Színházi éjszakai borzongás

Publikálás dátuma
2017.09.18 07:45
Fotók: Markoszov Szergej
Fotó: /
Több debütálóval zajlott az idei Színházak Éjszakája, a Kassa Hajón, az Urániában és a Hatszín Teátrumban. A képre kattintva galéria nyílik!

A csaknem nyolcvan éves Kassa tengerjáró hajó sok mindent megért már. De skandináv gyerekhorror színpadi adaptációjának tervelfogadása biztos, hogy most, a Színházak Éjszakáján zajlott először a hatalmas szépen felújított építményben. Magács László, a Merlin és az Átrium után erre a hajóra tette át bázisát és Trip néven szeretne új közösségi teret létrehozni. Várnagy Gábor évekig teljesített szolgálatot második tisztként a hajón, jelentős szerepe van annak megmentésében. A Színházak Éjszakáján elegáns tengerész egyenruhájában mutatta be a vendégeknek a korábban kereskedelmi áruszállítással foglalkozó, de mégis titkokkal teli monstrum múltját, rejtett zugait. A hajó szállított tökmagot, műtrágyát, ólmot, de még elefántot is, 1965-ben leselejtezték, most a Szilágyi Dezső téren horgonyoz a Dunán.

Magács László elmondta, hogy bár a hajó lesz a Trip bázisa irodákkal, próbateremmel, illetve bizonyos produkciókat, koncerteket be is fogad, ám az új saját bemutatókat helyspecifikus előadásokként képzelik el. Az első premier november elsején az Engedj be!, vagyis a már említett skandináv panelhorror lesz, Pálfi György filmrendező első színházi rendezése mégpedig a Jászai Mari téren egy jelenleg üresen álló szintén izgalmas múltú épületben. Ami a szereposztást illeti, a gyerekszereplők mellett Sörös Sándor, Szávai Viktória és Vasvári Csaba is részt vesz majd a produkcióban. - Engem izgatnak a hatások, a borzongatás, az olyan dolgok, amelyek az emberi élethez tartoznak, mégsem tudjuk, vagy akarjuk kipróbálni. De be lehet menni a színházba és valamilyen módon mégis át lehet élni – teszi hozzá Pálfi György. A történet középpontjában egy szerelem, illetve egy barátság áll.

Németh Kristóf és Karinthy Márton, a két magánszínház-tulajdonos

Németh Kristóf és Karinthy Márton, a két magánszínház-tulajdonos

A barátságnak, illetve a mester és tanítvány viszonynak a szintén új kezdeményezésként a színházi piacon megjelenő Fórum Színház szombati sorozatában is nagy szerepe volt. Németh Kristóf, aki jegyi ezt az új magánszínházi vállalkozást az Uránia Nemzeti Filmszínházban, látott vendégül mestereket és tanítványokat. Elsőként Karinthy Mártont és a Karinthy Színházban rendszeresen fellépő Balázs Andreát. Németh Kristóf elmesélte, hogy társaival helyet kerestek egy ideje, végül az Uránia mellett döntöttek, ahol albérlőként lesznek jelen. Az Uránia színpada a színház vezetője szerint kifejezetten jó adottságokkal rendelkezik. A most induló szezonban három bemutatót, elsősorban filmes színpadi adaptációk színrevitelét tervezik. Először Ron Hutchinson A forgatókönyv című darabját láthatják az érdeklődők Szente Vajk rendezésében. Az előadás a harmincas évek egyik emblematikus amerikai filmjének forgatásának kulisszái közé kalauzolja el a nézőt.

