatás bizalmi műfaj - Fotó: Vajda József
Fotó: /
Az a fajta konstrukció, mint ami 2014-ben volt, 2018-ban sem nagyon tud többet hozni, valami más kell. Ugyanakkor a felpaprikázódott hangulat miatt lesz még olyan esemény, ami erősíthet és gyengíthet is pártokat – mondta Závecz Tibor, a ZRI Závecz Research alapító-ügyvezetője.

Megérezte a kormánypárt a tavaszi tüntetéseket?

- A Fidesz valamelyest gyengült. Ez nagyon lassú folyamat. Viszont az utóbbi mérésekben lévő változás, - ami a mi cégünknél 2 százalékpontos csökkenés volt -, olyan rétegekben történt, amelyet összefüggésbe tudok hozni azzal a tüntetéssorozattal, ami áprilisban zajlott főképp Budapesten és még néhány nagyvárosban. Az eltávolodás a Fidesztől elég jól lokalizálható és azon rétegeknél lehet megfigyelni, amelyekhez eljutott a CEU és a civilek ügye és megértették a tartalmát. Budapesten és a nagyvárosokban 8-9 százalékpontot esett a Fidesz támogatottsága, ezzel szemben a közepes és kisebb vidéki városokban, falvakban lényegében nem változott.

Tehát, amit buknak Budapesten, azt visszaszerzik vidéken.

- Ott megtartják a szavazóikat. Az ügyek - amelyek tavasszal zajlottak -, olyan kört érnek el általában, és a Fidesz szavazó táborán belül is csak azokhoz jutnak el, amelyek intenzív és komplex médiafogyasztók. A vidéki társadalom mindig is intenzívebb fogyasztója volt a közszolgálati csatornáknak, mint a fővárosiak. Ez a szokás megmaradt. Onnan pedig egy másfajta kép rajzolódik ki Magyarországról és főleg ezekről az áprilisi eseményekről. A komplex világban akár a Fidesz-szavazók is elgondolkodhatnak azon, hogy minden döntés jó-e, a szűkített világban inkább a kormány álláspontjának vannak követői. Jól látszott ez a tavaly októberi referendumon is, amikor a kis településeken volt a legnagyobb a részvételi arány.

- A Fidesz régóta csak a keménymagnak politizál.

A 2,-2,5 millió választójukból lassan kopik valamennyi. Hogy a komplex látásmód eljut-e közép, alsóközép, vagy alsó társadalmi csoportokhoz, azt nem tudom, de nem vagyok benne biztos. Ebből adódóan elég jól egyben tartható ez a Fidesz tábor.

Viszont van még körülbelül 6, 1 millió választó rajtuk kívül.

- Innentől jönnek a politikai nehézségek.

Azaz?

- Szűkösek és bezárultak a mai ellenzék lehetőségei, a jelenlegi médiastruktúra nehézzé teszi azt, hogy a kisebb településekre az ellenzék szava megfelelően eljusson. A Fidesz sokszínű médiakampányát a tényleges, személyes jelenléttel lehet csak ellensúlyozni. Ez logisztikai és financiális feladvány. Rengeteg munkával jár, de vannak olyan politikusok a Jobbikon kívül is, akikről tudom, hogy ezt teszik.

Mondjon egyet.

- Gőgös Zoltán, a szocialisták alelnöke nagyon sok településre eljut, benne van a zsigereiben az a közvetlenség az emberekkel, ami szükséges. Nehéz, sziszifuszi munka. A másik lehetőség, hogy az interneten megpróbálják elérni azokat a rétegeket, amelyekhez nagyon nehezen férnek hozzá. Az MSZP-re ugyanis jellemző volt, hogy a fiatalokkal nem nagyon találja a kontaktust. Nem egyszerű, de van mód a változásra.

 Mennyire lehet hiteles ma Magyarországon egy közvélemény-kutató cég?

