Megszólalt két újabb lány, akiket Marton zaklathatott

Publikálás dátuma
2017.10.21 10:05
A Hír TV Alinda című műsorában szólalt meg két lány, akik állították, hogy Marton László őket is zaklatta Forrás: Youtube/Hír TV
Fotó: /
Sárosdi Lilla bejelentése - miszerint Marton László Kossuth-díjas rendező zaklatta őt húsz évvel ezelőtt - óta megállíthatatlan a lavina. A Színház- és Filmművészeti Egyetem jelenlegi és korábbi hallgatói petícióban követelték a rendező felfüggesztését, aki bár tagadja, hogy zaklatta volna a színésznőt, tegnap lemondott a Vígszínház főrendezői posztjáról is. A Hír TV Alinda című műsorban közben két újabb nő állította, hogy őket is zaklatta Marton László, egyiküket mindössze két évvel ezelőtt, a másik betelefonáló pedig elmondta: még a lányánál is bepróbálkozott a rendező.

A műsor vendége Sárosdi Lilla volt, aki részletesen beszélt a húsz évvel ezelőtt történt esetről. Erős bűntudat gyötörte amiatt, hogy nem felelt meg egy potentátnak, akiért rajongott. A történtek után néhány nappal visszament a Vígszínházba, találkozni akart Martonnal, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a rendező nem veti meg, nem utálja azért, hogy nemet mondott neki. Sárosdi elkapta a rendező egy pillantását, amiből arra következtetett, nem haragszik rá.

A színésznő azzal magyarázta, hogy miért szállt be a rendező autójába - amit sokan kérdeztek tőle az ügy kapcsán, és amit áldozathibáztatásnak tart -, hogy egy ilyen szituációban, amikor az ember úgy érzi, hogy befogadta egy adott közösség, nem mer ellentmondani, főleg nem egy nagy tiszteletben álló személynek. Meg akart felelni a helyzetnek, annak ellenére is, hogy érezte, ez valahova ki fog futni, mégsem tudott kilépni belőle.

Sárosdi arról is beszélt, hogy mostanáig nem tudta, ki volt a fehér BMW-ben ülő harmadik férfi, aki önkielégítést végzett mellette. Csak a foglalkozására emlékezett, tegnap azonban kapott egy Messenger-üzenetet, amelyben leírták, mi volt Marton László barátjának a neve, ezt azonban nem árulta el a műsorban.

A rendező nevének nyilvánosságra hozását azzal magyarázta: felelősséggel tartozik azokért, akik vallomása után megosztották vele a történetüket. "Azokért az emberekért is tettem, akiknek szeretném, ha hallanák a hangját. Ez nekik akkora bástya, ami mögé be mernek állni."

A műsorban ezután az első névtelen betelefonáló elmondta: azért nem lett színész, amit állítása szerint Marton László tett vele - a nő ezt egyébként már egy korábban vele készült interjúban is elmondta, a rendező neve nélkül. Jelentkezett a Színház- és Filmművészeti Egyetemre, de nem vették fel, Marton viszont azt javasolta neki, hogy járjon be próbákra, tanuljon ott. Az ilyen alkalmakkor a rendező – mondta a nő – rendszeresen megölelte, megsimogatta, véletlenül hozzáért a melléhez, de mivel azt látta, hogy mindenkivel ezt csinálja, megnyugtatta magát, hogy biztosan ez a természetes.

Később Marton felajánlotta a nőnek, hogy saját a belvárosi lakásában segít neki monológokat tanulni, de az első alkalommal ugyanúgy kereste vele a testi kontaktust, mint korábban a színházban. Az első alkalmat "megúszta komolyabb közeledés nélkül", "csak tapizás" folyt. A második próbára már úgy ment a nő, hogy azonnal szembesítette: - Úgy gondolom, hogy többet is akar tőlem. - Nem gondolod rosszul" – hangzott állítólag a rendező válasza, mire a nő tehetetlenségében elsírta magát. "Erre még volt képe azt mondani, hogy mennyire szép vagyok, amikor sírok." Aztán az is elhangzott, hogy ha "ez így nem megy, nem kell többet találkoznunk". Az eset két éve történt. A nő azért nem fordult a hatóságokhoz, mert nem tudta volna bizonyítani az állítását, szerinte Marton nagyon ügyelt arra, hogy semmit se lehessen rábizonyítani, soha nem írt például SMS-t. 

A második telefonon bejelentkező nő azt mondta, nála még a nyolcvanas években próbálkozott be Marton. Aztán amikor a lánya is megpróbált felvételizni az SZFE-re, az első névtelen telefonálóéhoz nagyon hasonlóan igyekezett őt becserkészni a rendező, de vele "nem fajult idáig a dolog". Ő maga 21 éves, lelkes egyetemista volt, amikor találkozott Martonnal, aki állítása szerint – ahogy a többieket is – behívta a próbáira, mellé ült, közben néha megfogta a lábát. Többször elvitte sétálni is, nagyokat beszélgettek. A bemutatón aztán maga mellé ültette, és a tömött színházban megfogta a lány kezét, "a nyitott sliccébe húzta és két kézzel ott is tartotta a nemi szervén."

