Tarlós István;3-as metró;

2017-06-09 07:04:00

Tarlós-blöff sem segít a 3-as metrón

A kormány nem ad pluszpénzt az életveszélyes metró felújítására, a főpolgármester blöffölve magyarázkodik, a beruházás megint drágul és tovább csúszik.

Nem kapott a főváros pluszpénzt Orbán Viktor kormányától a hármas metró felújítására – vált bizonyossá Tarlós István főpolgármester csütörtöki rendkívüli sajtótájékoztatóján. Pluszpénz nélkül a főváros kényszerpályára került: a pénzügyi és az ütemezési terveket is át kell írni.

Tarlós István tegnap azzal igyekezett nyugtatni a nyilvánosságot, hogy az alagutat teljesen felújíthatják, csak az összes állomás renoválására nem futja egyszerre. A tervek szerint előbb az Újpesttől a Dózsa György útig tartó északi szakasz megállóinak korszerűsítésére lesz pénz. A rosszabb állapotban lévő középső és a déli szakasz állomásainak a felújítása későbbre marad, ráadásul azt már a fővárosnak saját forrásaiból kell kigazdálkodnia. Tarlós szerint ezt az idei, körülbelül 30 milliárdos "pénzmaradványból" fedezik – csakhogy az ellenzék szerint ezt a keretet erre a munkára nem lehet felhasználni. Ráadásul arra sincs garancia, hogy az eddig látványosan magas árajánlatokat beadó kormányközelinek tudott építővállalkozások nem próbálnak majd ott is nyerészkedni. Azaz: kirajzolódni látszik, hogy az eredetileg 120 milliárdosra becsült felújítás végül sokkal többe fog kerülni az adófizetőknek és később is lesz kész.

Azért került patthelyzetbe a főváros, mert korábbi mérnöki becslések alapján 137,5 fél milliárdos támogatásról kötött szerződést a kormánnyal a metrófelújításra. Csakhogy a kormányközelinek tudott építőcégek rendre 30-40 százalékkal magasabb árajánlatokat adtak be a felújításra. Tarlósék ugyan visszadobtak két ilyen túlárazott közbeszerzést is, de a politikai hátszelet érző cégeket ez nem riasztotta vissza attól hogy harmadjára is felturbózott árajánlatokat adjanak be. A főpolgármester pedig a kormánnyal való nyílt kenyértörés helyett most végül úgy döntött, hogy elfogadja az alagútra és az északi állomásokra kiírt közbeszerzés eredményét. „A többi szakaszra meg majd eltenderezgethetünk” – érzékeltette Tarlós István, hogy ott már hajthatatlan lesz. Érdemes azonban felidézni, hogy a főpolgármester néhány hónapja még ugyanilyen határozottan nyilatkozott az Országgyűlés gazdasági bizottsága előtt a teljes metrófelújításról, mondván, ő csak 10 százalék túlárazást tud elfogadni.

A kormánnyal szembeni meghátrálását a városháza most azzal próbálja szépíteni, hogy ők valamennyit letornásztak az árajánlatokból, azzal, hogy valójában ők vezették meg a tenderre bejelentkező cégeket. Tarlós úgy érvelt: nem véletlenül emlegették korábban azt, hogy a déli szakasz megállóinak felújításával kezdenének. Így ugyanis a cégek feltételezhetően erre a szakaszra adták be a legsúlyosabban felpumpált ajánlatokat, s mivel most a város felcserélte a felújítás sorrendet, a relatív olcsóbb munkák kerültek előre.

Vagyis, ha igaz, amit Tarlós állít, akkor ma Magyarországon a főváros főpolgármesternek blöfföléssel kell trükköznie néhány, a kormánynál jól fekvő céggel szemben. Bárhogy is történt, a valódi kérdésre továbbra sincs válasz: a kormány segítsége nélkül miből és mikor újítják fel a legrosszabb állapotban lévő déli és középső szakaszok állomásait?

Máris kivonják a forgalomból az új metrókat
Ideiglenesen visszahívta a forgalomból a BKV a nemrég felújított, ám sorozatban meghibásodott orosz metrókocsikat – jelentette be a vállalat csütörtökön. Az első, felújított Metrowagonmash -szerelvény még március végén gördült ki a sínekre, ám szinte azonnal meghibásodott a kocsi. Később az orosz fél kérésére már visszahívták egyszer a forgalomba állt szerelvényeket egy átvizsgálásra, ám hiába: a napokban egy szoftvermeghibásodás miatt mind a két oldalon kinyíltak a tömött szerelvény ajtajai. A tervek szerint 2018-ig 222 metrókocsi újulna meg, közel 60 milliárd forintból.