Audi;Minden Gyermek Lakjon Jól!;Hegedűs Zsuzsa;

2017-06-29 21:42:00

Két Audival a gyerekéhség ellen

Ellentmondásosan nyilatkozott a gyerekéhezés ellen küzdő miniszterelnöki főtanácsadó, amikor arról kérdeztük: miért használ két A6-os Audit, s ez mennyibe kerül az adófizetőknek?

Továbbra is meglehetősen zavaros módon használ szolgálati autókat a Minden Gyerek Lakjon Jól Alapítvány elnöke, a miniszterelnök egyik főtanácsadója, Hegedűs Zsuzsa. Lapunk most megpróbálta tisztázni a helyzetet, de az eddig ismertnél is kuszább viszonyokra bukkantunk. Ami biztos: Hegedűs Zsuzsa ma is két Audi A6-ost használva harcol a gyermekéhezés ellen. Az egyik autó ráadásul az általa vezetett alapítvány tulajdonába kerül a napokban, noha az alapító okirata szerint a szervezet kocsikra nem költhet, és ezt Hegedűs is többször kijelentette.

A Minden Gyerek Lakjon Jól Alapítvány elnökét olykor fekete, máskor pedig ezüst színű Audi A6-os személygépkocsival szállítják. Mint azt Hegedűs lapunk érdeklődésére elmondta, a fekete Audit 2010. júniusától használja, amióta kinevezték – havi egymillió forintos fizetésért – Orbán Viktor főtanácsadójának. Ez az autó, gépkocsivezetővel együtt, a miniszterelnök utasítására áll rendelkezésére. A jármű 2007-es évjáratú és több mint 440 ezer kilométert futott. A másik – 2009-es évjáratú, 240 ezer kilométert futott – ezüst Audi nem a kormányzati flottába tartozik. Azt a Porsche Hungaria ajánlotta fel használatra a Minden Gyermek Lakjon Jól Alapítványnak.

A Porsche Hungaria felajánlása nem független attól, hogy az állam szerződött szervizpartnere, oda viszi a javíttatni az autókat a kormányzati flottát kezelő Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF). Amikor pedig a Hegedűs fekete, állami Audiját szervizelték, szervizelték, akkor az ezüst színű Audit kapta csereautónak – szokatlanul gáláns feltételekkel. A kocsit ugyanis nem csak a szervizelés idején, hanem mindig használhatja: a csereautó valójában ajándékautó.

„A KEF minden hivatalos szolgálati gépkocsi esetében köteles csereautót biztosítani, amikor a szolgálati autó javításra, szervizelésre szorul. Tekintettel arra, hogy a 2013. május 15-én a Porsche Hungaria által felajánlott gépjármű tárolását a KEF önkéntesen vállalta, ezért ez a gépkocsi tölti be a csereautó szerepét” – fogalmazott a Népszava megkeresésére Hegedűs Zsuzsa. Vagyis a kormányflottához tartozó A6-os szervizelése esetén a Porsche Hungaria cserekocsit ad a főtanácsadónak, méghozzá úgy, hogy azt vissza se kéri a szerviz után, hanem rábízzák egy másik szervezetre, és engedik szabadon használni.

S ha ez nem lenne elég: a szerviz arra is hajlandó, hogy a csereautó üzemeltetési költségeit is állja. Hegedűstől megtudtuk ugyanis, hogy a Porsche Hungaria az ezüst Audi A6-os teljes üzemelési és egyéb költéségét is vállalta a tankoláson kívül 2013 óta. De szerencse is, hogy a cég ilyen nagyvonalú, mert a gyerekéhezés ellen küzdő szervezet nem is költhetne autózásra. „Az alapító okiratba, javaslatomra bekerült, hogy az alapítvány semmilyen infrastrukturális jellegű (telefon, internet, gépjármű, banki stb.) költségeket nem finanszíroz az alapítvány céljait támogató adományokból” – szögezte le Hegedűs Zsuzsa.

FOTÓ: KONYHÁS ISTVÁN

FOTÓ: KONYHÁS ISTVÁN

2015. novemberben egyébként a Porsche Hungaria át akarta íratni az alapítványra az autót – ami persze érthető, hiszen a Hegedűs szervezete már évek óta ingyen használta, amortizálta az új korában 10 milliónál is drágább kocsit. Az átírásnak azonban ellenállt az alapítvány. „Ennek feltétele ugyanis, hogy találjunk egy olyan támogató céget, amely a működés teljes költségét biztosítani tudja. 2013-ig ez a Commitment Zrt. volt, utána a Porsche Hungaria.” Itt érdemes megemlíteni, hogy 2015-ben Hegedűs még úgy nyilatkozott, 2014-ig állta az autó üzemeltetési költségeit a Commitment Zrt, azután egy másik cég, a Cemid Kft. vállalta át a fenntartással járó kiadásokat. Nem ez az egyetlen "tévesztés" a főtanácsadó nyilatkozataiban.

