BL - Ajtót mutattak Ancelottinak, Párizs pedig hadat üzent Európának

Publikálás dátuma
2017.09.29. 07:56
Fotó: AFP/Christophe Simon
A PSG rendkívül simán verte a Bayernt a labdarúgó Bajnokok Ligája csoportkörének 2. fordulójában, a 3-0-s vereség pedig a németeket felkészítő olasz szakember állásába került.

Carlo Ancelotti hiába háromszoros BL-győztes, belebukott a szerdai fiaskóba.

A bajor klubvezetés már a mérkőzés után leszögezte, hogy nem marad következmények nélkül az arcpirító párizsi vereség, a játékot követő sajtótájékoztatón pedig mindennél árulkodóbb volt a kispadról 20 percre beszálló Arjen Robben megnyilvánulása. A vendégcsapat holland szélsője – aki a gárdát jól ismerők szerint Frank Ribery mellett az öltöző hangadója – fájdalmas vereségről beszélt, a játékosok és a vezetőedző viszonyával, valamint a kezdő tizeneggyel kapcsolatban sejtelmesen fogalmazott.

„A kezdőcsapatról, amit az edző összerakott, inkább nem is mondanék semmit. Egyetlen szó is sok lenne" – közölte Robben.

A fentiek után a Párizsból tegnap hazatérő vezérkar nem húzott váratlant azzal, amikor délután bejelentette, hogy a korábban az AC Milan együttesét – kétszer – és a Real Madridot egy ízben a klubfutball csúcsára vezető, a bajoroknál tavalyi színre lépése óta bajnokságot és két szuperkupát nyerő Ancelottinak nincs maradása Münchenben. A közlemény a várakozásokat alulmúló idényrajttal és a francia fővárosban látottakkal magyarázta a lépést, amely megnyitotta az utat a klub korábbi játékosa, Willy Sagnol előtt: átmenetileg a 40 esztendős egykori bekk veheti át Ancelotti helyét, akinek megüresedő pozíciójára hosszútávon a nyáron a Borussia Dormundtól menesztett Thomas Tuchel lehet az elsőszámú jelölt.

A bajor belviszály ugyanakkor mit sem von le a Paris Saint-Germain érdemeiből: a nyáron elcsábított Kylian Mbappé és a Párizsban „régi bútordarabnak” számító Edison Cavani, valamint az uruguayi támadó mellett a korábbi "összezörrenés" után ezúttal megférő Neymar összeszokott társaság benyomását keltették. Daniel Alves második percben szerzett góljához Neymar fürgesége, Cavani és a brazil találatához pedig Mbappé passza volt elengedhetetlen. Ha itt megemlítjük, hogy az első játéknapon, Skóciában 5-0-ra nyerő PSG öt találatából négyen – az egyik öngól volt – szintén a világsajtó által újabban kedvelt hárombetűs névvel ellátott MCN-trió (úgy, mint Mbappé, Cavani és Neymar – a szerk.) osztozott, kijelenthető: a Bayern felülmúlásával az évek óta nemzetközi áttörésre váró PSG nemes egyszerűséggel hadat üzent Európának.

A skót és a német bajnok mindenesetre máris lenullázva.

Csoportkör, 2. forduló, szerdai eredmények:

A csoport

Basel–Benfica 5-0

CSZKA Moszkva–Man. United 1-4

B csoport

Paris Saint-Germain–Bayern München 3-0

Anderlecht–Celtic 0-3

C csoport

Qarabag–Roma 1-2

Atlético Madrid–Chelsea 1-2

D csoport

Sporting CP–Barcelona 0-1

Juventus–Olimpiakosz 2-0

E csoport

Sevilla–Maribor 3-0

Szpartak Moszkva–Liverpool 1-1

F csoport

Napoli–Feyenoord 3-1

Man. City–Sahtar Doneck 2-0

G csoport

Besiktas–RB Leipzig 2-0

Monaco–Porto 0-3

H csoport

Dortmund–Real Madrid 1-3

APOEL–Tottenham 0-3

Szerző

Haraszti Zsolt: büszkék vagyunk a klubunkra

Publikálás dátuma
2017.09.29. 07:51
Forrás: paksifc.hu
A paksi labdarúgó klub megalakulása,- majd 2006-os élvonalba jutása óta arra törekszik, hogy keretét csak honi labdarúgók alkossák. Nemzetközi szinten is ritkaságnak számít már, hogy egy együttes keretét csak saját nemzetiségű játékosok adják.

