Reisz Gábor;Rossz versek;

2017-10-07 07:46:00

Meg fogtok lepődni!

 Háromszáz csirke és telefonon rögzített jelenetek: belestünk Reisz Gábor Rossz versek című új filmjének forgatására.

Nektek kedveskedtünk – mondja mosolyogva Reisz Gábor a kérdésemre, mégis mi volt az a produkció, amelyet forgatási napi betekintés címén kaptunk. Igencsak meglepő módon ahelyett, hogy láb alatt lettünk volna, egyszer csak az események részesei lettünk, mintha csak egy Grotowski-produkcióba csöppentünk volna. Pontosabban egy a színházi teret megszüntetni vágyó performanszba. Hívjuk egyszerűen alkalmi lakásszínháznak. Elvégre, amikor a Galamb utcai társasházban becsöngettünk a forgatás helyszínére, Kovács Zsolt karakterét alakítva, a Merthner család fejeként nyitott ajtót és közölte, hogy a kisállat-simogatás bizony máshol van.

Aztán megjött Reisz és betessékelt minket. Kaptunk néhány fontos jelenetet a készülő Rossz versek című filmből, melyekből sok minden kiderült. Például, hogy a főhős – akit most maga a rendező alakít – számos szempontból hasonlít a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című produkcióban megismert fiatal férfira, akit elhagy a barátnője, ezért lelki skrupulusai lesznek. Adott a Kovács Zsolt alakította papa, aki viszont a látottak alapján – egy rövid diskurzus Ferihegytől befelé, illetve Reisz filmbéli testvéreivel folytatott dialógusok – drámaibb hangvételt kap a most készülő filmben. Persze az abszurdba hajló atmoszféra adott: kaptunk egy zenés vacsorajelenetet, amelyben Reisz a gitárjával adta meg az alaphangját egy furcsa, de megmagyarázhatatlanul fülbemászó dalnak – művész-musicalból úgyis kevés készült eddig a filmtörténetben!

A produkció után Reisz és színészei átnyergeltek kérdezhető alannyá, s a rendhagyó sajtóbeszélgetéshez csatlakozott Berkes Juli producer meg a film két operatőre, Bálint Dániel és Becsey Kristóf. Reisz szerint a Galamb utcai lakás (ahol bútorok és stílus terén húsz éve megállt az idő) több mint egy helyszín: ez a film lelke is egyben. Itt zajlottak a Rossz versek előkészítési munkálatai, és a tervek szerint a forgatás végeztével itt készül majd a vágás is. Noha a jelenetek mintegy negyven százalékát is rögzítették, Berkes Juli azért hozzátette: mintegy százhúsz helyszínen forgattak, öt napot pedig csak tömegközlekedési eszközökön való munkálatokra szántak – igen, lesznek 4-6-os villamoson játszódó jelenetek a filmben.

ABSZURDBA HAJLÓ ATMOSZFÉRA - Vad szellemiségű filmet forgatnak

ABSZURDBA HAJLÓ ATMOSZFÉRA - Vad szellemiségű filmet forgatnak

A Rossz versek protagonistája, Tamás, Reisz Gábor alteregója. A rendező-író-főszereplő ugyan óvakodik az önéletrajzi jelzőtől, a művet autobiográfiai alapúnak gondolja: mivel egy filmet a színészek és a kreatív stábtagok is formálnak, a totális személyességet nem lehetséges fenntartani. A film fő motívuma a szerelem. Reisz most azt vizsgálja, hogy ez a lelkiállapot vajon csak akkor létezik-e, amikor már gyakorlatilag nincs, akivel napi szinten megéljük.

– Az ember gyerekként próbálja valahogy kifejezni magát, elmondani magáról valamit, akár verseken keresztül is. Egy rossz versnek a mögöttes gondolati magva lehet ugyanolyan összetett és mély, mint egy jónak. Ez a próbálkozás önmagunk kifejezésére benne lesz a filmben – mondta Reisz kérdésre, hogy miért pont Rossz versek lett a készülő film címe.

Arra a kérdésre, hogy a Rossz versek mennyire lehet folytatása a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlannak (mellyel Reisz a héten a Zürichi filmfesztiválon turnézott és telt házas vetítéseket produkált), mosolyogva csak annyit mondott: nagyon más energiák veszik körül ezt a filmet. Nem zavarja nagyon a „VAN 2” szlogen, mely most a sajtóban kering, de állítja: meg fogunk lepődni a végeredményen.

Ha számszakilag nézzük: a VAN mintegy hétmillió forintba került (és a mozikban hozott 65 ezer nézőt), a Rossz versek büdzséje pedig 230 millió, így egészen más volumenű vállalásról beszélhetünk. Berkes Juli szerint a produkciót támogató Magyar Nemzeti Filmalap példásan együttműködő volt, így sem ők, sem a több pénz nem változtatott Reisz, illetve a produkció szellemiségén. Csak most nem néhány ember forgatja a filmet szívességi alapon, hanem normális létszámú, megfizetett stáb.

Azt már Reisz tette hozzá: olyan szabad és vad szellemiségű filmet forgatnak, amilyet csak el tudtak képzelni. Sorolhatnánk sorra az ötleteket: például lesz olyan jelenet, melyben virágokkal vetették be a Galamb utcai lakást, meg tudunk olyanról, amelyet egy medencében vettek fel háromszáz csirkével. De ennél több titkot nem tudtunk kiszedni az alkotókból. Még legfeljebb annyit, hogy a film képi világa igen játékos lesz: az operatőrök a 35mm-es filmtől az iPhone-ig mindenféle képrögzítő eszközt bevetettek.

Nos, minimum kíváncsi vagyok.