Előfizetés

Lélekvesztő süllyedt a tengerbe

Legalább 31 ember életét vesztette, miután szombaton elsüllyedt a hajó, amelyen megpróbáltak átjutni Európába. A halálos áldozatok között gyerekek is voltak – írta a BBC. A mentő egységeknek 60 embert sikerült élve felszínre hozni a Földközi-tengerből, a líbiai partoktól mintegy 60 kilométerre. Az utóbbi napok kedvező időjárása miatt a múlt héten sokan próbáltak meg átjutni Líbiából Európába.

Várkert Bazár - Reped, ázik, pereg

Batka Zoltán
Publikálás dátuma
2017.11.26. 22:00
A Mária-lift „a vár alapkőzetéből gyakori vízfolyás” miatt ázott be. FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Az emberek, az eső és a talajvíz – a Miniszterelnökség szerint ezek az okai annak, hogy a tervezettnél kétszer többért épített viszont háromszor átadott létesítmény túl gyorsan amortizálódik.

Újabb garanciális javítást kér a Várkert Bazár felújítását végző cégektől a Miniszterelnökség azok után, hogy az urbanista blogra hivatkozva lapunk is megírta: a 20 milliárd forintnyi uniós forrásból felújított, 2014-ben többször átadott épületegyüttes és az oda vezető út állapota alig három év alatt alaposan leromlott. Talajvíztől foltosak a lábazatok, a falak, a kovácsolt díszkerítés elemei szétestek, berozsdáltak, a lift melletti betonfalon csorog a talajvíz az illesztéseknél. Megadta magát a Várkert Bazárhoz vezető térköves kerékpárút is, több tucat helyen széttöredezett.

Bár az Ybl Miklós által tervezett műemléki épület felújítása alaposan elhúzódott, ráadásul a költségek az eredetileg tervezetthez képest megduplázódtak, 20 milliárd forintra nőttek, úgy tűnik ennyi idő és pénz sem volt elég ahhoz, hogy kellően ellenálló legyen a létesítmény. Pedig a jelek szerint semmi olyan nem történt, amivel ne lehetett volna előre számolni. A műemléki épületegyüttes üzemeltetéséért felelős céget ellenőrző Miniszterelnökség szerint ugyanis mindenekelőtt azzal magyarázhatók a hibák, hogy nagy a forgalom a létesítményben és környékén. Mint írták, a Várkert Bazárt évente több százezer ember látogatja, ráadásul ezt az igénybevételt még megtöbbszörözi a Várba vezető utak forgalma, ezért az épületkomplexum a „normál üteműhöz” képest gyorsabban amortizálódik. A fal pedig – magyarázták – azért foltos és azért pereg néhol a festék, mert az épületegyüttes falai a felújítás előtt évtizedekig áztak. A Mária-lift beázása viszont „a vár alapkőzetéből gyakori vízfolyás” miatt fordul elő.

A kancellária közleménye rendkívül visszafogottan érinti a felújítást végző kormányközelinek tartott Swietelsky és a West Hungária Bau szerepét, a nevüket pedig nem említi. Így a Mária-liftbeli beázás kapcsán jelezték, hogy bár a falat már korábban is injektálással szigetelték, most újabb garanciális kötelezettséget jelentettek be. Ugyanakkor leszögezték: az átadás óta eltelt három évben bejelentett garanciális igények 90 százalékának a kivitelező – elismerve saját felelősségét – eleget tett. Az ezen kívüli esetekben a Várgondnokság saját hatáskörben végezte el a karbantartási munkálatokat. Korábban megírtuk: a DK az Európai Csaláselleni Hivatalhoz (OLAF) fordult az uniós pénzből, szerintük hanyagul felújított Várkert Bazár miatt.

Várkert Bazár - Reped, ázik, pereg

Batka Zoltán
Publikálás dátuma
2017.11.26. 22:00
A Mária-lift „a vár alapkőzetéből gyakori vízfolyás” miatt ázott be. FOTÓ: TÓTH GERGŐ
Az emberek, az eső és a talajvíz – a Miniszterelnökség szerint ezek az okai annak, hogy a tervezettnél kétszer többért épített viszont háromszor átadott létesítmény túl gyorsan amortizálódik.

Újabb garanciális javítást kér a Várkert Bazár felújítását végző cégektől a Miniszterelnökség azok után, hogy az urbanista blogra hivatkozva lapunk is megírta: a 20 milliárd forintnyi uniós forrásból felújított, 2014-ben többször átadott épületegyüttes és az oda vezető út állapota alig három év alatt alaposan leromlott. Talajvíztől foltosak a lábazatok, a falak, a kovácsolt díszkerítés elemei szétestek, berozsdáltak, a lift melletti betonfalon csorog a talajvíz az illesztéseknél. Megadta magát a Várkert Bazárhoz vezető térköves kerékpárút is, több tucat helyen széttöredezett.

Bár az Ybl Miklós által tervezett műemléki épület felújítása alaposan elhúzódott, ráadásul a költségek az eredetileg tervezetthez képest megduplázódtak, 20 milliárd forintra nőttek, úgy tűnik ennyi idő és pénz sem volt elég ahhoz, hogy kellően ellenálló legyen a létesítmény. Pedig a jelek szerint semmi olyan nem történt, amivel ne lehetett volna előre számolni. A műemléki épületegyüttes üzemeltetéséért felelős céget ellenőrző Miniszterelnökség szerint ugyanis mindenekelőtt azzal magyarázhatók a hibák, hogy nagy a forgalom a létesítményben és környékén. Mint írták, a Várkert Bazárt évente több százezer ember látogatja, ráadásul ezt az igénybevételt még megtöbbszörözi a Várba vezető utak forgalma, ezért az épületkomplexum a „normál üteműhöz” képest gyorsabban amortizálódik. A fal pedig – magyarázták – azért foltos és azért pereg néhol a festék, mert az épületegyüttes falai a felújítás előtt évtizedekig áztak. A Mária-lift beázása viszont „a vár alapkőzetéből gyakori vízfolyás” miatt fordul elő.

A kancellária közleménye rendkívül visszafogottan érinti a felújítást végző kormányközelinek tartott Swietelsky és a West Hungária Bau szerepét, a nevüket pedig nem említi. Így a Mária-liftbeli beázás kapcsán jelezték, hogy bár a falat már korábban is injektálással szigetelték, most újabb garanciális kötelezettséget jelentettek be. Ugyanakkor leszögezték: az átadás óta eltelt három évben bejelentett garanciális igények 90 százalékának a kivitelező – elismerve saját felelősségét – eleget tett. Az ezen kívüli esetekben a Várgondnokság saját hatáskörben végezte el a karbantartási munkálatokat. Korábban megírtuk: a DK az Európai Csaláselleni Hivatalhoz (OLAF) fordult az uniós pénzből, szerintük hanyagul felújított Várkert Bazár miatt.