Forma-1;Liberty Media;

2017-11-29 06:52:00

F1 - Bukás vagy felemelkedés?

A száguldó cirkusz új tulajdonosa, a Liberty Media alapjaiban forgatná fel a sportág működését. A kérdés csak az, mindez jól sül-e el.

A 2017-es idény előtt robbant a bomba, a száguldó cirkusz a Liberty Media kezébe került. Az amerikai cégcsoport pedig már az első évében apróbb változásokat eszközölt. A cél nem más, minthogy a sokszor már lesajnált, unalmasnak nevezett sportág újból dicső fényben tündököljön.

Az amerikaiak tudják, mi kell a közönség szórakoztatáshoz, ennek ékes példája volt, hogy az Amerikai Nagydíj előtt a pilótákat egymás után mutatták be a közönségnek. "A bevonulás kissé hosszúnak tűnt, de úgy vélem, valóságos Super Bowlt csináltak – nyilatkozta a futam után a négyszeres világbajnok, Lewis Hamilton. – A verseny, és a szórakoztatás a legjobb, amelyet valaha láttam, a dobszólókkal és a zenekarral. Jó volt látni végre valami mást is – tette hozzá.

Hasonlóan emlékezetes pillanat történt a Spanyol Nagydíjon. A közönséget pásztázó kamera megakadt a hatéves Thomas Danelen, aki elkezdett zokogni Kimi Räikkönen kiesésekor. A felvételt a Ferrarinál is látták, a csapat pedig az elmúlt évek legkedvesebb gesztusával meghívta Thomast és a családját a paddockba. Noha ez nem a Liberty Media ötlete volt, az új nagyfőnök, Chase Carey üdvözölte a maranellóiak kedvességét. Mint mondta, Bernie Ecclestone szigorú uralma alatt aligha hajthatták volna végre ezt az akciót.

A Liberty nagyobb hangsúlyt akar fektetni a nézői élmények javítására, aminek egyik lépéseként Barcelonában kialakított egy szurkolói zónát, ahol különböző programokkal tette színesebbé a helyszínre kilátogatók hétvégéjét. A Liberty elindult az úton, amelyben vannak üdvözítő elemek, ugyanakkor nagy visszhangot váltott ki az F1-logójának hétvégi lecserélése. Az új logó megosztja a rajongókat – a negatív kritikák ellepték a közösségi oldalakat, a szurkolók szerint nem kellett volna a régi, mindenki által kedvelt szimbólumot lecserélni, hiszen az már a sport részévé vált.

"A régi logó jobban tetszett” – jelentette ki a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel. Hamilton szerint, vannak olyan dolgok, amelyeken egyszerűen nem kell változtatni – a logó ilyen lett volna. A változásokat tekintve a legmegosztóbb módosítás a glória megjelenése lehet, amely a pilóták testi épségét hivatott megvédeni. Sokak szerint az eszköz felszerelése elrondítja majd az autókat, a pilótafülke “bezárása” pedig a Forma-1 génjeivel megy szembe.

“Nincs visszaút” – szögezte le a napokban Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke. – A glória jön és marad is. Hogy miért? Mert a biztonság szempontjából hihetetlen értéket jelent. A glória egyszerűen a Forma-1 természetes fejlődésének része. Persze nem kell, hogy ez legyen a végső megoldás, ha találunk jobbat, akkor azt vezetjük majd be” – tette hozzá. Ugyanakkor a glória 14 kilogrammot ad az autó súlyához, de a minimumsúly csak nyolccal növekszik, amit valószínűleg részben a pilótákon kell majd behozni.

A versenyzőket ugyanakkor talán az aggasztja a legjobban, hogy az autóikkal nehéz követni a másikat, és mesterséges segítségek, például a DRS nélkül gyakran lehetetlen előzni. Mindez pedig az elkövetkezendő években várhatóan probléma marad.

Ami pedig a csapatokat illeti, nagy a riadalom azzal kapcsolatosan, hogy az idei 20 futammal szemben a jövőben akár harmincat is megrendeznének. Mindezt úgy érnék el, hogy az adott régióban rendezett futamok egymást követnék, de más formabontó ötletek is felmerültek. A pénteki szabadedzések elhagyásával kétnaposra rövidítenék a versenyhétvégéket, melyek alatt nem csak egy futamot rendeznének.

"Az új helyszínek hajlandóak többet fizetni, és minél több a nagydíj, annál többet keresnek az érintettek" – mondta Greg Maffei, a Liberty Media főigazgatója. Ugyanakkor a mértéktelen futamhalmozás nem feltétlenül „egészséges”, mivel a pályákon dolgozó csapattagok így is túl vannak terhelve.

A változások kapcsán megpróbáltuk megszólaltatni Gyulai Zsoltot, a Hungaroring Zrt. elnök-vezérigazgatóját, ám írásban feltett kérdéseinkre lapzártánkig nem válaszolt.