Yeats szerelmes levelei aukción

Publikálás dátuma
2017.08.21. 07:47

A Nobel-díjas brit költő-író, William Butler Yeats első szerelméhez írt leveleit, valamint bátyja, nővérei és apja festményeit és rajzait bocsátja árverésre szeptember 27-én a londoni Sotheby’s aukciósház -írja a Librarius. Az írországi Yeats család relikviáit első alkalommal láthatja a közönség előbb Dublinban, majd Londonban – számolt be róla a The Guardian. A legnagyobb várakozás azt a több mint 130 kézzel írott levelet övezi, amelyeket Yeats első szerelméhez, Olivia Shakespeare regényíróhoz írt.

Szerző
Témák
aukció Sotheby's

Hol a határ? Játszmák az Öt sarokban

Publikálás dátuma
2017.08.21. 07:46

Senki sem makulátlan, mindenki rejteget valamit – leginkább erre az elvre épít a perui bulvárlap, amely sikertelen zsarolási kísérlet után közli hasábjain a gazdag bányamérnök prostituáltakkal folytatott orgiájának képeit. S ahogy az lenni szokott, a főszerkesztőt hamarosan meggyilkolják és az eset kezd egyre bonyolultabbá válni. Mario Vargas Llosa legújabb, Öt sarok című regénye erotika és politikai csatározások zűrös egyvelegét képezi szórakoztató módon.

A regény nem próbál meg pontos leírásokat adni a diktatúra természetéről, inkább csak könnyed betekintést enged abba a szennyes, játszmáktól fűtött közegbe, amely a kilencvenes években Fujimori – akivel szemben a szerző egyébként indult a választásokon, de alulmaradt – kormánya alatt állhatott fenn Peruban. Ez a részleges bepillantás azonban tényleg csak arra elég, hogy a regény világa és történései működni tudjanak; a könyvet becsukva nem érezzük a politika fenyegetését a hátunk mögött. Mindez talán az erotikus jelenetek és a pörgő események egyvelegének köszönhető, amelyektől a történet inkább sikamlóssá és izgalmakkal telivé válik, semmint politikai korrajzzá vagy fondorlatos krimivé.

Az erkölcsi és korrupcióval átszőtt fertőt leginkább vékony üvegfal mögül szemléli az olvasó, így bármikor könnyedén kiléphet a regény világából – épp úgy, ahogy egy bulvárlap lapozgatása sincs nagy hatással az életére, mégis izgatja a fantáziáját. Ki ne szeretne néha mások életéről titkokat megtudni, s ki az, akinek még sosem csillant fel a szeme egy-egy kétes bulvárhír vagy pletyka kapcsán? Végtére is ez a műfaj is csak az igazságról tájékoztat – legalábbis a történet tanulságai szerint. Kérdés azonban, hogy meddig vihető el a mások életében való kutakodás és milyen árat fizetünk érte.

Infó:

Mario Vargas Llosa: Öt sarok

Európa Könyvkiadó

318 oldal

Szerző

Kockába zárva

Publikálás dátuma
2017.08.21. 07:45
1. Vájtfülűek, 1991
Szurcsik József arcai mindig ellentmondásosak, a közhelynek mondanak ellent.

Telitalálat: Szurcsik József prófétai átkai és a Dubniczay palota rokokó falfestményei egy légtérben. Az Emlékmű karddal átdöfött alakjai egy rózsaág-töredék alatt, a Gondolatelszívó egy lugas-részlet előtt, egy Szégyenkező koponyaember mögött merengő táj omladozó sírkővel és énekesmadárral.

Holott Szurcsik világképe – régóta tudható – kontrasztok nélkül is megdöbbentő. A csaknem harminc éves Fogat két izmos igáslova egy kockaépületet próbál elhúzni, noha a kocka a földbe nőtt és súlyosbítja börtönrács, meg egy hatalmas, minden jel szerint ostoba emberfej. A Feljárat férfiprofiljának kinyújtott nyelve szögletes lépcső ugyanebből az időből, kilencvenből. A tus-papír sorozatból a legszókimondóbb talán az Egyenes út, amelyet komoly emberfők képeznek és rajtuk pantallós-félcipős férfilábak lépdelnek.

Fogat, 1989

Fogat, 1989

Ezek mind korábbi grafikák, és Szurcsik - mondhatni - realista módszerével készültek. Plasztikusak, gondosan tárgyszerűek, rajzban-technikákban fölényesek, valószerű modellálásuk teremti meg a jellemek és helyzetek abszurditását. A nélkül a geometriai nonszensz nélkül, amely Szurcsik akkori színes műveit karakterizálta.

Festménynek aligha lehetett nevezni (hanem minek?) azokat az olajjal, akrillal, vászonnal készült munkákat, amelyek már a kilencvenes évek végén megjelentek, és amelyeknek csak a következményei láthatók most Veszprémben. Szabálytalan háromdimenziós kockák voltak, de a kocka egyik éle férfiprofilt követve domborodott orrá és horpadt be orrnyereggé. A csonka kúppá tekeredő lemez egyenes pereme gondterhelt arcélbe váltott át. A patkó alakú konstrukció egyik éle domborított, néma arc lett.

Szerep I., 2010

Szerep I., 2010

A korszak azért kihagyhatatlan távollétében is, mert a „hagyományos” festmények később már két dimenzióban is őrizni tudták-tudják a három dimenzió meglepetéseit. A képtelenségeit, a feszengést keltő iróniáját, a szenvtelen nem-alkuvást. A megmozgatott kockaél most nem kevésbé meglepő a Szerep II. megfestett tábláján, kivált, hogy a kockafejet egy kisebb, üres kocka lékeli meg, és egy azonos méretű másik kockatest támogatja. A Várakozó vulkánok egyáltalán nem kráterszerű, mert távlatosan négyszögű nyílása litográfiában is értelmezi az emberfej-hegyeket. A Szerep I. íves hengerpalástjából legalább olyan valószerűen-lehetetlenül nő ki az egyszerre lemondó és várakozó tekintet, mint térbeli előzményéből, amelynél valóban ívben hajlították meg a vásznat.

Szurcsik domborított, rajzolt és festett arcai mindig ellentmondásosak, de szituációknak és közhelyeknek mondanak ellent. A Besúgóverseny résztvevői – akárcsak a megörökített cselekedetük – egyértelműen visszataszító, és a Vájtfülűek csoportja sem kelt szánalmat vagy rokonszenvet. De az emlékmű karddal (egyébként lemezből kivágottnak látszó, síkszerű) áldozatai elgondolkodók és megtörtek, és az Agyelszívás aktorai sem váltják ki azt a tiltakozó utálatot, amely a tárgyból következne.

Szerep II., 2010

Szerep II., 2010

A Szerep II. arca szomorkás, lemondó, a Szerep I.-é nem kevésbé, a Hiány II. (mintegy) üres betonkonstrukcióból kidomborodó tekintetei már-már derűsek. Nem kell a tizenhármas Két bajnok visszatérni látszó figurativitásához eljutni (a munkásmozgalom ihlette, száz évvel ezelőtti nagyrealizmusra emlékeztet), hogy kitessék a csendesen makacs szürrealitás biztosítéka. A kockába zárt figurák jobbára rokon-, de legalábbis nem ellenszenves részei egy mindig abszurdan rettenetes világnak. Annál lesújtóbb az ítélet a világról.

Infó:

Szurcsik József: Bálványok és hősök

Dubniczay palota, Veszprém

Nyitva: szeptember 2-ig

Bővebben: https://www.gyularozsa.com