Itt az adótörvény tervezete

Publikálás dátuma
2017.07.31. 15:28
Illusztráció. Fotó: Shutterstock
Hétfőtől véleményezhető az új adóeljárási törvény tervezete, amely jelentős egyszerűsítés mellett több új szolgáltatást biztosít az adózóknak - tájékoztatta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

A tárca felhívta a figyelmet, hogy a vállalkozóvá válást segíti a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a kezdő vállalkozások támogatásával. Az új szolgáltatás lényege a mentorálás, a szakmai segítségnyújtás, amelyet minden kezdő vállalkozásnak érdemes lesz kihasználnia. Az adóhivatal szóban vagy írásban tájékoztatja a kezdő vállalkozást adókötelezettségeiről, az azok teljesítését segítő információk elérhetőségéről, a kapcsolatfelvételt követően pedig fél éven keresztül személyre szabott segítséget nyújt - közölte az NGM.

A tervezet szerint megszűnnek az egy évnél hosszabb ideig tartó ellenőrzések, az adóellenőrzés időtartama nem haladhatja meg a 365 napot. A változás nem érinti a magánszemélyeket, az egyéni vállalkozókat és a megbízható adózókat, mert esetükben a revizoroknak továbbra is be kell majd fejezniük a vizsgálatot 180 napon belül.

A bürokrácia-csökkentés az adóeljárást is érinti, számos bonyolult jogintézmény megszűnhet a jövőben, a tervezet szerint például nem lesz fokozott adóhatósági felügyelet. Erre a szigorú felügyeletre gyakorlatilag nincs is szükség, mert az adóeltitkolókat, adócsalókat a NAV, egyre szélesebb körű adatbázisa és hatékony kockázatelemzése miatt, azonnal kiszűri - fogalmaz a minisztérium a közleményben.

Megszűnik az adószám felfüggesztése, valamint több, például a háztartási alkalmazott bejelentésének elmulasztása vagy a jogszerűtlen adóelőleg-mérséklés miatti, illetve az üzletlezárást helyettesítő mulasztási bírság kiszabásának alapjául szolgáló tényállás.

A tárca hangsúlyozta: kedvező változás a szándékos adóeltitkolás esetén kiszabható, jelenleg 200 százalékos bírság mértékének felére csökkentése. Hozzátették, alkalmas lehet az időhúzás miatt benyújtott fellebbezések visszaszorítására is az az új szabály, amely szerint ha az adózó lemond a fellebbezésről, és az esedékességig megfizeti a határozatban előírt adókülönbözetet, mentesül a kiszabott adóbírság 50 százalékának megfizetése alól.

Az NGM kiemelte azt is: a szabályozás jelentős egyszerűsítését bizonyítja, hogy az adóigazgatási rendtartásról szóló törvény, amely az általános eljárási szabályokat foglalja magában, csak 39 oldalas. Az adózói jogokhoz és kötelezettségekhez kapcsolódó speciális részletszabályokat az adózás rendjéről szóló törvény tartalmazza.

Az új adóeljárási törvény tervezete augusztus 18-án 14 óráig véleményezhető.

Szerző

Brexit - Nagy-Britannia nem lesz adóparadicsom

Nem várható a szingapúrihoz hasonló adórendszer kialakítása a gazdasági társaságok számára, a brit pénzügyminiszter finomította korábbi szavait - értékelte a hétfői brit sajtó Philip Hammond hétvégi interjúját, amelyben a politikus a Le Monde című francia lapnak kijelentette, Nagy-Britannia nem lesz adóparadicsom az ország európai uniós tagságának megszűnése után.

A pénzügyminiszter hozzátette, nem szándékoznak jóval az európai uniós átlag alá csökkenteni az adókat annak érdekében, hogy Nagy-Britannia megőrizze versenyképességét. Mint mondta, meg akarják őrizni a "jellegzetesen európai" gazdasági és társadalmi modellt. Emlékeztetett arra, hogy a bruttó hazai össztermékhez (GDP) képest beszedett adó százalékos mértéke alapján az európai középmezőnyben vannak, és ezen nem is akarnak változtatni.

Elemzők azonban felidézték: januárban épp Philip Hammond utalt arra a Welt am Sonntag című német lapnak, hogy Nagy-Britanniának talán meg kell változtatnia gazdasági berendezkedését, hogy versenyképes maradhasson abban az esetben, ha európai uniós tagsága úgy szűnne meg, hogy nem született megállapodás az egységes belső piachoz való hozzáféréséhez.
A konzervatív kormány pénzügyminiszterét az úgynevezett "soft Brexit" támogatójaként tartják számon, szemben a "hard Brexit" híveivel, akik nemcsak az Európai Unióból, hanem annak egységes belső piacáról is távoznának. Philip Hammond épp a napokban jelentette ki, hogy "nem sok minden változik majd" a Brexit, vagyis a brit EU-tagság megszűnésének másnapján, de az átmeneti időszak legfeljebb az öt év múlva esedékes következő parlamenti választásokig tarthat.

