Göbölyös N. László írása a Népszavának;
játék;fidget spinner;
2017-06-07 07:41:00
A legújabb bolondéria, a „fidget spinner” Amerikából indult ki, és néhány hónap alatt meghódította a világot. Mint azt Joel Best, a Delaware állami egyetem szociológia professzora a CNN.com oldalon megírta, a szülők többnyire csak akkor szembesültek a legújabb „járvánnyal”, amikor gyermekeik beállítottak vele. Pedig a műanyag-pörgettyű és annak leágazásai, mint például fidget cubes, jelenleg minden játék-toplistán tarolnak és elárasztották a legnagyobb internetes áruházakat az E-bay-tól az Amazonig. És ha az „ősök” szembesültek vele, akkor is megmaradt számukra a játék értelmének, uram bocsá’ hasznának talánya. Hogy mennyire „kortünetről” van szó, mutatja, hogy Best főiskolai tanítványai közül mindössze ketten hallottak róla.
A mindenféle színekben kapható, egy központi körhöz kapcsolódó három „kanálból” álló műanyag játék előnye, hogy rendkívül olcsó – alig 3-4 dollárba kerül az Egyesült Államokban, és kényelmesen belefér egy gyerekzsebbe is. Elterjedésének mértékét jelzi, hogy a tengerentúlon már sok iskolában betiltották, mint „figyelemelterelőt”, ezzel szemben vannak olyanok is, akik szerint nyugtatólag hat a „különleges bánásmódot” igénylő diákokra. A többség azonban úgy véli, nem több, mint egy újabb divathóbort, amire a gyerekek ráharaptak.
Volt már ilyen nem is egyszer az elmúlt évtizedekben. Az egyik leghíresebb ilyen őrület a hula-hopp karika volt, amely 1958-ban robbant. A derék és a csípő mozgatásával pörgetett karika ősét indián, illetve hawaii rituális táncokban vélték meglelni. Abban az évben Amerikában mintegy 25 milliót adtak el belőle, vagyis gyakorlatilag minden 5 és 11 év közötti amerikai gyereknek volt egy. Aztán a divat lecsengett, de az alakformáló, fogyókúrás tornákon azóta is használják a hölgyek.
A 60-as évek egyik legnépszerűbb játéka volt a Troll baba, amely úgy született meg Thomas Dam dán halász és fafaragó agyában, hogy szegénységében ezzel az egyszerű karácsonyi ajándékkal lepte meg a lányát. A kis csúfságos baba hírét először a kislány barátai vitték tovább, majd elterjedt egész Dániában. Dam hamarosan céget alapított e babákra, amelyek természetes gumiból készültek, és fűrészporral voltak kitömve. Ma már egy eredeti Troll egy vagyonba kerül.
A jojó, amellyel állítólag már az ókorban is játszottak, hosszú, rugalmas zsinórján leengedhető, majd visszaugrasztható orsójával több virágkort is megért, a 30-as, a 60-as években, sőt az új évezred elején újra. Ekkor azonban felkerült a legveszélyesebb gyerekjátékok listájára, mivel több mint 400 olyan esetet regisztráltak csak Amerikában, amikor a gyerekek kis híján megfulladtak a levegőben forgatás közben nyakukra tekeredő zsinórtól. Ugyanezen a listán szerepel a 70-es évek „átka” a tiki-taki. Nem csupán a madzagon lógó kemény golyók egyre gyorsabb összeütköztetésének zaja volt embert próbáló, hanem a játék számos kézsérülést is okozott a „becsapódások” révén az ínhüvelygyulladástól a csuklótörésig.
A 90-es években Japánból terjedt el a tamagocsi-láz, amely vélhetően azért volt olyan sikeres, mert az apró szerkentyűben „élő” virtuális állatka pótolhatta a sok gyerek által vágyott házi kedvencet. Ezt ugyanúgy kellett gondozni, mint egy valódi kutyát, macskát, aranyhörcsögöt, stb. És jó esetben, mivel gondatlanság esetén a tamagocsi „meghalt”, némi felelősség-érzetet is táplált a gyerekekbe egy másik lény iránt, ha a játékot „komolyan” vették.
Joel Best szerint túldramatizálják a játékdivatok jelentőségét, azoknak sem ad igazat, akik azt vallják, hogy a katonás, a szexuális, vagy okkult töltésű játékok károsan hatnak a gyerekek fejlődésére. (Bár megemlíti, hogy jó néhány radikális feminista Barbie babát kapott gyerekkorában). A szociológus professzor inkább arra hívja fel a figyelmet, hogy ezeknek a játékoknak a gyermek önálló személyiségének kialakulásában, a családtól való fokozatos elszakadásában van szerepük, ugyanúgy, mint ahogyan a középiskolás korúak más zenét kezdenek hallgatni, mint a szüleik. Közben pedig e játékoknak ilyen-olyan módon közösségépítő erejük is van („ha neked is van, közénk tartozol”) – amíg le nem csillapodik a hullám, és fel nem tör egy másik, jól eltalált, piacképes divat.