SIM-kártya;feltöltős telefonkártyák;

SIM-kártya - Hosszabb határidő, zökkenőkkel

Egy hetük maradt adategyeztetésre a feltöltőkártyás előfizetőknek, a nem azonosított SIM-kártyák előfizetése július 1-jétől megszűnik. Az azonosítást évente meg kell ismételni.

A Telenor bejelentette, hogy 60 napig lehetőséget biztosít a feltöltőkártyás ügyfeleinek, hogy a Telenor üzletekben új szerződéskötéssel visszakaphassák korábbi hívószámukat, és egyenlegüket, amennyiben elmulasztották az adategyeztetést a június 30-i határidőig. A Magyar Telekom és a Vodafone erre a hétre ígért bővebb tájékoztatást a határidőig nem egyeztetett feltöltőkártyás ügyfelek korábbi hívószámával és egyenlegével kapcsolatban. Két szolgáltató korábban már jelezte, hogy szükség lenne a határidő módosítására: a Vodafone az év végéig, a Telenor pedig októberig vagy legalább szeptemberig javasolta meghosszabbítani az adategyeztetésre nyitva álló időszakot.

Mint ismeretes június 30-i határidőt ír elő a törvény az adategyeztetésre. A telekommunikációs társaságok július 1-jén kötelesek lekapcsolni azokat a feltöltő SIM kártyákat, amelyeknél nem történt meg az adategyeztetés. Ekkortól az ügyfeleknek nem lesz lehetősége bejövő, kimenő hívásra, SMS és adathasználatra (csak a 112-es segélyhívószám hívható).

Ha a Telenornál szeptember 1-jéig felkeresik a szolgáltató üzletét és új szerződést kötnek, a korábbi telefonszámukat és egyenlegüket is visszakapják, de új SIM-kártyájuk lesz. Ez elsősorban az idősek, a betegek számára lehet hasznos megoldás, akik nem tudták a határidőre megtenni az adategyeztetést. A Telenornál az érintett ügyfelek egészen a jövő év elejéig - a 2017. szeptember 1. és 2018. február 28. közötti időszakban - is visszakaphatják korábbi hívószámukat új szerződéskötés esetén, ekkor azonban a korábbi egyenlegük már nem állítható vissza.

Az elmúlt napokban rekordmennyiségű ügyfél kereste fel a Telenor honlapját és üzleteiket. Olvasóink viszont azt jelezték, hogy hiába próbálták a telekommunikációs társaságok online felületén a szükséges adategyeztetést elvégezni, kérésüket a honlap visszautasította. Jánosa Barbara, a Telelenor PR-menedzsere nem zárta ki, hogy ilyesmi előfordulhatott, aminek oka, nem az online felület túlterheltség, hanem az, hogy a Belügyminisztérium (BM) adatbázisa és az ügyfél által közölt adatok között különbség adódhatott. Elsősorban olyankor fordulhatott ilyesmi elő, ha az ügyfélnek régi, még papíralapú személyi igazolványa van. Az sem ritkaság, hogy a BM és a feltöltőkártya-tulajdonos által közölt adatok nem egyeznek. Eltérés adódhat abból is, hogy nem az ügyfél vette a kártyát. Ha az online-felületen való adategyeztetés sikertelennek bizonyult, akkor nincs más megoldás, mint a személyes ügyintézés.

A Magyar Telekom Domino ügyfelei a június 30. után kötött előfizetői szerződésükhöz visszakaphatják korábbi hívószámukat és fennmaradt egyenlegüket, abban az esetben is, ha elmulasztják az adategyeztetést.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság az MTI érdeklődésre azt közölte: a határidő esetleges meghosszabbítása a törvényalkotó feladata, de a hatóságnak nincs tudomása arról, hogy ilyen intézkedés készülne.

Ugyanakkor közölték, a helyzet értékelésénél figyelembe kell venni azt is, hogy a rég nem aktív, feleslegessé vált SIM-kártyájuk adatait sokan valószínűleg szándékosan nem egyeztetik, mert már nem kívánják tovább használni – ahogyan ez feltételezhető volt. 

A hatóság a törvény hatályba lépésétől fogva folyamatosan figyelemmel kíséri és jogértelmezéssel segíti a szolgáltatók adategyeztetési gyakorlatát. Az NMHH a határidő lejárta után ellenőrzi majd, hogy a szolgáltatók az előírásoknak megfelelően hajtották-e végre az adategyeztetést.

Nemzetközi kitekintés
Az adategyeztetést más európai uniós országok is bevezették. Az NMHH tudomása szerint például Belgiumban és Hollandiában – ahol eddig jogszerűen lehetett anonim SIM-kártyákat használni – tavaly év végén kezdeményeztek olyan törvénymódosítást, amely kötelezővé teszi a személyes adatok rögzítését a feltöltőkártyás előfizetések esetében. Belgiumban el is fogadták a törvényt, Hollandiában még nem.
Belgiumban az érintett előfizetők – 3,4 millió prepaid SIM-kártya tulajdonosai – hat hónapot kaptak a személyazonosságuk igazolására, amelynek határideje 2017. június 7-én járt le. Ott a szolgáltatók végül az érintett kártyák közel 12 százalékát, 400 ezer SIM-kártyát blokkoltak, de ott is igaz az, hogy aki az igazolási kötelezettségének eleget tesz, visszakaphatja hívószámát és egyenlegét.