Hegedűs ellentmondóan beszélt lapunknak arról is, hogy forgalomba van-e helyezve a kocsi. „Amíg az autó további üzemeltetési költségeit biztosító támogató cég nincs, addig gépkocsi forgalmon kívül marad és ennek következtében semmiféle költség nem merül fel.” – közölte. Csakhogy egy másik kérdésre válaszolva úgy fogalmazott: „Ha kénytelenek leszünk a gépjármű tulajdonjogát átíratni, a gépkocsit azonnal kivonjuk a forgalomból addig, ameddig nincs egy, a működtetést vállalni tudó támogató cég”. S, hogy teljes legyen a káosz, idézzük egy harmadik állítását is, ami szerint még ma is hajtják az ajándékkocsit: „Mivel a hivatalos gépkocsi idős és nagyon sok kilométert futott, ezért viszonylag gyakran kerül sor a csereautó használatára.” S, hogy mi lesz a most kétes státuszú ajándékautó sorsa? Mint azt Hegedűs írta, az alapítvány nem zárkózna el az autó átíratásától, legfeljebb nem fogják használni.

Miután Hegedűs állításaiban sok volt az ellentmondás, újra megkerestük, de így sem lett tisztább a kép. Sőt, tovább bonyolódott az ügy. Első válasza után egy nappal ugyanis már úgy emlékezett, hogy valójában már meg is állapodtak az autó átvételéről. „Idén tavasszal a Porsche Hungaria arra kérte az alapítványt, hogy vegye tulajdonába az autót, amit az alapítvány 2017. július elsejével vállalt is" – "pontosította" korábbi szavait a főtanácsadó. Kitért arra is, hogy mivel az alapítvány alapító okirata szerint autóra nem költik a szervezet pénzét, a kuratórium úgy döntött, július 1-től az autót kivonják a forgalomból addig, amíg nem találnak olyan támogató céget, amelyik átvállalja az üzembentartás költségét. Hegedűs azt is tudomásunkra hozta, hogy a biztosítás költségét saját zsebből állta. „Az átíráshoz feltétlenül szükséges gépjármű felelősségbiztosítást én magam biztosítottam 3 hónapos időtartamra.”

Rákérdeztünk a két Audi üzemeltetési és tankolási költségeire is, hogy megtudjuk, mennyibe kerül ez az adófizetőknek 2014 óta. Hegedűs ezt nem tudta megmondani, csak azt, hogy az alapítványnak „egyetlen fillérjébe sem került egyik autó használata sem, mert 2010. január elseje óta erre pénzt nem fordított, nem fordíthatott.” Azért sem ismeri a költségvonzatokat, közölte, mert a hivatalos személyi autó és a csereautó is KEF kezelésében van.

Bár az alapítványnak egy fillérjébe sem került a két Audi, az adófizetők sokat áldoztak a főtanácsadó utazásaira. A tankolás költségeit a Porsche Hungaria soha nem vállalta, vagyis Hegedűs szimultán két Audiba is tankolt napjainkig. „Mindkét autó üzemanyag költségét a KEF finanszírozza Magyarországon” – mondta kérdésünkre a főtanácsadó, aki azért megnyugtatóan hozzátette, ha külföldi használatra kerül sor, a költségeket ő rendezi.

Noha egy tanácsadónak két Audi túlzónak tűnhet, Hegedűs ezt alighanem másként látja. Ő ugyanis maximálisan elégedett a munkájával, június közepén a Heti Válasznak maga számolt be arról: mára sikerült felszámolni Magyarországon a gyerekéhezést.

Eltankolt közpénzek

Kíváncsiak voltunk a két Audi üzemeltetési és tankolási költségeire is, hogy megtudjuk, mennyibe kerül ez az adófi zetőknek 2014 óta. Hegedűs ezt nem tudta megmondani, csak azt, hogy az alapítványnak „egyetlen fillérjébe sem került egyik autó használata sem, mert 2010. január elseje óta erre pénzt nem fordított, nem fordíthatott”. Azért sem ismeri a költségvonzatokat, közölte, mert a hivatalos személyi autó és a csereautó is KEF kezelésében van. Bár az alapítványnak egy fi llérjébe sem került a két Audi, az adófizetők sokat áldoztak a főtanácsadó utazásaira. A tankolás költségeit a Porsche Hungaria soha nem vállalta, vagyis Hegedűs szimultán két Audiba is tankolt napjainkig. „Mindkét autó üzemanyagköltségét a KEF fi nanszírozza Magyarországon” – mondta kérdésünkre a főtanácsadó, aki azért megnyugtatóan hozzátette, ha külföldi használatra kerül sor, a költségeket ő rendezi.