A Le Monde arról is kérdezte a brit pénzügyminisztert, hogy a Brexit miatt több pénzintézet is azt fontolgatja, Londonból más városokba, Frankfurtba, Párizsba vagy épp Dublinba helyezi át tevékenységeinek egy részét. Philip Hammond szerint rendkívül veszélyes lenne Európa számára, ha széttöredezne a pénzügyi szolgáltatások jelenleg londoni központú piaca. Úgy vélekedett, hogy a folyamat nagy nyertese nem Párizs vagy Frankfurt, hanem New York lenne. A nagy amerikai bankok nem fogják több ország között megosztani tevékenységüket - magyarázta. "Vagy úgy dolgoznak a továbbiakban, ahogy most, vagy visszahelyezik tevékenységüket a Wall Streetre, amely különösen vonzó, most, hogy az amerikai kormányzat adócsökkentést és deregulációt sürget" - fogalmazott.

Szerző

Gyorsuló inflációra számít a GKI

 A GKI Gazdaságkutató Zrt. elemzése szerint az idén a külső és a belső egyensúly kissé romlik, az infláció gyorsul.

Magyarországon az első negyedévi, vártnál gyorsabb növekedést áprilisban némi fékeződés, majd májusban élénkülés követte.

A gazdaságkutató előrejelzése szerint az év egészében a tavalyi 2 százalékról 3,5 százalék körülire gyorsul a növekedés, mindenekelőtt a tavalyi visszaesésből emelkedésre váltó beruházások következtében. Az állóeszköz-felhalmozás 2016-ban az EU-források visszaesése miatt több mint 15 százalékkal zuhant, az idén az újra induló EU beruházási ciklus miatt 12 százalékos bővülés várható.

A beruházási ráta 2016-ban 17,8 százalék volt, ami egy közepesen fejlett ország esetében alacsony arány, 2017-ben 19 százalékos ráta valószínű - közölték.

A 2014-ben indult új európai uniós költségvetési periódus pályázatait meghirdették, de a döntéshozatal az ígért 1 hónap helyett jellemzően 6-9 hónap, vagy még hosszabb. A szétaprózott, át nem gondolt célok az új pályázatoknál is látszanak, a fő cél a gyors pénzköltés még a választások előtt - írták az elemzésben. A GKI szerint ezt célozza az is, hogy 2017-re minden pályázatot meg akarnak hirdetni. Ugyanakkor az előző ciklushoz képest nincs valós gyorsulás.

A megítélt támogatás ugyan több mint 5000 milliárd forint, a 2014-2020-as ciklus forrásaiból való eddigi költés azonban ennek csak fele. A kifizetések jelentős része előleg, mivel a nagy projekteket előre vették, hogy a számláló pörögjön, így a tényleges beruházási folyamat áthúzódik a következő évekre, akár 2023-ig - olvasható a GKI előrejelzésében.

Az államháztartás hiánya júniusban kiugróan magas, 700 milliárd forint volt, miközben az első öt hónapé együttesen is alig több 200 milliárd forintnál. Ennek fő oka, hogy megugrott az uniós pályázatok megelőlegezése. A költségvetésbe beérkezett uniós bevételek nagyságrendje az idén eddig lényegesen elmaradt a kifizetésektől. Ez elszámolási ok, ami a GKI szerint nem veszélyeztetik a 3 százalék alatti GDP-arányos hiányt, de tartós fennmaradása korlátozná a GDP-arányos államadósság csökkentését.

A GKI úgy látja, hogy az utóbbi hónapok fejleményei alapján nem igazolódtak azok a félelmek, amelyek az EU-ból való kilépést megszavazó brit referendum, majd az amerikai elnökválasztás után a populista és EU-szkeptikus politikai erők áttörésétől tartottak.

A francia-német tandem megerősödése az Amerikai Egyesült Államok protekcionista külgazdasági politikájával szembeni közös európai uniós fellépés lehetőségeit is javítja. Szűkíti viszont az európai uniós forrásokra számító, de a közösségi szolidaritást számos ügyben vállalni nem kívánó EU-tagállamok mozgásterét. Az euróövezet kibővítése és a fiskális unió bármilyen formája felé történő elmozdulás a kívül maradó EU-tagországok perifériára sodródását valószínűsíti - írja a GKI.

Szerző