Cséry Zoltán, a Kodály Spicy Jazz zongoristája és hangszerelője – akit olyan zenekarokból ismerhetünk, mint a Kimnowak, a Special Providence és a Cotton Club Singers – kérdésünkre elmondta: tegnap kezdődött és a hétvégéig tart sajátos római „utcazenélésük”, amelynek keretében egy JazzMobil nevű járművel utazzák be az olasz fővárost. A két oldalról nyitott kisbusz belsejét úgy alakították ki, hogy a négy muzsikus és a hangszerek kényelmesen elférjenek, ugyanakkor a járókelők jól láthassák és kiváló hangminőségben élvezhessék a megszólaló produkciót. Időnként megállnak egy-egy forgalmas helyen (így a Colosseumnál vagy a Trevi kút közelében), s 15-20 perces rögtönzött koncerteket adnak. A kvartett számára ez az ősz egyébként is utazással telik: szeptember elején az Európa Tanács őszi ülésszakának nyitónapján, Strasbourgban koncerteztek, október 23-án pedig Marokkóban, az ottani magyar nagykövetségen mutatják be újraértelmezett Kodály-repertoárjukat.
A kvartett művészeti vezetője a trombitás Görögh Dániel (további referenciái: Ladánybene 27, PASO, Kowalsky meg a Vega); a ritmus-szekciót a basszusgitáros Szentgallay György és a dobos Köles Márk alkotja. Egy évvel ezelőtt, az alakuláskor azt a célkitűzést fogalmazták meg, hogy a Kodály Zoltán által gyűjtött és feldolgozott népdalokat olyan friss és lendületes zenei környezetbe helyezik, ami megszólítja a Kodály-módszertől eltávolodott fiatalokat. Első kislemezük februárban jelent meg, s egyelőre csak az interneten elérhető: ez az Esti dal, a Felszállott a páva és a Felülről fúj az őszi szél című dal feldolgozását tartalmazza. Tavasszal, egy stuttgarti koncerten rögzítették a Túrót eszik a cigány című népdal feldolgozását, s ehhez készült a Kodály Spicy Jazz első videóklipje, egy Ausztriában és Németorszában forgatott road movie, a zenészek rövid kommentárjaival. Első nagylemezüket 2018 elején szeretnék megjelentetni, s az online felületek mellett hagyományos CD-n is hozzáférhetővé tenni. Ezért a külföldi koncertek mellett mostanában a stúdiómunkára is nagy figyelmet összpontosítanak.
Kodály Zoltán a jazz szórakoztató irányzatait nem kedvelte, magát a műfajt azonban – az afro-amerikai folklór értékes megnyilvánulásaként – nagyra becsülte. Ennek ismeretében nem meglepő, hogy az elmúlt években több kiváló hazai jazzmuzsikus is kísérletezett Kodály-feldolgozásokkal. A fiatal zongorista-zeneszerző, Oláh Dezső Trio á la Kodály néven hozott létre egy tercettet, amelyben a zongorához klarinét és ütőhangszerek társulnak.
A középgeneráció nagyszerű zongoristája, Oláh Kálmán október 12-én, a Zeneakadémia nagytermében, a CAFe Budapest fesztivál keretében mutatja be Kodály Impressions című műsorát, többek között Herczku Ágnes énekesnő közreműködésével. Borbély Mihály klarinétos-szaxofonos már több projektjét is Kodály emlékének szentelte. December 13-án, a Zeneakadémián Borbély a debreceni Kodály Kórussal ad közös hangversenyt, majd december 17-én a Müpa Fesztivál Színházában is Kodályra emlékezik; saját zenekara (Polygon), Szalóki Ági énekesnő és Dan Berglund, nemzetközi hírű svéd nagybőgős társaságában.