Fizessünk a muzsikáért is!

Ha a kenyérért pénzt adunk a boltban, akkor a zenéért miért nem akarunk? Egy zenész is csak akkor tud új dalokat készíteni, ha pénzt kap a munkájáért. A zene ugyanis nem csak úgy, ingyen terem, még akkor sem, ha mindent meg lehet találni a neten. Az illegális zeneletöltés veszélyeire, a tudatos zenefogyasztás módjaira és a zenészek anyagi megbecsülésére akarják felhívni a figyelmet október 26-án, az első Fair Play Napon, amelyet a ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért kezdeményezett. Koncerthelyszíneken és a csatlakozó alkotók online felületein találkozhat a közönség egy kampányvideóval, amelyben Jónás Vera, Váczi Eszter, Mihalik Ábel (Drastik Putto), a Margaret Island és a Lóci Játszik zenészei szerepelnek. Bővebb információ a www.fairplayhungary.hu-n.

Szerző
Témák
zeneletöltés

Matt Damon: nem köntörfalazunk

Publikálás dátuma
2017.10.26. 07:45
Fotó: AFP
Matt Damon egy harmincéves forgatókönyv alapján készült, ám ma is aktuális abszurd film főszereplőjeként látható.

Hollywood egyik kedvenc színésze, de sokan elcsodálkoznak, amikor kiderül: forgatókönyvíróként kapott eddig csak Oscart – méghozzá Ben Affleckkel közösen. Matt Damon színész-író-producer most a George Clooney rendezte Suburbiconban alakít egy tisztes fehér családapát, aki „kényszerből” gyilkossá válik. A filmsztár Velencében adott exkluzív interjút a Népszavának.

- A Suburbicon kifejezetten politikai film. Az abszurd fajtából. Mindemellett kifejezetten Trump-kritikus.

- Igen, az totálisan abszurd, hogy miközben a nép lincseli a fekete családot, mert rettegnek, én vértől tocsogó ingben jövök-megyek fel-alá a kedvemre, embereket ölök és senki sem állít meg – ez aztán a kettős mérce! A forgatókönyvet harminc éve írták a Coen testvérek és még ma is aktuális. Ha egy filmnek komoly társadalmi mondanivalója van, az általában időtálló mű lesz. Nevesíthetném most Donald Trumpot, mint a gondjaink egyik fő forrását, de az igazság az, hogy világ sorsa sosem egy emberen múlik. Persze, az belefér, hogy kijelentsem, a kettő nem zárja ki egymást: Trump intellektuális szintje nem éri el az alkalmasság legalapvetőbb feltételeit ahhoz, hogy az Egyesült Államok elnöke lehessen, mégis az. Még a pártján belül is vannak olyan szenátorok, akik mentálisan zavartnak tartják.

- Akkor most nem annyira büszke amerikai már?

- Dehogynem. Az, hogy egy fickó olyan ígéreteket tett, amiket nem tud betartani és ezt sokan ennek ellenére elhitték, még nem ok a kenyértörésre. Nézze, volt két párt, amelynek tagjai szövegeltek és nem csináltak semmit. Ebbe a szituációba robbant be Trump.

- Nem akar elindulni ellene a következő elnökválasztáson?

- Én biztosan nem, de szerintem kérdezze meg erről George-ot. (Clooney – Cs.G.) De félretéve a tréfát, lehetetlen misszióról beszélünk. Elképesztően okos emberek buktak már bele az elnökségbe.

- George Clooney színészként vagy rendezőként jobb partner?

- Nem tennék különbséget, Hollywood talán legérzékenyebb és legfelkészültebb alkotójáról beszélünk. Rendezőként talán egy kicsit túlságosan is felkészült, el akar kerülni minden olyan szituációt, ami meglepetést szülhet. Pontosan tudja, hogy mit akar egy-egy jelenettől, és tudomásodra is hozza, mit vár el tőled színészként. Szóval, nyugis a vele való munka.

- Több mint húsz éve barátok. Ez befolyásolja a közös munkát?

- Őszinték vagyunk egymással, az biztos. Nagyon ismerjük egymást és nem köntörfalazunk. Úgy fogalmaznék, hogy nagyon gyakorlatias módon beszélünk a filmezésről. Semmi mellébeszélés meg szépelgés: csak a lényegre koncentrálunk.

- Az első közös filmjük az Ocean’s Eleven volt.

- Nagyon nagy meglepetés volt ez az első közös munka, mivel a sajtóban és a szakmában kialakult kép George-ról totálisan más volt, mint aki ő valójában. A „jóképű dokibácsi a Vészhelyzetből” – ennyi volt és nem több. Mielőtt elkezdtük a forgatást, mindenki azt kérte tőlem, hogy majd magyarázzam el, hogy Steven Soderbergh miért állt össze ezzel a fickóval? Aztán, kiderült, hogy ő sokkal több, mint a szépfiú. De ugyanez elmondható Ben Affleckről is – hiába ő a legfiatalabb forgatókönyvíró Oscart nyert ember a filmtörténetben. Amikor a kétezres évek elején nem kapott szerepeket és rákényszerült arra, hogy írjon és rendezzen: ez lett az Oscar-díjas Argo-akció.

- Ha már szóba hoztad Bent: a Good Will Huntingért közösen kapták azt az Oscart 1998-ban. Aztán más irányt vett karrierjük. Ön sokkal komolyabb szerepeket vállalt.