A PAKSI FC ügyvezetője, Haraszti Zsolt a Népszavának arról beszélt, milyen a hazai bajnokságban úgy szerepelni hosszú évek óta, hogy nem foglalkoztatnak más nemzetiségű futballistákat, csak a honi vonalat erősítik.

- Feljutásukat követően miért döntöttek úgy, hogy csak magyarokkal folytatják az élvonalban is?

- Úgy gondoltuk, a csapat, amely megnyerte a másodosztályt, megérdemli, hogy az NB I-ben is kipróbálhassa magát. Nem lett volna sportszerű, ha nem azok a játékosok kapják meg a lehetőséget, akik ezt kivívták. Olyan játékosokban gondolkodtunk egyébként mindig, akik hosszú távon a Paksi FC sikeréért küzdhetnek majd. Végül úgy építettük fel a klubot, hogy egyértelműen csak magyar játékosaink legyenek, azok is lehetőleg Paksról vagy környékéről, és akik családjuknak érzik ezt a klubot. Erre az is jó példa, hogy az utóbbi években több mint tíz saját nevelésű fiatalunk is bemutatkozott az élvonalban.

- Volt egy sikeresebb időszakuk is, mondhatjuk, hogy elkönyvelhető a siker?

- Alapvetően igen. Nálunk a tudatos munka nyomon követhető. Öt év alatt jutottunk fel az NB III-ból az NB I-be, majd újabb 5 év alatt nyertünk ezüstérmet és ligakupát is a 2010/11-es szezonban, ezután az EL-ben a 3. fordulóig jutottunk. Ott a törést az okozta, hogy fő szponzorunk, a Magyar Villamossági Művek (MVM) kivonult a háttérből. A legnagyobb sikerek közepette, kis költségvetésű klubként mellbevágó volt ez. A meghatározó játékosokat el kellett adnia a klubnak, mint például Bödét Dániel és Fiola Attilát, olyanokat, akik meghatározó játékosai voltak csapatunknak. Ebből is sikerült azonban felállnunk, megint egy masszív játékoskeretünk van, ami tavaly egy 5. helyet hozott.

- Mennyire nehéz kis költségvetésű klubként egy magyar játékos leigazolása?

- A mostani szezonban a játékosok értéke felerősödött, nehéz megszerezni őket. Mi olyan tehetséges fiatalokat szoktunk igazolni,- illetve kinevelni, akik pályafutásuk ezen szakaszában megfizethetőek számunkra, és elfogadják, hogy nálunk van egy fizetési sapka. Meggyőződésem, hogy a többi csapatban magasabbak a fizetések, de itt az elmúlt évek alatt kialakult, egy fontos dolog. Az itt folyó komoly szakmai munka mellé a szavahihetőség, és a megbízhatóság párosult. Játékosaink szeretnek itt focizni, hosszú távban gondolkodnak, s mi is hosszú távra tervezünk velük. Ami szintén fontos, ha egy játékos sok évig szolgálja a klubot, akkor a labdarúgás utáni időszakát is próbáljuk megtervezni, tehát a klubban tovább dolgozhat.
Családiasabb a sportélet Pakson, mint máshol? Mennyire örülnek a szurkolók annak, hogy csak magyar játékosaik vannak?
Úgy gondolom, hogy Paksi FC-t az egész országban tisztelik, főleg ezért a gondolkodásmódért. A városban, s a régióban is büszkék a labdarúgó csapatra. Fontos tényező, ha netán bajba kerülünk, nehezebben megy a csapat szereplése, látni lehet, hogy a klubban az összes alkalmazott összekapja magát a játékosokkal együtt, és küzdünk azért, hogy jobb helyre kerüljünk.

