Énekelni jobb, mint államelnöknek lenni

Publikálás dátuma
2017.10.12 21:25
Fotó: Peer Grimm/DPA-Zentralbild
Fotó: /
A színpadon lehengerlő, a katedrán kíméletlen. Thomas Quasthoff óráira csak a legjobbak juthatnak be.

- Mikor hitte el először, hogy képes lesz énekesi karriert építeni?

- Már háromévesen készült rólam felvétel, amelyen énekelek – ráadásul jól. De azt hiszem, tizennégy éves korom körül hittem el, hogy realitása van az álmaimnak, amikor Charlotte Lehmann professzor azt mondta: van valami izgalmas ebben a hangban.

- Mit hallgat, ha egy kis megnyugvásra van szüksége?

- Az ízlésem Stevie Wondertől Schubertig terjed. Mindig hallgattam dzsesszt, de ha kedvem tartotta, Bartókot is. Sokáig énekeltem kórusban, emiatt Kodályhoz is kötődöm. Sinatra éppúgy közel áll a szívemhez, mint a romantikus repertoár. 

- Hol érzi magát igazán boldognak?

- A hely mindegy, ha ott a családom. A feleségemmel nagyon boldogok vagyunk, van egy csodálatos és okos lányunk – mi kell még? Egyébként szeretek Berlinben élni. Németországban bátran kimondhatom, amit gondolok, és ez olyasfajta luxus, amit imádok. Sok országban jártam, láttam bőven ellenpéldát is.

- Turistaként is szeret utazni?

- Nagyon. Magyarországon is úgy jártam először: 1989-ben a barátaimmal elautóztunk Görögországba, én pedig szerettem volna látni Magyarországot, így a kedvemért jókora kitérővel jöttünk haza. Az egyik legkedvesebb utazási emlékeim közé tartozik ez a túra: át Jugoszlávián, aztán Debrecen, Budapest. Azok a teljesen sík, vad mezők! Hiszi vagy sem, már akkor is volt a levegőben valami nyitottság, pezsgés, és ez engem, politikailag érdeklődő fiatalt megrészegített. Sok csodálatos magyar muzsikussal és karmesterrel dolgoztam már – bármelyik ország büszke lehetne arra a rengeteg nagyszerű művészre, amennyi önöknek van!

Fotó: Harald Hoffmann

Fotó: Harald Hoffmann

-Tudom, hogy nem ad magánórákat, de tegyük fel, hogy bekopogtatok az ön iskolájába.

- Várjon, épp pár hónapja tartottam mesterkurzust a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem néhány hallgatójának. Volt közöttük egy lenyűgözően tehetséges mezzoszoprán, akit később meg akartam keresni, de meghackelték a telefonomat, és sajnos elvesztek a kontaktjaim. Beleírná a cikkbe, hogy keresem ezt az énekesnőt?

- Még szép!

- Köszönöm. Szóval mit mondott, ön milyen szinten van?

- Szerintem bátran mondhatjuk, hogy a nullán. De lelkes vagyok!

- Sajnálom, de akkor nem tudok önnel foglalkozni. Csakis felvételi útján lehet bekerülni hozzám. Tudja, van, ami minden országban ugyanúgy megy: az állam legelőször a kultúrából és az oktatásból von el pénzt, ha gáz van. Szóval muszáj tartanom a színvonalat.

- Akkor tegyük fel, hogy elképesztően tehetséges és képzett vagyok, sőt: fel is vesznek. Mit tanítana meg elsőként?

- A helyes állást. A megfelelő légzéstechnikát. És kapna néhány régi olasz áriát, hogy fejlesszük a hangja rugalmasságát.

- És mit kellene tudnom a technikán kívül?

- Hogy az egész a szenvedélyről szól. Ez egy rengeteg munkát igénylő szakma. És, hogy az életforma miatt borzasztóan nehéz életben tartani a barátságainkat. Szólistaként utazgatni nagyon-nagyon magányos dolog.

