Genova;Modigliani;Modigliani kiállítás;Palazzo Ducale;

2017-09-15 07:48:00

Képhamisítók olasz kedvence

Bár kínos, hogy hamisítványokkal volt tele a genovai Palazzo Ducale kiállítása, a szakértőket nem lepte meg a művész népszerűsége.

Rendőrök vetettek véget a közelmúltban Genovában egy Modigliani kiállításnak. A Palazzo Ducale-ba kiszállt különítmény 21 festményt, a kollekció több, mint harmadát leakasztotta a falról, miután feltételezték, hogy hamisítványok. A tervezettnél három nappal előbb bezárt tárlatot addigra már mintegy 100 ezren látták.

Az esemény, bár sokkolta a Modigliani rajongókat, a szakértők számára nem okozott meglepetést. Az olasz művész ugyanis a hamisítók kedvence, az utóbbi évtizedekben szinte elárasztották a műtárgypiacot a stílusát több, kevesebb sikerrel utánzó képek, nyúlánk, csodás nőalakokkal, amelyeket még a műértők is nehezen különböztetnek meg az eredetitől. A genovai események most feladták a leckét a londoni Tate Modern, és a New-York-i Jewish Museum kurátorainak, a két intézmény idén őszre tervez Modigliani kiállítást, a szakértők a hamisítványok kiszűrése érdekében bevetik a tudomány legkorszerűbb eszközeit.

Több magyarázat is kering arról, miért is favorizálják Modiglianit az utóbbi időben a hamisítók. Az elsődleges indok természetesen a pénz, a művész egyes alkotásainak piaci értéke ugyanis átlépte a 100 millió dollárt. 2015 őszén a Christie’s New York-i árverésén egy csodás akt (Nu couché) 170,4 millió dolláros (43 milliárd forint) rekordáron talált vevőt egy sanghaji múzeumtulajdonos személyében, aki ugyanott egy másik Modiglianira is alkudozott sikerrel, megszerezve Paulette Jourdan portréját is, 42,8 millió (17 milliárd forint) dollárért. Mindez természetesen tovább gerjeszti a keresletet, így a hamisítók erőfeszítései, befektetései, kis szerencsével, busásan megtérülhetnek.

- A másik dolog, ami inspirálja az utánzókat, az a művész egyszerűnek tűnő stílusa, ám bizonyos, alig látható finomságok próbára teszik az ecsetkezelőket - állítja Jeanne-Bathilde Lacourt. A szakértő szerint ugyanakkor a hamisítványok többségén teljesen nyilvánvalóan látszanak az áruló jelek. Ugyanakkor az is a hamisítók esélyeit javítja, hogy Modigliani műveinek nyilvántartása meglehetősen hiányos. A fiatalon, 35 esztendősen elhunyt művész nem társult egyetlen galériával sem, potenciális örököse, kislánya még csecsemő volt halála idején. Katalógus összeállítását csak 30 éves késéssel, a háborút követően kezdték el, így a hamisítóknak bőven volt idejük, az alkotómunkára. Hab a tortán, hogy végül a nagy igyekezetben, a szakértők több, egymásnak sokszor ellentmondó dokumentumokat készítettek, így igazán autentikus „catalogue raisonné”, azaz az ismert művek hátterét, készültének körülményeit, időpontját összefoglaló munka egy sincs, pedig hat dokumentum is forog közkézen.

Jelen állás szerint egy olasz kutató, Ambrogio Ceroni 1958-as, 337 Modiglianit tartalmazó összeállítása - bár sokan túl konzervatívnak tartják - a legelfogadottabb az aukciós házak, kereskedők, múzeumok körében. Egy másik, katalógus összeállítására vállalkozó szakértő, aki a művész lányától hivatalos Modigliani-kutató címet próbált kicsikarni, végül is börtönben kötött ki, Christian Parisot 77 Modigliani akvarell autentikusságának megállapításakor csalt és ezért 2 év elzárásra ítélte 2010-ben egy francia bíróság. A hírek szerint Marc Restellini nevével fémjelzett kutatócsoport egy újabb összeállítással készül a nyilvánosság elé jövőre, de ez a jelek szerint máris bizonyos körök nemtetszését vívta ki, és ennek halálos fenyegetéssel adtak nyomatékot. Annyit tudni, hogy ebben az anyagban 78-cal több kép szerepel, mint a Ceroni-félében.

Mindezen túl újabb és újabb technikai vívmányok segítik a hamisítványok kiszűrését. A röntgen-, az infravörös sugaras vizsgálatokon túl mintákat vesznek a festékből, a vászonból, és molekuláris elemzésekkel pontosan megállapítható, vajon a művész dolgozhatott-e ezekkel az anyagokkal. Egyes szakértők drasztikus megoldást javasolnak a hamisítási kedv megfékezésére, szerintük, ha kiderül egy képről, hogy nem eredeti, azonnal meg kell semmisíteni. Úgy vélik, a hamisító rács mögé dugása még nem garancia arra, hogy a „mű” tíz évvel később ne bukkanjon fel ismét a piacon. És, hogy igazuk lehet, azt a hírhedté vált magyar származású, Elmyr de Hory (Hory Elemér) hagyatéka is bizonyítja. Az 1976-ban elhunyt hamisító repertoárjából, összesen 1000 kép került piacra, Degas, Picasso, Matisse mellett jelentős számú Modigliani utánzat. Ezek napjainkban is felbukkannak, és félhivatalosan, egyes hírek szerint 20 ezer dollár (5 millió forint) körül forognak a tengeren túl.