Romani Design és -gasztro a Nyolckerben

Publikálás dátuma
2017.10.27. 07:47
Forrás: Romani Design/Facebook

Rikárdó kifőzött valamit: konyha, divat, kultúra a Nyolckerben címmel egynapos fesztivált szervez a Goethe Intézet október 28-án. Varga Erika, a Romani Design kitalálója saját márkás kendőbe és kalapba öltözteti a Teleki téri piacról hazafelé tartókat, rövid színházi jeleneteket láthatunk majd a kerület kultikus lokáljaiban, lesz emléktúra 1956 roma hőseiről, szerenád a nyolckerben élt zenészek háza előtt – és megkóstolhatjuk Tonté Barbara, a Romani Gastro megalkotójának hagyományos cigány ételeit egy történetért cserébe. A részvétel ingyenes. További információ az esemény Facebook-oldalán és a Goethe Intézet honlapján.

Szerző

East - Életmű mozaikkockákból

Publikálás dátuma
2017.10.27. 07:46
Forrás: Facebook/East együttes
Apró részletekből épült, de cseppet sem volt darabos az East zenekar életműkoncertje a Papp László Budapest Sportarénában.

„Hengereljük le Beethovent, azaz pokolba a klasszikusokkal!” – adta ki a jelszót Chuck Berry a rock&roll-forradalom hajnalán 1956-ban. De Beethoven és társai nem hagyták magukat. Tizenegynéhány év múlva zenei örökségük kezdett (újra) beszivárogni a pop-rock világába. A klasszikus zene és a dzsessz elemeinek – hol kisebb, hol nagyobb mértékű – bevonásával nyugaton a hatvanas évek vége felé útjára indult a progresszív rock, amelynek képviselői többet akartak, mint párperces dalocskákban, két gitár és egy dob kíséretével kifejteni mindazt, amit el akartak mondani a világról.

A külföldi példák természetesen nálunk is hatottak: 1975-ben megalakult, nem úttörőként és nem is egyedül létezőként, de máig működőként az East együttes. Kezdetben Móczán Péter basszusgitáros és társai is a dzsesszt találták meg, mint megtermékenyítő erőt, amellyel ki lehet törni a slágergyártó fősodorbeli zenekarok világából. Olyan művészt találtak meg rögtön ehhez segítségül, mint a Szakcsi Lakatos Bélát, aki a zenei mozaik első kockájának egyik főszereplője volt mostani koncerten is. A rockos alapokhoz nem igazán illeszkedett – önmagában kiváló – produkciója, de az első húsz perc, amelyben helyet kapott még Tony Lakatos szaxofon- és Varga János hosszabb lélegzetű gitárszólója is, összességében nagyszerű felütésként alapozta meg a koncert hangulatát.

Az East tizenkilenc évig működött aktívan, öt éve újra koncertezik a régi számokkal. Ám hiba lenne azt gondolni, csak a nosztalgia élteti az újkeletű rajongást. A színpadon ott volt néhány eredeti, emblematikus billentyűs hangszer – Hammond orgona és Minimoog szintetizátor – a színpadkép, a világosítás látványos, és ami a lényeg: a hangzás-hangosítás naprakész volt, és a zenészek tudása sem kopott semmit. Sőt, azt a lendületes rockzenét, azt a Király István dobalapjaira épülő, összecsiszolt zenekari hangzást, szóló- és basszusgitár bűvöléseket, billentyűsfutamokat, amelyet a második és harmadik blokk legjobb pillanataiban hallottunk, abszolút jelen idejű élményként élvezhettük. Játékok, Hűség, Rések a falon – lemezcímek a meghatározó korszakból. Mondható, ez az a színvonal, amelyért világszinten is jelentős progresszív együttesként tartják számon az Eastet.

Zareczky Miklós, aki a nyolcvanas évek első két évében volt a zenekar énekese, és Tisza József, aki ’83-ban állt be, most is hozta egykori formáját. A billentyűs hangszereknél a ’70-es évek végét, nyolcvanas évek közepét idéző részben a fiatal Premecz Mátyás, a klasszikus felállás számaiban Pálvölgyi Géza remekelt. Rengeteg zenész fordult meg az együttesben az egy híján húsz év alatt, még egy ilyen nagyszabású megmozduláson sem lehetett cél, hogy mindannyian megjelenjenek a színpadon. Dorozsmai Péter ott volt – ő már 1985-ben pótolta a távozó első dobost, Takáts Tamásnak 1986-tól jutott szerep a koncerteken, és néhány éves szünet után Pálvölgyi is visszatért 1987-ben. Az alapítók közül Móczán maradt, de ekkor már merőben más zenei világ jelent meg az együttes életében, amely az 1994-es megszűnésig tartott, és két lemezt is eredményezett. Színvonalas rockzene volt ez fülbemászó dallamokkal, amelyek Takáts énekesi kvalitásaival valóságos slágerstátuszba emelkedtek: a David Bowie szeme, a Fényes ösvény, az A szerelem sivataga, vagy az Elrejtettél a szívedben jellemzik a többi közt ezt a korszakot. Az egykori gitárosokat most Madarász Gábor pótolta, kiválóan.

