BKK;BKK-botrány;fakocka;

2017-08-04 00:35:00

A BKK-botrány miatt is nyomoz a rendőrség

Nyomoz a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda a BKK jegyértékesítési rendszerének ügyében - közölte csütörtök este az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) kommunikációs szolgálata.

Tájékoztatásuk szerint feljelentés alapján, hűtlen kezelés elkövetésének gyanúja miatt, ismeretlen tettes ellen indult az eljárás.  A nyomozás érdekeire tekintettel a rendőrség az eljárásról bővebb tájékoztatást nem ad - közölték.

A BKK július 13-án indította el online jegyértékesítési rendszerét. A cég másnap közleményt adott ki arról, hogy a rendszer "sikeres bevezetését és rendeltetésszerű használatát folyamatos informatikai támadással próbálják befolyásolni". Sajtóhírek szerint ugyanis az informatikai rendszer könnyen feltörhető, így például a valós árnál sokkal olcsóbban is lehet jegyet, bérletet venni. 

Sajtóhírek szerint egy héttel később előállítottak és gyanúsítottként kihallgattak egy budapesti fiatalt a rendőrök, aki észrevett egy "rést" az online értékesítési rendszerben, tesztelte, majd jelezte is a BKK-nak a hibát.

A T-Systems Magyarország és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) másnap közös állásfoglalásban tájékoztatott arról, hogy a T-Systems Magyarország az informatikai rendszerét ért jogosulatlan befolyásolás miatt ismeretlen tettes ellen feljelentést tett. Ebben jelezték: értesülésük szerint a gyanúsított egy fiatal diák, aki a médiában megjelent nyilatkozatai szerint jó szándékkal járt el.

Egy hete Tarlós István főpolgármester felszólította a T-Systems német tulajdonosát, hogy a projekt kidolgozójaként és garantálójaként adjon magyarázatot a budapesti e-jegy értékesítési projektjének problémáira.  A főpolgármester elmondta, az ügy részleteiben a külső és belső vizsgálatok lezártáig nem kíván véleményt formálni, ugyanakkor az nem tetszik neki, hogy a "német rendszergazda alamuszin lapít".

Szerdán jelentette be Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke, hogy a NAIH eljárást indít a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a T-Systems Magyarország Zrt. által üzemeltett online jegyértékesítési rendszerrel, valamint a MOL Bubi közbringarendszerrel összefüggő adatkezelésekkel kapcsolatban. 

Közleményében azt írta, az adatvédelmi hatósági eljárás elindításáról a sajtóban megjelent információk - és ezeken alapuló állampolgári beadványok - alapján, valamint a 24.hu által elküldött adatbázisok áttekintését követően döntöttek, mivel "a feltételezett jogellenes adatkezelés személyek széles körét érinti, illetve nagy érdeksérelmet idézhet elő". 

Hozzátette: a hatóság az eljárás során elsődlegesen azt vizsgálja, hogy a BKK és a T-Systems Magyarország az adatkezelések során teljesítette-e az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvényben szereplő kötelezettségeket, különösen az informatikai rendszerekkel összefüggésben az adatbiztonsági követelmények.

A fakocka miatt is nyomoznak

A napokban derült ki, hogy a rendőrség a fakocka ügyében is megindította a nyomozást a BKV feljelentése alapján, ami múlt hétfőn akadályozta meg a 3-as metró egyik szerelvényének indulását. Az egyik kocsi ajtaja nem nyílt ki, mivel a szóban forgó fakocka beszorult az ajtó úgynevezett vezetősínjébe. Tarlós István fel is mutatta a fakockát, ami szerinte milliméter pontosan akkorára volt kialakítva, hogy blokkolja az ajtót. „Nem eshet ki ilyesmi valakinek a zsebéből, hogy pont abba a sínbe essen bele. Valaki két állomás között úgy tett, mintha a cipőfűzőjét kötné, miközben elhelyezte az idegen tárgyat az ajtónál, a csúcsforgalmat kihasználva" - vélekedett a főpolgármester.

Az atv.hu szerint az eljárás megindult, az ügy nyomozati szakaszban van. A BRFK közlése szerint "a Budapesti Rendőr-főkapitányság közérdekű üzem működésének megzavarása bűntett gyanúja miatt folytat büntetőeljárást ismeretlen tettes ellen a BKV Zrt. feljelentése alapján”.