patikák;háziorvosok;e-recept;

2017-11-10 06:03:00

E-recept - Bizony volt, hogy „megállt a tér”

Rendszerleállás, többnapos karbantartási szünet, és sok-sok bosszús orvos, gyógyszerész – röviden ez a mérlege az e-egészségügy első kilencnapos működésének.

Ha akadozva, nehézségekkel küszködve, de elindult az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (e-tér). Ám még sok finomhangolásra lesz szükség – summázta a rendszer alig másfél hetes éles működésének tapasztalatait Szabó Bálint, az Állami Egészségügyi Ellátó Központ főosztályvezetője az Interdiszciplináris Magyar Egészségügy (IME) szakmai konferenciáján. Az e-tér működtetéséért felelős szakember szerint bár november elseje óta sok kritika érte őket, a rendszer méretéhez, feladatainak sokrétűségéhez képest vették az akadályokat. Hozzátette: naponta már 6 millió alkalommal „szólítják meg” az e-teret.

Mint mondta: eddig 8000 szolgáltató csatlakozott, és naponta 400 ezer recept kerül fel a szolgáltatási térbe. Hogy ez utóbbi sok vagy kevés, ennek eldöntéséhez egy adat: a normál napi patikai forgalomban több mint egymillió vénykiváltás zajlik.

A háziorvosi portálokon november elseje óta szinte csak olyan bejegyzést találni, hogy mi, miért nem sikerült. Ezt Szabó Bálint azzal magyarázta: miután a háziorvosoknak és a gyógyszertáraknak nincs saját informatikusuk, ezért a csatlakozás nekik volt a legnehezebb. Gondot okozott, hogy a háziorvosoknak maguknak kellett letölteniük a csatlakozási dokumentumokat, és eligazodniuk az e-tér szabályaiban. A teret eleve úgy építették fel, hogy minél kisebb megrázkódtatást okozzon az azt használó intézményeknek, orvosoknak, gyógyszerészeknek. Ezért nem törekedtek arra, hogy egy vadonatúj egységes rendszert állítsanak üzembe, mindenütt meghagyták az egyes patikai, háziorvosi, kórházi szoftvereket, amelyeket napi rutinként addig is használtak. Nem gondoltak arra, hogy a honlapjukon található elektronikus tájékoztatóanyagokon kívül még széles körben terjesztett, nyomatott felvilágosító anyagokra is szükség lesz. Emiatt is sok kritika érte őket.

Szabó Bálint elismerte azt is, hogy az e-térrel kapcsolatban fölmerülő problémák menedzselésére működtetett callcenterben sem voltak elegen. Szerinte azóta ezt is javították. Hozzátette: ahhoz, hogy az első napokban valamennyi hívást érdemben orvosolni tudjanak, számításaik szerint 400 embert kellett volna 24 órában a telefon mellé ültetniük. Ennyi hozzáértő nem állt rendelkezésre.

– November másodikán éreztük először, hogy a rendszer lelassult, ez volt az első „megállt a tér érzés” – vallotta be Szabó Bálint. Az éles működésben derült ugyanis ki, hogy pontosan hol, milyen erőforrásra, támogatásra lenne még szükség. Ezeket folyamatosan korrigálják – állította a főosztályvezető, azt is elismerve, hogy az elmúlt két napban is volt „szűk keresztmetszet”, szolgáltatáskiesés, amikor nem lehetett elérni az e-teret, és csak csütörtökön, a nap végére vált elérhetővé – mások mellett – a háziorvosoknak is.

Ugyan Szabó Bálint nem említette, de szerda reggel jelent meg az a jogszabály a Magyar Közlönyben, melyben a patikák december 15-ig kaptak haladékot a papírvények kizárólagos használatára, mert a gyógyszertárak negyedének még mindig nem sikerült csatlakoznia a rendszerhez.