- Most viszont nem egyedül turnézik, hanem egy dzsessztrióval. Jobb így?

- Nos, én imádok színpadon állni. Ennél csak az jobb, ha olyanokkal zenélhetek, akik nem csak kollégák, de a barátaim is. Mi nem azért álltunk össze, hogy új kocsit vehessünk, hanem mert mindannyian imádunk zenélni.

- És hogyan győzhető le a szólóénekesek magányossága?

- Fegyelmezettnek kell lenni. Nagyon fegyelmezettnek. De ez a világ legcsodálatosabb foglalkozása. Mi lehet szebb, mint boldog emberek előtt állni esténként? Sokkal jobb, mint, mondjuk, államelnöknek lenni.

Névjegy
Háromszoros Grammy-díjas német basszbariton. Hildesheimben született 1959. november 9-én. Miután bejárta a világot az egyik legavatottabb dalénekesként, a dzsessz felé fordult: péntek este is trió-jával lép fel a Müpában. Karmesterként is működik. Egyike a „thalidomid-babáknak”: édesanyja egy azóta betiltott gyógyszert kapott terhessége alatt, emiatt Quasthoff végtagjai nem fejlődtek ki rendesen. A zeneakadémiára nem vették fel, mert testalkata miatt nem tud zongorázni. Ma ő a világ egyik legelismertebb énektanára.

Felhívás!
Keressük azt a mezzoszopránt, aki nemrégiben Thomas Quasthoff mesterkurzusán járt! Ha az énekesnő magára ismer, vegye fel a kapcsolatot Quasthoff-fal – vagy írjon a Népszava kultúrrovatának, és mi összekötjük a művésszel.

2017.10.12 21:25

Új igazgató kerülhet az Operettszínház élére

Publikálás dátuma
2018.09.23 18:14

Fotó: Népszava/
A társulat a jelenlegi direktort, Lőrinczy Györgyöt támogatja, de a bíráló bizottság többsége inkább Kiss B. Attila pályázatát támogatja. A döntés a miniszter kezében van.
A múlt héten összeült a Budapesti Operettszínház igazgatói pályázatát elbíráló szakmai bizottság. Úgy tudjuk, hogy a miniszternek ajánlatot tevő testület többsége Kiss B. Attila operaénekes pályázatát támogatja. Mint megírtuk, aspirál még a posztra Szente Vajk színész, rendező és a társulat többségének bizalmát élvező Lőrinczy György jelenlegi főigazgató. A bizottságba delegálták Rost Andrea operaénekest, Vincze Balázs koreográfust, Balázs Pétert a szolnoki és Kirják Róbertet a nyíregyházi teátrum igazgatóját, Hamar Zsoltot, a Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatóját, Dubrovay László zeneszerzőt, Eperjes Károly színészt, rendezőt, Rónai Pál karmestert, Peller Károly színészt. Utóbbi két tag az Operettszínház képviseletében volt jelen. Úgy tudjuk, hogy ők ketten Lőrinczyt támogatták. Információink szerint a többiek viszont Kiss B. Attilára voksoltak. Ez azért is meglepő, mert elvileg több jelöltet is alkalmasnak tarthat egy tag. Úgy tudni Kiss B. pályázatában leendő balettigazgatóként szerepel Apáti Bence balettművész, publicista, aki politikai műsorok rendszeres résztvevője. A döntést a törvény szerint az EMMI minisztere hozza meg harminc napon belül. 
Szerző
2018.09.23 18:14

Száműzik a drámát az iskolából?