Nem teljesen új, hiszen a tavasszal nyitott, de szintén most először vett részt a Színházak Éjszakáján a Hatszín Teátrum. Erre a napra időzítették Jonathan Maitland Tagadj, tagadj, tagadj című darabjának az Orlai Produkciós Iroda által jegyzett premierjét. Az alkalomra a szerző is eljött Budapestre. A bemutató utáni beszélgetésen kellő távolságtartással és öniróniával vallott az igencsak kényes témáról, vagyis a doppingról. Arról is mesélt, hogy a pesti előadást a londoninál szenvedélyesebbnek és élettelibbnek tartja. Sőt azt is elmondta, hogy szerinte két olimpiát kellene rendezni, a doppingszert nem használók, vagyis a tiszták versenyét, illetve a doppingolók vetélkedőjét, a sportolók neve mellé odaírva, hogy ki mit szedett be. Arra a kérdésre, hogy ő milyen doppingszert alkalmaz például, ha ír, azt mondta, egyszerűen sokat sétál a parkban és ez segít.

A Színházak Éjszakája a teátrumok közötti sétákkal együtt is felfogható egyfajta doppingnak, feldob sokunkat, hogy aztán a szezonban elviseljük a hétköznapokat, hajón innen és túl.

Grundöröm a Vígben
A Vígszínház egyik leginkább várt éjszaki programja a GRUND fellépése volt. A május elsején alakult fiúzenekar a Szent István körúti sikermusical, A Pál utcai fiúk szereplőiből verbuválódott, szombaton tartották negyedik koncertjüket. Az ötlet hiánypótló telitalálatnak tűnik, hiszen a megkedvelt fiatal színészeknek igencsak jól áll a rocksztár szerep. A zenekar frontembere Ember Márk különösen a nagyszámú hölgyrajongóknak okozott örömöt, de valóban társaival együtt óriási energiákat mozgósítva képes volt örömzenévé változtatni az estét. A lassú számoknál spontán hangulati elemként több száz éjszakázó telefonjának kijelzője világította be a Vígszínház nézőterét. A zeneszerző Dés László is beszállt, a fiatalokkal együtt adta elő a Nagy utazást, melyet álló ováció követett.

2017.09.18 07:45

Megtalálhatták Picasso egyik 2012-ben ellopott festményét

Publikálás dátuma
2018.11.18 13:59

Fotó: /
Holland állampolgárok rendkívüli értékes festményt találtak a romániai Tulcea megyében elásva - közölte vasárnap a News.ro hírügynökség. Vélhetően a rotterdami műcsarnokból román műkincsrablók által 2012-ben ellopott hét nagy értékű festmény egyikéről, Picasso Harlequin fej című alkotásáról van szó.
A festményt a megtalálói szombaton este bevitték Hollandia bukaresti nagykövetségére. A nagykövetség azonnal értesítette a román hatóságokat. A festményt Mira Feticu Hollandiában élő román származású írónő találta meg egy másik, meg nem nevezett holland állampolgárral együtt. Feticu 2015-ben a rotterdami műkincslopásból merített ihletet Tascha című regényének megírásához. Állítása szerint tíz nappal ezelőtt névtelen román nyelvű levelet kapott, melyben a levélíró megjelölte az elásott műkincs helyét. A levélről azonnal értesítette azt a holland nyomozót, akivel együttműködött a regénye megírásakor. Ezután indult el egy holland állampolgárral a megjelölt helyre, ahol egy kő alá rejtve, műanyag fóliába becsomagolva találta meg a képet tartalmazó csomagot. A News.ro hírügynökség képet is közölt az írónőről, amint kezében tartja a keretéből kivágott festményt és a reprodukciót, amely alapján azonosította a művet. A műalkotást a nagykövetség átadta a romániai szervezett bűnözés és terrorizmus elleni ügyészségnek (DIICOT). Az ügyészség vasárnap szűkszavú közleményben erősítette meg: Hollandia bukaresti nagykövetsége bejelentése alapján nyomozást indított az ügyben. A műalkotást hétfőn a Román Művészeti Múzeumba szállítják szakértői vizsgálatra. Román betörők 2012 októberében hatoltak be a rotterdami Műcsarnokba (Kunsthal), ahonnan hét nagy értékű festményt vágtak ki a képkeretből, és vittek magukkal. A festmények - Picasso, Matisse, Monet és Gauguin alkotásai - közel 18 millió euróra (5,8 milliárd forintra) voltak biztosítva. Az ügyben a DIICOT hat román állampolgár ellen emelt vádat. A két fővádlott beismerő vallomást tett. Őket 2014 februárjában a Bukaresti Táblabíróság jogerősen 6 év, valamint 5 év 4 hónap börtönbüntetésre ítélte. A perben kétéves börtönbüntetést kapott a fővádlott anyja, aki előbb azt vallotta, hogy elégette a festményeket, később azonban visszavonta a vallomását. A festmények hollétéről a román nyomozóknak nem sikerült információkat szerezniük. 
Szerző
2018.11.18 13:59
Frissítve: 2018.11.18 16:03