A nő megvárta az előadás végét, de nem járt többet a színházba. A rendező azonban nem hagyta annyiban, megtalálta, otthon hívogatta. Rábeszélte, hogy bemenjen hozzá, járjon újra próbákra. Egy ideig nem történt semmi, de aztán egy darab utolsó előadása épp a születésnapjára esett, mire Marton, akivel akkor ott volt a Sárosdi történetében is említett barátja, javasolta, hogy ünnepeljék meg. Felvitték a nőt a egy budai parkolóba, akkor pedig a fejét szorította rá a nemi szervére."Akkor kénytelen voltam azzal szembenézni, hogy ez csak erről szól, semmi másról. Aztán nagyon sokáig nem mentem a színház közelébe." - idézi a hvg.hu a betelefonálót.

Lásd még: Dagad a zaklatási botrány - Marton továbbra is tagad

Marton lemondott a Vígszínház főrendezői posztjáról
Marton tegnap már felfüggesztette oktatói tevékenységét a Színház- És filmművészeti Egyetemen, miután a hallgatók is aláírásgyűjtésbe kezdtek ellene. Az újabb közleményben most az szerepel: 
„Tisztelt Igazgató Asszony, kedves Enikő!
Kijelentem, hogy a személyemmel kapcsolatos állítások valótlanok.
Mai nappal főrendezői állásomról lemondok a személyemet érintő ügy tisztázásáig. Kérem lemondásom tudomásul vételét.
Tájékoztatlak, hogy a tegnapi napon hasonló indokkal kértem a Színművészeti Egyetemen tanári működésem szüneteltetését - írta Marton László. A Vígszínház elfogadta a rendező lemondását.

 