- A politikai közvélemény-kutatás bizalmi műfaj. A közvélemény-kutató cégek dolgoznak pártoknak is, ezzel nincs probléma, hiszen a politikában jól használható információkkal látják el őket. Transzparens tevékenységet folytatunk, amelyet sok szakmának kívánok. Egy cégnek logikailag sem éri meg, hogy ne a valóságot mutassa, mert kockáztatná a szakmai hitelességét, jövőjét. A politikát elég szorosan követő, vájt fülű értelmiségeknek az elfoglaltsága, hogy a cégeket megpróbálják elhelyezni, akkor is, ha ténylegesen dolgoznak valamilyen politikai erőnek, meg akkor is, ha nem. Egészen biztos, hogy - mint bárkinek az országban -, minden közvélemény-kutatónak meg kell adni a lehetőséget, hogy legyen politikai preferenciája, de a közvélemény-kutatásoknak, a közvélemény-kutató cégeknek, az eredményeknek nem szabad, hogy legyen világnézetük és politikai hovatartozásuk. Sterilnek kell maradni, a valóságot kell leképeznünk. Nem véletlen, hogy nagyon sokszor előfordulnak egybehangzó adatok.

Botka Lászlót az összes cég a legnépszerűbb politikusok között méri. Ebből profitált már a pártja?

- Botka valóban népszerű személyiség, akiben nagyon sokan látják a kormányfői alkalmasságot, azt a potenciált, aminek alapján el tud vezetni egy egységet, amit nevezzünk Magyarországnak. A szegedi tevékenységével azt igazolta, hogy sikerember, tud választásokat nyerni, tud várost vezetni. Ilyen szempontból a dolog jól indult. Robbanásszerű felemelkedés az MSZP esetében nem volt, nem lehet állítani, hogy a szocialistákat kirántotta Botka színre lépése. Az adataink szerint a párt elhagyta a mélypontját, ami a tavalyi év közepén lehetett, stabilizálta a pozícióját és ismét lehet róluk úgy beszélni, hogy potenciális kihívók. Botka László meg tudja tartani az MSZP szavazótáborát és elég nagy valószínűséggel tud további szavazókat magához vonzani, olyanokat, akiket lehet, hogy a szocialisták nélküle nem tudnának. Az a fajta konstrukció pedig valószínűleg nem nagyon tud többet hozni, ami 2014-be volt, valami más kell.

Karácsony Gergely szintén a népszerű politikusok közé tartozik, a Párbeszéd ennek ellenére szinte mérhetetlen.

- Karácsony Gergely rokonszenves, felkészült politikus. A Párbeszédben vannak tehetséges politikusok, de valahogy olyan érzésem van velük kapcsolatban, mint annak idején Dávid Ibolyával és az MDF-fel volt. Egy népszerű politikus nem biztosítéka annak, hogy a pártja ugyanezt a népszerűséget el tudja érni. Sok párt van, amely 1 százalékos, és mindegyik Budapestről gyűjti be a szimpatizánsokat. A Momentumnál ez még nem olyan nagy probléma, hiszen nemrég alakultak, Budapesten kezdték, idő kell ahhoz, hogy eljussanak a kisebb falvakba is. A régebbi pártoknál viszont ez elvárás lenne. Nem egyszerű és nem is nagyon sikerül nekik.

A Jobbiknak és Vona Gábornak sikerült?

- Vona megítélését nem befolyásolták az ellene szóló támadások. Viszonylag kedvelt politikus, annak ellenére, hogy a pártját egy másik vágányra állította át. Kormányfői alkalmasságát elég régóta építi, de messze van attól, ahol Orbán Viktor tart. Nem úgy jelenik meg egyelőre, hogy közte és Orbán között kell választani.

Gyurcsány Ferenc megítélést viszont elég keményen befolyásolták az ellene szóló támadások.

