Sztrájk béníthatja meg a magyarországi Tescót

Publikálás dátuma
2017.08.12. 13:26
A korábbi demonstrációk nem hoztak eredményt. FOTÓ: Tóth Gergő
Mintegy 170 Tesco-egység teljes működése bénulhat meg a szeptemberi iskolakezdés előtti bevásárlási hullámban Magyarországon, miután tegnapelőtt megalakult az áruházlánc dolgozóit képviselő sztrájkbizottság. Ma reggelre pedig a multivállalat vezetőinek asztalára kerültek a bér- és létszámemelésről szóló szakszervezeti követelések – értesült a Magyar Idők.

A Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezete által irányított törvényes tiltakozáshoz a vidéki és fővárosi Tesco-üzletek 80 százaléka, illetve a gyáli és a herceghalmi logisztikai központok, továbbá az ­online szolgáltatás munkavállalói csatlakoztak. 

A KDFSZ elnöke. Bubenkó Csaba, a sztrájkbizottság megválasztott elnökeként elmondta, augusztus 11-én hivatalosan is tájékoztatták a Tesco vezetőségét a követelésekről.

Eszerint azt kérik, hogy szeptember 1-jétől a Tesco valamennyi munkavállalója esetén az idei és a tavalyi évhez képest a vállalati bértömeg növekedésének éves szintje érje el a 25 százalékot. A KDFSZ közgazdászának számításai szerint ugyanis ekkora bértömegemelésből számolható fel a legnagyobb kiskereskedelmi foglalkoztató vállalatnál az ágazati viszonylatban is nyilvánvaló bérelmaradás. – A béremelés forrása egyebek mellett a működési cash-flow, a menedzsmentdíj korlátozása, a vállalaton belüli veszteségforrások visszaszorítása és más költségcsökkentő programok végrehajtása lehetne – mondta kérdésünkre Bubenkó Csaba.

Kiemelte, a méltatlanul alacsony bérek mellett a másik súlyos probléma a létszámhiányból fakad, hiszen ezrek vándoroltak el mostanra a lánc egységeiből, ehhez képest a fizetések nem váltak vonzóvá az álláskeresők számára. Ezért a meglévő állomány fizikai leterheltsége átlépte a tűréshatárt, aminek kiváltó okait az ország számos pontján tapasztalhatják maguk a vásárlók is. Kiürült, feltöltés előtt álló polcok, raklapon kínált árucikkek, tömött sorok a pénztáraknál a leggyakoribb jelenségek, mivel általánossá vált, hogy a tescós hipermarketekben mindössze két-három pénztár üzemel a tucatnyi fizetőhelyből.

Szerző
Témák
sztrájk Tesco

Albérlet van bőven, csak drága

Publikálás dátuma
2017.08.12. 12:53
A kép illusztráció. FOTÓ: Shutterstock
Az ingatlan.com vezető gazdasági elemzője szerint megugrott a kínálat július végével az albérletek piacán, ezzel válaszolva az egyetemi ponthatárok kihirdetése után megnőtt keresletre.

Balogh László egy televízióműsorban közölte: azért ugrott meg a kínálat, mert sokan tudatosan készültek erre az időszakra és a közelmúltban vásárolt ingatlant csak most hirdették meg. Emellett azok után is felszabadulnak az ingatlanok, akik júliusban kötötték első éves szerződésüket és most is nyári fordulóval költöznek.

Megemlítette, hogy Budapesten a korábbi 130-140 ezer forintról 150 ezer forintra nőtt az átlagos albérleti ár, Kelet-Magyarországon 60-80 ezer, Nyugat-Magyarországon pedig 80-100 ezer forintot kérnek átlagosan egy albérletért havonta.

Beszélt arról is, hogy a fiatalok leginkább a kis garzonokat vagy a nagy alapterületű lakásokat keresik, utóbbit azért, hogy többen beköltözve megosszák az albérlet költségeit.

Szerző

Fiatalok a piacon - Uncsi a pláza

Publikálás dátuma
2017.08.12. 12:27
A kép illusztráció. FOTÓ: Molnár Ádám
A piacok reneszánszát éljük, ma már a fiatalabb generáció körében is divatos a piacozás. Népszerűségük a közösségi oldalak megjelenésével is nő - írja az Agrotrend gazdasági szakportál.

Noha a legnagyobb nemzetközi piacok már régóta előszeretettel használják a közösségi médiát vásárlóikkal való kommunikációra, a budapesti piacokról most jelentek meg először adatok. 

Míg korábban az idősebb korosztály életterének tartották a piacokat, ma már a fiatalabb generációk is előszeretettel választják, sőt, kifejezetten divattá vált itt vásárolni. Ezt egy korábbi online kutatása is megerősítette, az adatok szerint jelenleg ugyan még többen járnak szupermarketbe, mint piacra (92 versus 74%), de hamarosan reneszánszukat élhetik a piacok, mivel arra a kérdésre, hogy hova szeretnének inkább járni a fiatalok, már 83% szavazott a piacokra és csak 14% a szupermarketekre. Ez azt jelzi, hogy csak a kényelem és egyfajta kényszer hajtja őket a nagyobb élelmiszerüzletekbe, a szívük máshova húzná őket.

A vásárlók átlagosan havi 1-2 alkalommal térnek be egy piacra, 30 százalékuk hetente ejti útba, a leglelkesebbek pedig hetente akár 2-4 alkalommal is ellátogatnak, közöttük egyre több a fiatal. Az okok mögött nagy részben az egészségtudatos életmód terjedése áll. Ennek alappillérét a jó minőségű termékek, zöldségek és gyümölcsök fogyasztása adja a rendszeres mozgás mellett. Ilyen portékákat pedig általában a piacról a legkönnyebb beszerezni, ahol gyakran jóval nagyobb a választék, több kereskedő különböző árucikkeket ajánl, és termelői áruk is vannak. Ráadásul a felmérés szerint a fiatalok 71 százaléka már hetente többször is fakanalat ragad ellentétben a nemzetközi trendekkel, ahol visszaszorulóban az otthoni főzés.

Szerző