Szerző
2017.10.21 10:05

Színházak éjszakája: Kell a bátorság, a tettek és a jellem

Publikálás dátuma
2018.09.23 23:10

Fotó: / Mikó Bea
Az Operettben több más mellett a tánctanítás, a Katona József Színházban a kritikákról szóló játékos csoportterápia játszotta a főszerepet és nem mellesleg az egyik városi sétán eltűnt budai színházak nyomában eredhettünk.
Szállj fel szabad madár! - visszhangzott szombat délután a Budapesti Operettszínház házi színpadán. A próbateremként is működő helyszínen legalább negyvenen ropták alkalmi tánckart alkotva. Főként fiatalok, óriási energiával lépkedtek, forogtak, hajlongtak. Karjukat egyszerre emelték, az egyik fiú inge vizes lett, egy másik lány magas sarkú cipőben próbálta tartani a ritmust. A teátrum friss bemutatója, az István a király egyik koreográfiájának megtanulására lehetett jelentkezni. A Színházak Éjszakája sorozatba illesztette be a tánctanítást az Operett. Bodor Johanna, Lénárt Gábor és Kulin András koreográfusok felváltva mutatták, hogy mit kell csinálni. Negyven perc alatt kell elkészülni. A feladat nehéznek látszott, hiszen a profik egy ilyet nyolc-tíz óra alatt tanulnak meg. Az ambíció és a lelkesedés azonban csodát tett és az első turnus növendékei remekül teljesítettek és a végén tényleg alkalmi tánckarrá váltak. Aztán jöhetett a közös fotózás az utcán a színház előtt is. Peller Anna dedikálta éppen az Operettszínház új magazinjának a címlapját, amin ő látható. Az utcai színpad előtt már délután több százan álldogáltak. Örültek a kedvenceiknek, nem hiszem, hogy néhány közelállón kívül bárkit foglalkoztatott, hogy most folyik a teátrum igazgatói pályázatának hajrája. Könnyen lehet, hogyha létezne még a Budai Népszínház, vagy a hajdani Horváth-kertben álló egykori Budai Színkör, akkor most ott játszanák az István a királyt. De nem léteznek, régen lebontották őket. Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet munkatársai azonban más városi séta mellett ezeknek az eltűnt színházaknak a nyomába invitálták szintén a kíváncsi érdeklődőket. Gajdó Tamás színháztörténész, sétavezető a Budai Sikló Clark Ádám téri bejárata elől indította a túrát. Ott állt az 1861. szeptember 14-én megnyílt Molnár György által alapított Budai Népszínház. Mindössze kilenc évig, utána ugyanis lebontották. Mégis fontos szerepet tölt be a hazai színháztörténetben. Az előadások ugyanis valódi attrakciónak számítottak. Az alapítót a korabeli leírások alapján ellentmondásos, hiú, öntelt figurának tartották, de Molnár igyekezett mindig meglepni a közönséget. Emellett kiváló marketing szemlélet jellemezte, a színház pénztárában árulták a színdarabok dalait. A teátrumnak nem volt ugyan zsinórpadlása, de különböző technikai tükrökkel mégis elérték, hogy a színpadi változások egy illuzionista műsorában elvárható színvonalon jöjjenek létre. Itt jártak először magyar színpadon kán kánt és az akkori tánckarnak olyan tagjai voltak, mint például Jászai Mari. Molnár előadásaiban erőteljesen politizált is, amit a hatalom nem nézett jó szemmel, de végül a saját társulata lázadt fel ellene, ami egyben a színház végét is jelentette. Hasonlóan kalandos története volt a hajdani Horváth-kertben álló Budai Színkörnek. A kör alakú nyári színháznak épült fából készül épületet 1843-ban nyitották meg. 1937-ig tartottak itt nyaranta előadásokat. A két világháború közötti időben operetteket játszottak, az egyik legnagyobb sztár pedig Honthy Hanna volt. Színháztörténetileg szintén meghatározó a Horváth-kert legendája, slágerré vált dal is megörökítette. A hely arról is nevezetes, hogy a zenés darabok mellett Magyarországon itt tűzték először műsorra Gorkij Éjjeli menedékhely című drámáját. Az épületet végül anyagi okokból bontották le. A túra az Attila út egyik háza előtt fejeződött be. Itt élt Csortos Gyula, akinek a fennmaradt háztartási könyveiből sokat megtudhatunk életmódjáról, szokásairól, napirendjéről. Arról ezekben a könyvekben nem esett szó, hogy miként tűrte a kritikát. 
A Katona József Színház színészei szombaton három alkalommal is erről meséltek a Színházak Éjszakája közönségének Kocsis Gergely rendezésében. Szokásos módon a Petőfi Sándor utcai színház környékén nagy volt az érdeklődés. Megérte az izgalom, hiszen a színpadilag nehezen megfogható témából élvezhető jelenetekkel teli színházi órát rögtönöztek a játszók. Ha valaki megkérdez egy színészt, hogy érdekli-e mit írnak róla, a többségük azt mondja: dehogyis. Aztán gyakran később kiderül, hogy fejből idéznek róluk megjelent kritikákat. Szombaton azt játszották el, hogy egy csoportterápia keretében próbálják feldolgozni az írások következményeit. Önironikus, humorral teli szórakoztató est lett belőle. A gyengeségek, hiúságok önfeltáró sorozata, utalva a mai kritikák állapotára, színvonalára is. A Színházak Éjszakája záró partiját a Trip hajón tartották. Több színészekből álló formáció lépett fel. Délután még azt hallgathattuk az Operettben, hogy Szállj fel szabad madár, éjjel pedig Molnár Áron és csapata énekelte nagy elánnal, hogy „fogjunk össze most már a gyűlölködés ellen, kell a bátorság, a tudás, a tettek és a jellem.” És mondja valaki, hogy nem létezik „bekeretezett” éjszaka.
2018.09.23 23:10

Új igazgató kerülhet az Operettszínház élére

Publikálás dátuma
2018.09.23 18:14

Fotó: Népszava/
A társulat a jelenlegi direktort, Lőrinczy Györgyöt támogatja, de a bíráló bizottság többsége inkább Kiss B. Attila pályázatát támogatja. A döntés a miniszter kezében van.
A múlt héten összeült a Budapesti Operettszínház igazgatói pályázatát elbíráló szakmai bizottság. Úgy tudjuk, hogy a miniszternek ajánlatot tevő testület többsége Kiss B. Attila operaénekes pályázatát támogatja. Mint megírtuk, aspirál még a posztra Szente Vajk színész, rendező és a társulat többségének bizalmát élvező Lőrinczy György jelenlegi főigazgató. A bizottságba delegálták Rost Andrea operaénekest, Vincze Balázs koreográfust, Balázs Pétert a szolnoki és Kirják Róbertet a nyíregyházi teátrum igazgatóját, Hamar Zsoltot, a Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatóját, Dubrovay László zeneszerzőt, Eperjes Károly színészt, rendezőt, Rónai Pál karmestert, Peller Károly színészt. Utóbbi két tag az Operettszínház képviseletében volt jelen. Úgy tudjuk, hogy ők ketten Lőrinczyt támogatták. Információink szerint a többiek viszont Kiss B. Attilára voksoltak. Ez azért is meglepő, mert elvileg több jelöltet is alkalmasnak tarthat egy tag. Úgy tudni Kiss B. pályázatában leendő balettigazgatóként szerepel Apáti Bence balettművész, publicista, aki politikai műsorok rendszeres résztvevője. A döntést a törvény szerint az EMMI minisztere hozza meg harminc napon belül. 
Szerző
2018.09.23 18:14