- Ritkaság azért, hogy egy klubban csak saját nemzetiségű játékosok legyenek.

- Fontos elmondani, hogy nem vagyunk idegenlégiós ellenesek. Ugyanakkor azt valljuk, hogy csak olyan minőségi külföldi futballistát érdemes szerződtetni, aki előre viszi a magyar labdarúgás szekerét. Hozzáteszem, hogy a határon túl élő magyar játékosoktól mi sem zárkózunk el.

- Mi az, amit mindig elvárnak a játékosaiktól?

- Elvárjuk, hogy a klubért mindent megtegyenek. Nekünk különös az átigazolásunk is, hiszen ha valakit szeretnénk megszerezni, nem csak azt kell néznünk, ki a legjobb, hanem, hogy elfogadják-e a klub filozófiáját. Azt, hogy Pakson élnek, hogy nálunk a klub „mindig az életéért küzd”, mert ezek a játékosok viszik a zászlónkat. Nekik tudniuk kell, hogy mekkora felelősséggel jár a paksi mezt felhúzni. Elvárjuk, hogy a játékosaink példaképek is legyenek az utánpótlásaink szemében. Szerencsére tudnak ezzel azonosulni, ezért is vagyunk rájuk büszkék.

Frissítve: 2017.09.29. 10:40

Jönnek az e-rendőrautók

Publikálás dátuma
2017.09.29. 07:21
FOTÓ: Vajda József
Hamarosan több száz elektromos rendőrautó jelenhet meg a hazai utakon - csak le ne merüljenek bűnüldözés közben.

A Nemzetgazdasági Minisztérium háromszáz elektromos meghajtású gépjármű beszerzéséről tárgyal a Belügyminisztériummal – közölte korábban Lepsényi István gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkár. Lapunk értesülései szerint zömmel a rendőrség számára szereznének be árammeghajtású járműveket. A Belügyminisztérium ugyanakkor lapunk megkeresésére még az államtitkár bejelentését se erősítette meg. Megfogalmazásuk szerint a kérdést vizsgálják.

Ez kiterjed a kiváltható járművek mennyiségére, a töltőpontok mennyiségi és minőségi igényeire és a járművek alkalmazhatóságára is. Felhívták a figyelmet, hogy a beszerzések lebonyolítására rendelkezésre áll a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) által mintegy kétszáz e-gépjárműre lefolytatott eljárása, bár itt figyelembe kell venniük bizonyos határozatokat. (Mint arról korábban beszámoltunk, a tenderen Volkswagen-, Mercedes-Benz- és Nissan-szállítók nyertek.) A belügyi szervek igényeiket mindig januárig jelzik, a tavalyi állapot pedig megfogalmazásuk szerint „ nem tartalmazott zéró emissziójú és hibrid gépjárművekre vonatkozó mennyiségi adatot”. (A hibridek elektromos rásegítésű hagyományos hajtású gépkocsik.)

Amennyiben a BM az NGM-államtitkár szavai tükrében tényleg háromszáz elektromos rendőrautóval látná el a bűnüldöző szerveket, úgy az értelemszerűen erősen feszegeti a teljes államigazgatás igényeire szabott, mintegy kétszázas keretű KEF-tendert.