- Megosztó személyiség, aki, ha egy közös listában benne van, akkor nyilvánvalóan tudja hozni a saját szavazótáborát, ami 4-5 százaléka a népességnek és elég aktív is. Viszont a bizonytalanokat, akik kormányváltó hangulatban vannak és elfogadnának egy Botka László által vezetett politikai formációt, Gyurcsány személye a mérések szerint inkább taszítja. Nem nagyon lehet őket behúzni. Innentől kezdve politikai kalkuláció kérdése, hogy mennyit hoz és mennyit taszít a volt miniszterelnök. Ezt a problémát az elmúlt évek sem tudták megoldani, így láthatóan küszködik a szituációval Botka és a szocialista párt is. Ugyanakkor az egymáshoz való nyitottsága a DK és az MSZP szimpatizánsoknak létezik. Ha például elindul egy MSZP-s jelölt egy választókerületben, ahol nem indul DK-s, akkor óriási esély van arra, hogy a DK hívei elmennek és leadják a szavazatukat a szocialista jelöltre. És ez fordítva is így van.

Felülmérik a Fideszt?

- Nekem is az a tapasztalatom, hogy a választás előtti mérési adatok a Fidesz esetében, valamelyest fölötte vannak a tényleges eredménynek. Ennek sok pszichológiai oka lehet, kevésbé méréstechnikai. A bizonytalan választópolgárok számára, ha nyitott kérdést teszünk fel, nem adunk listát és úgy érzik, hogy mondaniuk kell egy pártnevet, akkor az nagy eséllyel az, amelyikről a legtöbbet hallanak. Jelesül a Fidesz. Viszont hiú ábrándokat nem kellene emiatt kergetnie az ellenzéknek, annyival biztos nem mérjük fölül a Fideszt, aminek alapján jelenleg utol lehetne érni.

Kaphatnak a kormánypártok a jövő évi választásokig a mostanihoz hasonló pofont?

- Annyira felpaprikázódott a hangulat és annyira sokféle, eddig nem látott esemény történt a magyar politikában, amire választói reakciók is voltak, hogy el tudom képzelni: lesz még olyan esemény, ami erősíthet és gyengíthet is pártokat. A CEU ügyére az első két napban, csak a politika aktív fogyasztói reagáltak, aztán olyan réteg kezdett el vele foglalkozni, amelyikről eddig az volt az összes mérésre alapuló tudásunk, hogy passzív és nem érdekli a politika. Nagyon hirtelen jött és a kormány sem tudta kiszámítani a hatását.. Bármikor történhet valami hasonló.

Névjegy
Závecz Tibor három évtizedes közvélemény-kutatási tapasztalattal rendelkezik. Programozó matematikusként, majd szociológusként végzett az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. Már az első munkahelyén, a Tömegkommunikációs Kutatóközpontban (későbbi nevén a Magyar Közvélemény-kutató Intézetben) kérdőíves felmérésekkel foglalkozott, elemzőként dolgozott. 2001-től a Szonda Ipsos, majd az Ipsos véleménykutatási igazgatója volt. 2015 végén megalapította a ZRI Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Kft-t.



2017.05.27 07:00

Már a közszolgálati egyetemnek is feltűnt, hogy valami nincs rendben a sajtó szabadságával