- Emlékszem, együtt ültünk Bennel Harwey Weinstein irodájában és könyörgött neki, hogy hívja fel Michael Bay-t, hogy megkaphassa a főszerepet az Armageddonban. Ne értsen félre, ha nekem jutott volna a lehetőség, én is másodpercek alatt igent mondtam volna. Én végül a Ryan közlegény megmentése egyik főszerepét kaptam meg, a két film körülbelül egy időben jött ki és ekkor kezdődött el az a vélekedés: Matt a komoly, Ben a kommersz fickó a csapatban. Aztán rájöttem, azért gondolják ezt, mert a karakter, akit én alakítottam sokkal okosabb volt. (nevet) „Matt a zseni, Ben az üresfejű.”

- A Bourne rejtély előtt önről is azt írták, hogy színészként vége…

- Pontosan: mert elterjedt a hír Hollywoodban, hogy a film katasztrofális. De nem estem kétségbe, tudtam, hogy mindig vissza tudok menni forgatókönyvírónak. Ben ezt megtette kétszer is. Ő kétszer került színészi válságba, én csak egyszer, akkor is csak félig, mert a Bourne végül nagy siker, hovatovább franchise lett. De az biztos: színészként nagyon könnyű eltűnni a reflektorfényből Hollywoodban.

- Ridley Scottal Budapesten forgatta A mentőexpedíciót.

- Imádtam Budapestet, nagyon jól éreztem magam a városban. Ráadásul – és most a producer beszél belőlem – pazar forgatási helyszín. A stúdiókomplexum, ahol A mentőexpedíciót felvettük, a világ egyik legmodernebbike. Harminc-negyven perc alatt be tudsz jutni a belvárosba. Karácsony előtt és után forgattunk, így szinte minden nap bementem a belvárosi vásárokba, csak úgy sétálni és élvezni az ünnepi atmoszférát. Azért, ezt nem mindenhol teheted meg.

A film kritikáját itt olvashatják.

Skalpok és pletykák

Lapunk még a Suburbicon világpremierjén, a Velencei Filmfesztiválon készített interjút Matt Damonnal, a Weinstein-botrány kirobbanása előtt. A sztár azóta többször megszólalt az ügyben, utoljára hétfőn. – A kilencvenes években a Miramax volt ahol a legjobb filmek készültek – már, ha elviselted Harvey Weinsteint. Amikor azt mondjuk, hogy „mindenki tudta”, azt értjük alatta, hogy Harvey egy seggfej. Ő maga meg büszke volt erre, így állította be magát. Azt is tudtam, hogy nőfaló volt. De azt, hogy szexuális bűncselekményeket követett el, egyáltalán nem gondoltam volna – mondta Damon az ABC News-nak, aki olyan filmeket készített a Weinstein vezette Miramaxszal, mint a Good Will Hunting vagy A tehetséges Mr. Ripley. Damon azt is elismerte, hogy hallott Gwyneth Paltrow ügyéről, de azt nem a színésznő, hanem Ben Affleck mesélte el neki, ugyanis, amikor együtt jártak, Gwyneth a színész-rendezőnek is elárulta, mi történt. Hozzátéve, hogy annak idején egyébként semmit nem lehetett észrevenni, különösen, hogy Harvey nagy becsben tartotta Gwyneth-et: ő volt a Miramax királynője.

George Clooney, aki szintén a Miramaxnak köszönhette az első rendezését (Egy veszedelmes elme vallomásai), állítja: Weinstein neki is többször eldicsekedett a skalpjaival, de a színész-rendező egyszerűen nem hitt neki. – Nem tartottam elképzelhetőnek, hogy azok a színésznők, akiket emlegetett, viszonyt kezdtek volna vele. Mint kiderült, nem is ez volt a helyzet. Az, hogy évtizedeken át vadállatként erőszakoskodjon nőkkel, és utána elhallgattassa őket, az több mint vérlázító – húzta alá Clooney. Hozzátéve: reméli, hogy ezzel az üggyel átszakadnak a gátak, és végre a nők biztonságban érezhetik majd magukat ahhoz, hogy beszéljenek az őket ért megaláztatásokról.

Elhunyt Fats Domino, a rock and roll egyik legelső csillaga

Publikálás dátuma
2017.10.25. 19:08
Fotó: PAUL J. RICHARDS / AFP

New Orleans elveszítette a hangját: elhunyt a louisianai város büszkesége, talán leghíresebb lakója, egyben a rock and roll műfajának egyik legrégibb és legeredetibb mestere, Fats Domino. Sokan az ő legelső, The Fat Man című kislemezét tartják a legelső rock and roll számnak. Az 50-es és 60-as években elsőként törte át a fekete előadók és a fehér közönség közötti láthatatlan falat, sikert sikerre halmozott, Elvis Presley után ő adta el a legtöbb lemezt, az ő zongorajátéka előtt tisztelgett a Beatles Lady Madonnája. 1986-ban, a megnyitáskor az elsők között lett a clevelandi Rock and Roll Hírességek Múzeuma tagja. Tekintélyére és népszerűségére jellemző: 2005-ben, a több mint 1800 életet követelő Katrina hurrikán elvonulása után országos hír volt, hogy neki nem esett baja.

Szerző