Á. A.;
utazási iroda;csőd;Törökország;Green Holidays;
2017-07-04 07:24:00
Látszólag még a Green Holidays Utazási Iroda tulajdonosait is váratlanul érte az a tény, amit vasárnapi közleményükben úgy fogalmaztak, hogy "sajnálattal közlik, de utazásszervezői tevékenységüket nem tudják folytatni." Erre lehet következtetni abból, hogy még pénteken is hirdették a Black Friday-hez kapcsolódó akciójukat. A felelősség felvállalásában sem jeleskedtek igazán, ugyanis kezdetben arra hivatkoztak, hogy az informatikai rendszerük akadozik, és az utasok foglalásához nem tudnak hozzáférni.
A Green Holidyas biztosítója az UNIQA Biztosító Zrt. azt közölte, hogy gondoskodik az utazási iroda külföldön rekedt utasainak hazaszállításáról, illetve szükség esetén a szállásdíjak kiegyenlítéséről, valamint a már megfizetett előleg, vagy részvételi díj visszafizetéséről. Közleményükből kiderül, hogy a társaság az utasokkal szemben 500 millió forint erejéig vállalta, hogy teljesíti azokat a fizetési kötelezettségeket, amelyek a biztosítottat a külföldre történő utazásszervezéssel összefüggésben az utazásszervező és –közvetítő tevékenységgel kapcsolatosan terhelik őket. A mielőbbi kárenyhítés érdekében már felvették a kapcsolatot további partnerirodákkal is, hogy a külföldön ragadt ügyfelek az általuk lefoglalt szolgáltatáshoz hasonló feltételek mellett tudják eltölteni az eredetileg befizetett üdülést, és a hazaszállításuk zökkenőmentesen megoldott legyen.
A károsult utasok jelentős része holnap érkezne haza. Az Uniqa ígéretet tett arra, hogy , megszervezi a hazajutásukat, de az addig kint töltött időre vonatkozó szállásköltség egyéni kifizetése terheli őket, amit a biztosító majd visszafizet.
Az ügyet jól ismerők szerint nem tudni, még hogy az 500 millió forintos biztosíték mire lesz elegendő, ez egy hónap múlva derülhet ki. A csőd okozta károk összegzése még folyamatban van.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium közölte, hogy több esetben munkatársaik közbenjárásának volt köszönhető, hogy az érintettek enni-inni kaptak, vagy hogy nem kellett azonnal elhagyniuk a hotelt. Olyanra is volt példa, hogy a konzul jelentős kedvezményt tudott kiharcolni az érintetteknek, hogy legyen hol aludniuk, mivel az utazási iroda nem egyenlítette ki a szállásköltségét. Kiemelték: fontos, hogy a helyszínen lévő konzulok miben tudnak és – hatáskör, lehetőség hiányában –, miben nem tudnak segíteni. A konzuli segítségnyújtás és védelem jogi keretein belül nincs lehetőség a hazautazás és a szállás költségeinek átvállalására, megszervezésére, mivel ez a biztosító felelőssége.
Az eset nyomán hatósági eljárás indult a Green Holidays utazási iroda székhelyén, ennek keretében vizsgálják, hogy az iroda megtévesztő módon járt-e el az utasokkal szemben - nyilatkozta Keszthelyi Nikoletta, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára egy más témában rendezett tegnapi sajtótájékoztatón. Hozzátette: az érintett megkárosított utasoknak lehetőségük van, hogy a fogyasztóvédelmi hatósághoz, illetve a békéltető testülethez forduljanak.
Az utazási irodák tulajdonosi körében egyébként nem okozott meglepetést a Green Holydays csődje, mert hónapok óta olyan hírek terjedtek, hogy a törökországi partner nem minden esetben kapta meg a lefoglalt szállások és szolgáltatások árát. A cég jelenlegi nevén szinte teljesen újnak mondható, bár már a csoport egy társasága már be volt jegyezve ezen a néven. Idén februárban jelent meg a honlapjukon egy közlemény "Hamarosan nyitunk" címmel. Akkor a Turizmus.com-nak arról nyilatkozott Mihálka Róbert értékesítési vezető, hogy a Green Holidays Kft. 20 százalékos vagyoni biztosítékot, összegszerűen 20 millió forintos kauciót igazolt a Sberbank Magyarország Zrt.-nél befizetett pénzbeli letét formájában, ennek összegét az árbevételtől függően – a jogszabályi előírásnak megfelelően – folyamatosan emelni fogják – közölte.
Az ügy előzménye, hogy a Green Travel Nemzetközi Utazási Iroda Kft. utazásszervezői és utazásközvetítői jogosultságát 2016. november 17-én vonta vissza jogerősen a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal. (Ez a szervezet azóta beolvadt a kormányhivatalba.) Akkor a Turizmus.com-t úgy tájékoztatta a Green Csoport tulajdonosa, hogy a Green Travel márkanév nem szűnik meg, a kiutaztatási tevékenységet a Green Holidays Kft. viszi tovább.
Az elődcég tavaly azért ment csődbe, mert tavaly október 31-ig nem tudták az előző három év legmagasabb vagyoni biztosítékát, 1 milliárd 650 millió forintot igazolni. Nyilvánvalóan a forgalom visszaesésében a gyakori törökországi terrortámadások is közrejátszottak, ennek ellenére tavaly 14 ezer utasuk volt.