Publikálás dátuma
2018.12.10 07:51
Illusztráció
Fotó: Népszava/ Vajda József
Sajtószabadság nélkül nincs szabad demokrácia, írja a 2018-as Jó Állam jelentés, és emlékeztet: Magyarországon évről évre rosszabb a helyzet. Egyébiránt viszont minden egyre jobb az országban.
Váratlan dolog került a kormány számára készített Jó Állam 2018 jelentésbe, melyet - hogy így értékeljék az állam működését - a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) munkatársai állítottak össze. Mint az mfor.hu kiszúrta, a jelentés ugyanis a sajtószabadságot méltatja.
"A sajtó- és szólásszabadság teljes körű érvényesülése nélkül nem beszélhetünk szabad demokráciáról sem, mert a választópolgárok nem jutnak hozzá a politikai álláspontjuk kialakításához szükséges valós információkhoz"
- olvasható a jelentésben. A sajtószabadsággal kapcsolatos megállapítások a Demokrácia fejezetben kaptak helyet. A fejezet szerzői pedig arra is felhívják a figyelmet: a vonatkozó nemzetközi mérések adatai alapján 2013 óta romló tendencia figyelhető meg a magyar sajtó szabadságát illetően. Az ezt mérő index évről évre egyre alacsonyabb értékeket mutat: míg 2012-ben még 74,5, néhány évvel később, 2017-ben már csak 64,5 ponttal jellemezték a hazai sajtószabadság szubjektív megítélését. A kiadvány azt is hozzáteszi,
"a visegrádi országok közül az összevont mutatók alapján hazánk teljesít a leggyengébben".
2017-esnél persze nem érhetőek el frissebb adatok, minthogy az idei év még nem ért véget. De a trend nem látszik megfordulni - elég csak a november végén felállt fideszes médiagólemre gondolni, a Közép-európai Sajtó- és Média Alapítványra (KESMA), ami egyetlen kézbe fogta össze a megszámlálhatatlan kormány-hű sajtóterméket. A KESMÁ-t kénytelen volt nemzetstratégiailag kiemelt státuszúvá nyilvánítani Orbán Viktor, hogy megmenekülhessen a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálata elől.
A kormány politikáját nem csak képzésével, de szellemiségével is támogató NKE munkatársai a sajtószabadságot leszámítva, egyáltalán nem ütöttek meg kritikus hangot kiadványukban. A Jó Állam 2018 bővelkedik olyan megállapításokban, mint hogy nőtt a létbiztonság és jogbiztonság, az átláthatóság, erősödött az egészségügy helyzete és csökkent a társadalmi kirekesztettség. A már-már utópisztikus állapotokat lefestő dokumentum letölthető innen.
2018.12.10 07:51