Publikálás dátuma
2018.09.23 17:32

Fotó: Shutterstock/
A dráma és tánc mint önálló tárgy, kimaradt a Nemzeti alaptanterv tervezetből. Ugyanez vonatkozik a mozgóképkultúra és médiaismeretre, valamint a bábjátékra. Ezt sérelmezi egy közleményben több szakmai szervezet.
A Nemzeti alaptanterv (Nat) tervezett módosítását bírálja mások mellett a Magyar Drámapedagógiai Társaság, a Magyar Bábművészek Szövetsége, a Magyar Filmművészek Szövetsége, a Magyar Színházi Társaság, a Magyar Táncművészek Szövetsége és a Független Előadó-művészeti Szövetség.

A petícióban szerepel, hogy a dráma és tánc, továbbá a mozgóképkultúra és médiaismeret több mint két évtizede része a hazai tantervi szabályozásnak, valamint az általános iskolai és középiskolai gyakorlatnak. A közlemény megfogalmazói szerint kihagyásuk a Nemzeti alaptanterv tervezetéből alapvetően szembe megy az elmúlt évtized nemzetközi és hazai pedagógia kutatási eredményeivel is. Ezt megerősítette lapunknak Trencsényi László, pedagógiai kutató, hozzátéve: ha a tervezetet nem korrigálnák, az jelentős presztízselvonást jelentene, illetve egy kifejezetten korszerűtlen válasz lenne a társadalmi kihívásokra. „Ha a gyerekeket, a fiatalokat segíteni szeretnénk a társaskapcsolatok problémáinak, konfliktusainak a kezelésében, akkor erre nincs jobb módszer, mint a drámapedagógia, egyenesen öngyilkosság erre keveset fordítani” - fűzte hozzá a kutató.
Kaposi László, a Magyar Drámapedagógiai Társaság elnöke lapunknak úgy fogalmazott, a drámapedagógia, a drámaórák színesítették, érdekessé tették a gyerekek hétköznapjait. Nincs rá semmilyen érvényes magyarázat, ha bárki ezt meg szeretné szüntetni, vagy ki kívánja iktatni. Arról nem beszélve, hogy ezek a jellegű órák az élményszintű megélést részesítették előnyben, amiből a résztvevők a későbbiekben sokat tudnak  profitálni.
Az említett közlemény aláírói azt kérik, hogy „a Nat 2018 Művészetek műveltségterület anyagában jelenjen meg a dráma és tánc, a bábjáték, illetve a mozgóképkultúra és médiaismeret műveltségterülete, és mindkét iskolafokozatban kötelezően választható tárgyként tanítani lehessen ezeket a tárgyakat”.
Úgy tudjuk, szeptember 30-ig lehet véleményezni a tervezetet. A fenti probléma nem csak a szakmai szervezetek körében keltett megütközést, hanem a kormányhoz közeli szakmai körökben is.    

Óraadókat küldött el a Pannon Egyetem

A Pannon Egyetem dékáni döntés alapján ebben a félévben tíz, a drámás képzésben részt vevő óraadó tanártól vált meg. Eez a szám a húszat is elérheti.) A hallgatók tiltakoznak – közölte hvg.hu. Az egyetem vezetése szeptember elején azt a döntést hozta, hogy ezeket az óraadó tanárokat szinte kivétel nélkül elbocsátják az egyetemről – illetve nem újítanak velük szerződést –, a megtartandó kurzusokat pedig szétosztotta olyan oktatók között, akik (noha saját szakterületükön kiválóak) a drámapedagógiához nem értenek – vetették fel a diákok. A Pannon Egyetem ehhez annyit fűzött hozzá, hogy a dráma- és színházpedagógiai szak egyetlen közalkalmazott oktatóját sem bocsátotta el az intézmény. A diákok nem maradtak tanár nélkül, a képzés a többi szakhoz hasonlóan szeptember 13-án elindult. És megnyugtatásul megjegyezték: a kar vezetése továbbra is elkötelezett a képzések színvonala és elkötelezettsége mellett. Azt már nem tették hozzá, hogy miként pótolják a rangos szakemberekből álló oktatói gárdát. 

2018.09.23 17:32