Az utolsó üzlet: életveszély, kényszer, alku és erkölcs

Publikálás dátuma
2018.11.17 15:17

Fotó: Népszava/ Molnár Ádám
Spiró György kérésének engedve készülő regényéből írt színdarabot Závada Pál Az utolsó üzlet címmel, amelynek ősbemutatóját november 23-án tartják a Szegedi Nemzeti Színházban. Közönségtalálkozót szerveztek szerdán a helyi Somogyi Könyvtárban mások mellett az író, a rendező Lukáts Andor, valamint Szávai Viktória és Jakab Tamás színészek részvételével. A regény nincs kész, és a darab sem – hökkentette meg a szép számú közönséget Závada Pál egy kérdésre válaszolva, aki hozzátette: a kettő segíti egymást, mert darabírás olyan tapasztalatokat nyújtott neki, amelyek felhasználhatóak regényírás közben. A darab története 1944-ben játszódik, amikor Magyarország legnagyobb vállalatbirodalmának zsidó származású tulajdonosai az életben maradásukért, a megmenekülésükért üzletet kötnek az másik oldalon álló és egymással is versengő SS-szel és a magyar kormánnyal. Életveszélyben kötnek kényszerüzletet a csepeli Weiss Manfréd-birodalom leszármazottai (a darabban Kohner-családként szerepelnek), és a vagyon átengedése ellenére nem lehetnek biztosak abban, hogy a másik fél megtartja-e ígéretét – vázolta a darab alaphelyzetét a szerző. Lukáts Andor elbeszéléséből kiderült, hogy az olvasópróbákon részt vett az író, aztán „a színészek és a rendező itt maradt a darabbal”. Jófajta együttműködésnek nevezte a Závada Pállal folytatottat, mégis nagy derültség közepette megjegyezte, hogy Csehovval könnyebb együtt dolgozni, mert már nem él. A szerdai próbán érhették meglepetések a szerzőt, mert húznunk kellett a darabból, és az ilyesmit nem szeretik. Az előadhatóság szempontjai ezt megkövetelik – ismerte el Lukáts Andor. Závada erre reflektálva elmondta, hogy a szerzői és a színházi szándékok egy irányba mutatnak, ami számára megnyugtató. A rendező szerint alapvető erkölcsi kérdéseket boncolgat és jár körbe Az utolsó üzlet. A darabban a dúsgazdag vállalatbirodalom örököseinek megvan a pénzük, és ezzel a lehetőségük, hogy veszélyhelyzetben, egy alku keretében mindent hátrahagyva repülőre szálljanak. – Ám a darabban elhangzik egy nagyon fontos kérdés: hogyan mentse az életét, akinek nincs pénze. Mindennek hátterét Jakab Tamás azzal is megvilágította a vázolt üzlet során ötven embernek egérutat hagytak, de hatszázezer zsidó származású ember bent maradt a kelepcében. Závada Pál elismerte, hallott olyan véleményt, hogy a darab akár a hazai antiszemita érzelmek felkorbácsolására is alkalmas lehet, de ettől nem tart. Az erkölcsi áldozathozatal éppen úgy a része a színműnek, mint az üzleti érdek és érzék – nyomatékosította. Izgalmas ősbemutatónak nézünk elébe.
2018.11.17 15:17
Frissítve: 2018.11.17 15:17