Nem maradhatott el a legnagyobb siker, az ’56, a magyar, nagyon is valóságos és véres valódi forradalom dala 1989-ből, amely a politikai aktualitásnak köszönhetően akkoriban jelentős nemzetközi karriert is befutott. Az éneklésből Malek Andrea is kivette a részét. Ezek már könnyebben befogadható, de nem igénytelen zenék. Megérdemelten kapták meg a koncert végén a felállva ünneplő közönség tapsát az est fellépői. Azt a kisebb-nagyobb darabokból összeálló, de semmiképpen nem töredékes képet, amit majd’ két évtized alatt összeállítottak, jogos büszkeséggel vállalhatják.

Szerző
Témák
koncert East

A mečiari örökség

A kamera egy férfi lábát mutatja. Hosszasan, hogy legyen időnk észrevenni és tanulmányozni a zokniján díszelgő szlovák címert. Kinek van ilyen morbid ízlése? Hát, Vladimír Mečiarnak. A szenzáció az egészben, hogy a felvétel új, Tereza Nvotová rendező-színésznő A hatalom vonzásával című dokumentumfilmjében látható. A film személyes nézőpontból indul ki: abból, hogy a rendező szülei eleinte még támogatták Mečiart, majd amint radikalizálódott, egyre inkább elfordultak tőle. A film – mindamellett, hogy közöl egy friss interjút a politikussal – konzekvensen végigmegy a karrier vitatott pontjain, mely nem választható el a nacionalista és különutas politikai megoldásaitól. Számos pontján érthető a mű egy magyar néző számára is: a generációs „értetlenség” (vagyis az idősek és fiatalok közötti kommunikációképtelenség) Szlovákiában is általános jelenség. A film nem kíméli Mečiart, miközben azoknak is hangot ad, akik a védelmükbe veszik az egykori miniszterelnököt. Az viszont beszédes, hogy Szlovákia megszületését nem az első Mečiar-kormányhoz köti, hanem a politikus 1998-as legyőzéséhez.

– Tulajdonképpen egészen könnyű volt – mondja Nvotová arra a kérdésre, miként sikerült bejutnia Mečiar palotájába most, és kamera elé ültetnie őt. Hangsúlyozva: a cseh és a szlovák sajtóban sokan azt feltételezik, hogy elhallgat valamit, mivel az újságírók álláspontja szerint nem lehet „csak úgy besétálni" az egykori politikushoz. A rendező szerint azonban ő pont olyan időszakban hívta fel Mečiart, amikor senki sem törődött már vele: nem beszélt vele senki, ő pedig hosszú ideje semmire sem reagált. A sajtó általában szembesíteni akarja az egykori miniszterelnököt valamilyen fórumon, Nvotová viszont azt kérte, hogy mutassa meg, hol lakik. Ez tetszett meg Mečiarnak, aki tényleg végigvezeti a stábot a palotáján, elborult tekintettel tüzet rak, megsüt egy kolbászt. De végül eljutunk odáig, hogy leül a kamera elé, és újra hajmeresztő dolgokat állít. Például azt, hogy nem is ő raboltatta el az akkori köztársasági elnök, Michal Kováč fiát a titkosszolgálat segítségével, hanem az államfő maga rendelte meg azt. Hogy miért? „Még nem árulhatom el” – mondta mosolyogva. Hát majd mikor? – hangzik el a kérdés. A válasz egy újabb mosoly.

Persze, az egyértelmű: ha Mečiar látta Nvotová filmjét, nemhogy nem mosolygott, de tutira megbánta, hogy a kamerája elé ült. A rendező úgy véli: a politikus nem vette őt komolyan, egy kislányt látott maga előtt, aki úgysem tudja összerakni a dolgokat. Később, amikor kiderült, hogy az HBO finanszírozza a produkciót és Szlovákiában a mozikba kerül a film, Nvotová újabb interjút kért Mečiartól, ám ő soha többé nem reagált a megkeresésekre. Nvotová a filmjében egyébként azt a következtetést vonta le, hogy most Robert Fico az, aki az örökséget tovább viszi (és ezt az utca emberei meg is erősítik). Fico azonban nem szólal meg a filmben. Ahogy a filmes fogalmaz: róla egyelőre lemondott, miképpen – kérdésünkre válaszolva – elmondta: Orbán Viktorról csak olyan filmet lehetne forgatni, amelyben nem szólal meg. „Esély sincs arra, hogy egy kurrens politikus Kelet-Európában egy oknyomozó filmessel leüljön” – indokolta Tereza Nvotová.

Infó: A Mečiar: A hatalom vonzásával című dokumentumfilm október 14-e óta elérhető a HBO GO-n, normál műsorra tűzése is tervbe van véve

Szerző