Noha a szakértők tábora kettéoszlik – egyikük az e-autók iránti érdeklődést robbanásszerűnek tartja, míg mások szerint a kereslet még nem haladta meg a statisztikai hibahatárt -, sokak szerint a rendőrségnek továbbra is fokozott óvatossággal kellene a kérdéshez viszonyulnia. Az eljárás ugyanis egyelőre az erős kormányzati propaganda-támogatás mellett se tekinthető még kiforrottnak. Noha a lelkes hívek számos rossz előítéletet félig-meddig sikerrel oszlattak el – például az ár és a teljes élettartamra vetített üzemeltetési költség tekintetében -, két kérdés továbbra is feszítő. Az egyik az elektromos gépjárművek egy töltéssel megtehető legfeljebb néhány száz kilométeres – teljes biztonsággal inkább száz kilométeren belüli – hatótávolsága, a másik pedig a nagyon hosszú töltési idő, illetve az országban fellelhető (mintegy 20-25 perces tankolást lehetővé tevő) úgynevezett villámtöltők területileg ritka és rossz eloszlása. A világpiac, illetve az Orbán-kormány mindkét mutató javítására erőteljes lépéseket tesz. Ugyanakkor a hazai piacon az állam pénzbeli és egyéb típusú támogatásai ellenére se bontakoztak ki az évi néhány százat meghaladó tömegigények. Ennek tükrében a több száz tételes közbeszerzések révén a hazai elektromos autók kimutatható hányada lesz állami.

Kérdéses az is, miként alakítható át egy áramhajtású autó bűnüldözési célokra. A helyhatóságon kívüli utakra például továbbra is kevéssé ajánlatos. Az áramautók előnye – az alacsonyabb üzemeltetési költségeken túl – a kedvezőbb gyorsulás. Ugyanakkor a hagyományos aljzatból akár 8-10 óráig is eltartó töltési idő a szénhidrogén-meghajtású gépjárművekhez képest a tankolás jóval átgondoltabb megszervezését igényli.

Fidesz-közeli forrásaink szerint az államigazgatási szervek immár szinte az összes elektromos gépjárműre leadták rendelésüket a KEF által lebonyolított e-autó-beszerzés úgymond kétszázas – valójában közel háromszázas – keretére. Vonatkozó kérdésünkre a KEF nem reagált.

Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége elnöke – egyszersmind a tender egyik legnagyobb győztese, a Nissanokat szállító Gablini Kft. tulajdonosa értesülésünket nem erősítette meg. (A cég a darabonkénti árajánlat és a megadott keret alapján elvégzett számításaink szerint közel 60-60 személygépkocsit, illetve kishaszongépjárművet, valamint körülbelül húsz egyterűt szállíthat.) Tapasztalataik szerint az értékesítés folyamata a szokásos rendben történik: több szervezet bejelentkezett tesztelésre, a technikai adatok egyeztetésére. Korábban a Magyar Postának és a Fővárosi Vízműveknek szállítottak jelentősebb mennyiségű elektromos kistehergépjárművet: e két állami-önkormányzati társaság rendre elégedettségéről ad számot – közölte Gablini Gábor.

Magyarországon is gyártanak majd e-Audit
Elektromosautó-gyártásba kezd az Audi, s ebbe számos üzem mellett a győri gyár is bekapcsolódik. A tervekről Rupert Stadler, az Audi első embere beszélt az Audi ingolstadti központjában 7000 dolgozó előtt egy gyűlésen. A Járműipar.hu beszámolója szerint az Audi első két elektromos autóját (e-tron EV 2018-tól, e-tron Sportback 2019-től) Brüsszelben szerelik össze, de a német szakszervezetek nyomására a következő modellek gyártását már Németországba teszik át. A négykarikás márka azonban olyan villamos offenzívába kezd, hogy további gyárakra is szükség lesz világszerte, így kínai és mexikói gyárai mellett Győr is főszerepet kap. Stadler azt is elárulta, hogy a távoli jövőben minden autógyárukban készülnek majd elektromos autók. A márka 2025-ig több mint húsz villamosított autóval rukkol elő, amelyből egy tucatnyi akkumulátoros, nulla károsanyag-kibocsátású villanyautó lesz. Az első kompakt villany-Audi 2020-ban érkezik a piacra.

Szerző