kormány;felújítás;életveszély;3-as metró;utasok;

2017-06-02 21:50:00

M3 - Az utasok életével játszadozik a kormány

 Bármikor súlyos tragédia helyszíne lehet a hármas metró, ám Orbán Viktor továbbra is csak a Budapesttel szembeni hatalmi harc eszközének tekinti a felújítást.

Győztek a feltehetően kartellező, kormányközeli cégek a fővárossal szemben: bár Tarlós István korábban megígérte, hogy harmadjára is visszadobja a közbeszerzést, ha ismét túlárazott ajánlatot adnak be a cégek a hármas metró felújítására, azonban a főpolgármester pénteken közölte: elfogadja az alagút és a déli pályaszakasz állomásaira beadott szerinte „kezelhető költségtúllépésű” ajánlatot, illetve ezzel az ajánlattal fog a jövő heti kormányülésre menni.

A kormányközeli építőcégek – amelyek mögött a Mészáros-Garancsi-érdekört sejtik - immáron harmadjára is a metrófelújításra szánt 137,5 milliárdnál jóval nagyobb, 170 milliárd feletti árajánlatot adtak be. Kérdésünkre, hogy pontosan mely cégek mekkora árajánlatot tettek, Tarlós István úgy fogalmazott: egyelőre nem mondhatja meg, bár „szíve szerint megtenné”.

Így legalább ősszel elindulhat a pálya egy részén a felújítás. A középső és az északi állomásokra pedig később új beszerzést írnak ki, még úgy is, hogy ehhez minden bizonnyal kénytelenek lesznek lehívni a főváros Európa Befektetési Banknál (EIB) meglévő hitelkeretéből, amivel a főváros hitelállománya 100 milliárdra hízhat, másfelől bizonyos fővárosi fejlesztéseket el kell, hogy napoljanak. A főpolgármester arról egyelőre nem akart nyilatkozni, hogy mely fejlesztésektől kell búcsút venni.

„Ha meg kell szakadnunk, akkor megszakadunk. Szar ember lennék, ha nem arra törekednék arra, hogy mindenáron újítsuk fel a metrót” - indokolta pénteki sajtótájékoztatóján szokatlan felindultsággal Tarlós István főpolgármester a döntését. Nemcsak az őt rendre csuklóztató kormány miatt használt Tarlós István kemény szavakat: már régen el kellett volna kezdeni a metrófelújítást.

Gyakorlatilag bármikor súlyos tragédia lehet a hármas metróban – írta tegnap a Magyar Nemzet a Metróért Egyesület információi alapján. Bíró Endre elnök lapunknak is megerősítette: a forgalomba lévő metrókocsik zömének a szellőzőberendezése rettenetesen elavult, ha két állomás között következik egy tűzzel, füsttel járó baleset a szellőzőberendezések nem tudják biztosítani a mentéshez szükséges füstmentes időszakot. „Átlagosan 30 szerelvényből 4 az új, a többi elavult szellőzővel működik” - figyelmeztetett Bíró.

Bár ez már a sokadik, súlyos szakmai figyelmeztetés, ám mindhiába: Orbán Viktor miniszterelnök láthatóan alárendeli a hármas metró kérdését is a „renitens” fővárossal szemben folytatott hatalmi játszmájának.

A hármas metró körüli hercehurcából ugyanis nehéz mást kiolvasni, mint azt, hogy a fővárost és annak vezetőjét csúnya helyzetbe hozták. Míg egy éve, Orbán nevében Lázár János még azt hangoztatta, hogy ha gond van a hármas metró felújításával, úgy készen állnak segíteni. „Ha többe kerül 200 milliárdnál, akkor többet adunk” - fogalmazott akkor Orbán nevében a kancelláriaminiszter. Ezután történt, hogy a felújításra bejelentkezett vállalkozások sorra felpumpált ajánlatot adtak be, a vizes vb sok tízmilliárdos költségnövekedését pedig csuklás nélkül elfogadó kormányt hirtelen megszállta a takarékosság szelleme és minden lehetséges csatornán jelezte: nem hajlandó a 137,5 milliárdos kereten felüli többletforrást biztosítani.

Sőt, Lázár János még Brüsszelre is mutogatott, a csütörtöki kormányinfón ugyanis azt állította, a kormány azért nem tudja több pénzzel támogatni a 3-as metró felújítását, mert Brüsszel nem fogadná el. „Mi annyit adtunk, amennyit kértek, és amennyit az Európai Unió jóváhagyott. Száz százaléknál többel azért nem tudjuk finanszírozni, mert az EU nem járul hozzá.” Azonban ez nem igaz: az Európai Bizottság nemhogy még nem döntött a támogatásról, ám meg sem kapta a felújítás projektszintű részletes leírását sem.

A Népszava megkeresésére egy brüsszeli illetékes közölte, az, hogy a projekt múlt ősszel bekerült az egyik magyar operatív programba, nem garancia a támogatás elnyerésére. „Természetesen az Európai Bizottság elviekben készen áll a projekt támogatására, de végső döntést csak azután hoz, hogy megismerte a tagállam által benyújtott részletes dokumentációt” – fogalmazott.

Az sem igaz, hogy az uniós forrásból finanszírozott beruházások számai kőbe lennének vésve. A projektek támogatási keretét a kormány negyedévente felülvizsgálja, tetszése szerint csoportosíthat át forrásokat. Jelenleg tehát nincs akadálya, hogy a fővárossal kötött támogatási szerződést módosítsa, a megnövelt támogatási igényt pedig a részletes dokumentációkkal elküldje Brüsszelbe. Egyelőre nem tudni, hogy orbánék miként fogadják a jövő héten Tarlós kompromisszumos javaslatát.

A városházi ellenzéknek azonban már most is magas labda, hogy Tarlós a korábbi ígéreteivel szemben részben visszavonulót fújt a kormánypárttal szemben, különösen, hogy a nyilvánosság előtt éppen Tarlósnak kellett megvédenie a piaci rebesgetések szerint leginkább túlárazott alagút felújítási árajánlatot. Így Tarlós szerint a korábbi árbecslés két évvel ezelőtt készült és a közben alaposan megdrágult szakmunkás munkabérek is magyarázzák, miért lett a korábban megállapított mérnökárhoz képest jóval drágább az alagút árajánlata. Horváth Csaba, a fővárosi közgyűlés MSZP-s frakcióvezetője szerint viszont ez hazugság.