Közelebb a minőségi zenével

Publikálás dátuma
2017.10.26. 07:49
Omar Sosa 2015-ben lépett fel Budapesten
Pat Metheny, Jan Garbarek és a Gipsy Kings is fellép a Get Closer-koncerteken.

Alig három év alatt, szinte észrevétlenül emelkedett a legfontosabb hazai koncertirodák sorába a Get Closer. Most különleges akusztikus sorozatot indítanak a városmajori Barabás Villában, de 2018-as terveik listája is impozáns.

Kleb Attila fotói - Lalo Zanelli

Kleb Attila fotói - Lalo Zanelli

A Get Closer (Közelebb hoz) nevű koncertügynökség alapítója az elismert fotográfus, Kleb Attila, akinek 1986-os pályakezdése óta – napi- és hetilapos, magazinos munkák mellett – számos önálló kiállítása volt itthon és külföldön. A zenerajongást és a szenvedélyes lemezgyűjtést gyerekkorából hozta magával, s ez csak erősödött, amikor 1986 és 1991 között, az MTI fotósaként az összes világsztár magyarországi koncertjét közvetlen közelről ő fényképezhette. Tíz évvel ezelőtt (már szabadúszó fotósként) lecsapott a lehetőségre, s átvette egy kis hanglemezbolt működtetését a Déli pályaudvar közelében. Bár a CD-kiadás mélyrepülése miatt a boltot néhány év után be kellett zárni, igényes kínálatuk elismerést szerzett, főleg a dzsessz, a népzene és a világzene kedvelői, illetve az aktív muzsikusok körében. Ezután (főleg külföldön) összművészeti programokat szervezett, ahol a képzőművészetet, a fotóművészetet és a zenét igyekezett közös nevezőre hozni.

Ron Carter

Ron Carter

„2014-ben minden tapasztalat nélkül vágtunk bele a koncertrendezésbe, mert úgy éreztük: van egy rés, ahová be lehetne törni” – meséli Kleb Attila. „A nyolcvanas-kilencvenes években a dzsessz nagy sztárjai, Miles Davis vagy Pat Metheny még tízezres tömeg előtt koncerteztek Budapesten. Mostanra ez a jelentős rajongótábor megfogyatkozott, de nem hittem el, hogy ilyen kaliberű művészek csak néhány száz embert érdekelnek, és hogy a fiatalokat nem lehet megszólítani, s elhozni a dzsesszkoncertekre.” Az eltelt idő igazolta Kleb várakozásait: koncertirodájának „törzshelye” a 660 férőhelyes MOM Kulturális Központ lett, ahol évente már saját fesztivált is rendeznek. A nagyobb érdeklődésre számot tartó rendezvényeket (Cseh Tamás emlékkoncertek, Pat Metheny, Chick Corea, Macy Gray stb.) pedig a szomszédos MOMSportba hozzák, ahová több mint kétezren férnek be, s bár az akusztikája nem tökéletes, Kleb szerint szépen körbefüggönyözhető, s ezáltal valamennyire intim tér teremthető.

Ernesto Simpson

Ernesto Simpson

A Get Closer a napokban tette közzé 2018-as terveit. A Cseh Tamás emlékest és a saját fesztivál mellett kiemelkedik a szaxofonos Joshua Redman, a trombitás Nicholas Payton, valamint Lizz Wright énekesnő, Roberto Fonseca zongorista, a legendás Jan Garbarek és a Gipsy Kings meghívása. A lengyel államiság centenáriuma miatt egész évben fókuszban lesznek a lengyel dzsessz kiválóságai is.

Az akusztikus sorozat
A most induló új Get Closer-szériát az alapító lánya, Kleb Zsófia és Jobbágy Bence, a Muriel zenekar gitárosa találta ki. A koncepció lényege, hogy a Barabás Villában (ahová legfeljebb 130 fős közönség fér be) a popzenei szcéna leginnovatívabb előadói közvetlen közelről, mindössze 40 centis dobogóról zenélnek. A produkciónak interaktívnak kell lennie; fontos, hogy a zenészek végig kommunikáljanak a közönséggel. A mai nyitóesten az Anna and The Barbies trió-felállásban játszik, novemberben Jamie Winchester, december Bye Alex, januárban Laár András és Bornai Tibor duója következik.

Szerző

Suburbicon - Egyet fizet, kettőt kap

Publikálás dátuma
2017.10.26. 07:48

A Suburbicon az amerikai álom metaforája. Egy olyan kertváros, ahol van külön iskola, rendőrség, orvos, bolt és legfőképpen polgári idill – egészen addig, amíg kizárólag fehér emberek lakják. George Clooney az ötvenes évek Amerikájában játszódó filmjében is az okozza a legnagyobb problémát, hogy a kertvárosba beköltözik egy fekete család és a gyűlölet lassan lincselésbe torkollik. Clooney a történetet valós események alapján írta meg: a Pennsylvaniában található Levittownban 1957-ben a Myers család volt az első fekete família, amely beköltözött a kizárólag fehéreknek megálmodott kertvárosba, amely ezután rasszista tüntetések helyszíne volt.

A stilizált cselekményszál, mely sajnos nem csak hogy aktuális manapság, hanem direkt társadalomkritikaként is érvényes, azonban nem a film fő gerince, hanem egy parafrázis, amely a fehér polgári család degeneráltságát és működésképtelenségét mutatja be. Ennek alapja pedig a csaknem harminc éve írt Joel és Ethan Coen-forgatókönyv, amelyben egy látszólag tisztes, polgári amerikai családot látunk, amelynek tagjai először csak felbérelnek gyilkosokat a ház asszonyának (Julianne Moore) megölésére az életbiztosításból várható pénz miatt. Majd, amikor feltűnik a biztosító nyomozója (Oscar Isaac zseniálisjátéka), illetve az eredetileg felbérelt, szintén telhetetlen bérgyilkosok, a családfő (Matt Damon) rendet vág – talán mondanom sem kell, igen véres módon kulminálódnak az események. Az egyetlen ártatlan nézőpont – tehát azért mégiscsak van esély a túlélésre – Nicky-é, a fiatal gyermeké (Noah Jupe). A film üzenete egyértelmű, a stíluskavalkád bizarr, a kohézió vibráló – csak győzzük közös nevezőre hozni a látottakat. Egy próbát megér.

Szerző

Fizessünk a muzsikáért is!

Ha a kenyérért pénzt adunk a boltban, akkor a zenéért miért nem akarunk? Egy zenész is csak akkor tud új dalokat készíteni, ha pénzt kap a munkájáért. A zene ugyanis nem csak úgy, ingyen terem, még akkor sem, ha mindent meg lehet találni a neten. Az illegális zeneletöltés veszélyeire, a tudatos zenefogyasztás módjaira és a zenészek anyagi megbecsülésére akarják felhívni a figyelmet október 26-án, az első Fair Play Napon, amelyet a ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért kezdeményezett. Koncerthelyszíneken és a csatlakozó alkotók online felületein találkozhat a közönség egy kampányvideóval, amelyben Jónás Vera, Váczi Eszter, Mihalik Ábel (Drastik Putto), a Margaret Island és a Lóci Játszik zenészei szerepelnek. Bővebb információ a www.fairplayhungary.hu-n.

Szerző
Témák
zeneletöltés