Központosítanák a háziorvoslást

Publikálás dátuma
2018.12.10 06:00

Fotó: / Németh András Péter
Megkezdődhet az államosítás előkészítése az alapellátásban is – derül ki a szaktárca lapunk birtokába került koncepciójából.
A háziorvosi rendszer átfogó átalakítására készül a kormány. Központosítanák a háziorvosok, a védőnők, az alapellátó fogorvosok szakmai irányítását és felügyeletét is – olvasható a Népszava birtokába került előterjesztésben. Az alapellátás új országos központot kapna, valamint valamennyi járásban létrehoznák az úgynevezett állami fenntartású és irányítású egészségügyi központokat. Ezekben az új egészségházakban alap- és a szakellátó orvosokat is elérhetne a lakosság. A tervek szerint a területen dolgozó háziorvosok, ha van egyéb szakvizsgájuk is, azt itt szakorvosként hasznosíthatnák. (Megjegyzendő: a háziorvosok zömének belgyógyász vagy foglalkozás egészségügyi szakvizsgája van, azaz meglehetősen szűk szakmai palettát képesek lefedni. Így a szakrendelések teljes spektrumának biztosításához egyéb helyekről is kell hozni szakorvost.) A most tervezett Járási Egészségügyi Központokkal kapcsolatban több szakértő is azt állította lapunknak: ha ezeket létrehozzák, akkor megkezdődhet az alapellátás államosításának előkészítése. Folytatás a 2. oldalon
Komáromi Zoltán háziorvos, az MSZP-Párbeszéd szakértője – nem vitatva, hogy akár jót is hozhat a tervezett változás –, azt mondta: a koncepcióban még sok részlet tisztázatlan, így nem tudni például,  átvennék-e a járási központok a meglévő praxisok feladatait, vagy azok mellett jönnének létre. Hozzáfűzte: az alapellátási ügyeletet már most is jobb lenne járásonként szervezni. Miután azonban az alapellátás most a helyhatóságok feladata, elkerülhetetlen az önkormányzati törvény módosítása. Ahhoz viszont 1990 óta egyetlen kormány sem mert érdemben hozzányúlni. A szakember úgy vélte: kétségtelen, hogy a helyhatóságok egy része biztosan örömmel szabadulna a feladattól, mert most az csak nyűg a nyakukon. Viszont sok helyen presztízskérdés, hogy az önkormányzat "uralkodjon" az egészségügyi szolgáltatókon, és azokat akár a saját politikai céljaira is használhassa. Elég, ha csak a tardi háziorvos esetét idézzük fel, akit lassan több mint tíz éve nem enged dolgozni saját praxisában a helyi politika – mondta Komáromi. Emlékeztetett arra is, hogy az országban számos olyan orvos akadt, aki hiába vett meg egy praxist, soha nem kerülhetett betegei közelébe, mert az önkormányzat nem írta alá a szerződését. Komáromi Zoltán szerint kérdéses, hogy a járási központokban is dolgozó háziorvosok, hogyan látják majd el az ottani munkájukat a saját körzetük mellett. A kormányzati javaslat újraszervezné az alapellátási ügyeletet is. Így például az Országos Mentőszolgálattal közös diszpécserrel működtetnék a háziorvosi ügyeleteket is. Szigorúan lehatárolnák a háziorvosok által még ellátható, illetve a sürgősségi ellátás körébe tartozó feladatokat. S megreformálnák a most csak hellyel-közzel biztosított fogorvosi ügyeleteket is. – Kettős játszmába kezdett az egészségpolitika – állította a kormányzati koncepció kapcsán Drajkó Zsombor egészségügyi közgazdász, aki szerint a kabinet pontosan felismerte, hogy a sürgősségi- és az alapellátásban muszáj tenni valamit. Ám a mostani tervek nem illeszkednek a jelenlegi ellátórendszerbe. Például a tervezett járási egészségházak szerepe, feladatköre nem kellően tisztázott, nem tudni, kiegészítőként vagy helyettesítőként lépnének be a rendszerbe. De az sem látszik, honnan lesz oda orvos, egyéb szakember vagy hogyan jutnak el 40-50 kilométerről oda a betegek. Lesz-e út, megfelelő, olcsó közlekedés odáig. A szakember szerint ahány szögből csak vizsgálja az elképzelést, annyi ponton „vérzik” az egész vízió. A még nem nyilvános kormányhatározat szerint a program részleteit jövő február végig kell kidolgoznia a humánminiszternek. A tárca vezetője számára egyebek mellett előírják azt is, hogy alakítson munkacsoportot a Belügy-, és a Pénzügyminisztériummal közösen az új Járási Egészségügyi Központok megszervezésére, valamint az alapellátási ügyeleti rendszer újratervezésére.

Szűrni, de miből?

A javaslat készítői továbbra is ragaszkodnának ahhoz, hogy a háziorvosok minél kevesebb beteget küldjenek tovább a költségesebb szakorvosi, kórházi rendszerbe. A betegségek 70-80 százalékát ugyan most is az alapellátók regisztrálják először, de a háziorvosok gyakran már csak akkor szűrnek, amikor a pácienseiknek már panaszaik vannak. Vagyis megelőzésre, a nagyobb baj elkerülésére szinte esély sincs. Ezért a hatékonyabb szűrés, és a gyors, pontos diagnózis érdekében a praxisokban jelentős informatikai és egyéb eszközfejlesztést javasolnak a koncepció készítői. Arról viszont nincs egy szó sem az anyagban, hogy erre mekkora forrást szánna az állam, és pontosan milyen gépek vásárlását szorgalmazzák

Szerző
2018.12.10 06:00
Frissítve: 2018.12.10 06:00