Lidl;CBA;Baldauf László;

2017-12-06 06:20:00

A Lidlé lehet sok CBA

Eladhatja CBA üzleteit a Lidl-nek Baldauf László, a magyar élelmiszerlánc időközben visszavonult alapítója. A tárgyalások tényét elismerte Baldauf.

Több fővárosi, illetve vidéki CBA üzlet homlokzatára is már felkerült a kék-sárga Lidl embléma. A Portfolio szellőztette meg először, hogy Baldauf László, a CBA alapítója tavalyi nyugdíjba vonulása óta a magyar élelmiszerkiskereskedelmi-lánc örökös elnöke eladja a tulajdonában lévő CBA üzleteket. A legzsírosabb falat a Blaha Lujza téri egykori Éjjel-Nappali ABC, amelynek a rendszerváltás előtt Baldauf volt az üzletvezetője. Ugyancsak fontos szem az élelmiszerláncban a Ferenciek terén található üzlet.

A tiszteletbeli elnök ugyan a Független Hírügynökségnek cáfolta, hogy egyetlen boltot is eladna, ám tárgyalást nem cáfolva hozzátette, ha megállapodás lesz, azt közleményben tudatják. Az viszont tény, hogy a Váci út 201. szám alatti CBA-bolt helyén november közepétől már Lidl-üzlet található. Egyik forrásunk pedig azt közölte lapunkkal, hogy az Arany János utcai CBA üzletben egy hete már nyíltan hangoztatták, hogy hamarosan tulajdonost válthatnak. Azt is sejtették, hogy a Lidl-hez kerülhetnek. Az egyik nagy közösségi oldalon már az ürömi CBA üzletről is tudni vélik, hogy a német lánc vásárolja meg. Az egyelőre rejtély, ki szivárogtatott információkat az üzleti tárgyalásokról.

Egy neve elhallgatását kérő ágazati szereplő szerint Baldauf László akár a piaci érték fölött is értékesítheti CBA üzleteit, hiszen a plázastop miatt korlátozott mozgásterű multik, ha piaci részesedésüket érdemben bővíteni akarják, a versenytársak boltjainak felvásárlásával tudják ezt viszonylag egyszerűen megoldani. Forrásunk úgy vélte, a többi magyar tulajdonú élelmiszerkiskereskedelmi-lánc nem elég tőkeerős ahhoz, hogy beleszólhasson egy esetleges Baldauf László - Lidl adásvételi tárgyalásba.

Ha valóban létrejön az üzlet, az évi 4 ezer milliárd forintos hazai élelmiszer-kiskereskedelmi piacot egyáltalán nem mozgatja meg, az erőviszonyokat sem módosítja jelentős mértékben az évi 15-20 milliárdos forgalmú, Baldauf-féle CBA-üzletek eladása.

Annál jelentősebb lehet a tranzakció "mellékhatása", miután a CBA tulajdonosi körét a Fidesz-közeli vállalkozók közé sorolja a politikai és szakmai közvélemény. Igaz, folyosói pletykák szerint ez a kötődés már korábban meglazult és egyes ágazati szereplők szerint ebben egyebek mellett az is szerepet játszhatott, hogy Mészáros Lőrinc, aki mögött sokan Orbán Viktort sejtik, az állami földek, a vágóhíd, élelmiszerfeldolgozó üzem mellé az élelmiszer-kiskereskedelembe is szeretné bevásárolni magát. Erre már tett is sikertelen kísérletet. Legalább ilyen fontos szempont, hogy a kormányfő kijelentette, hogy az élelmiszer-kereskedelemben is magyar tulajdoni többséget akar látni és több multiellenes jogszabályt is elfogadtatott a parlament kormánypárti többségével. Igaz, ezek többsége éppen a magyar tulajdonú kisboltokat sújtották. Ha valóban létrejön a jelenleg még tagadott Baldauf-Lidl üzlet, még távolabbra kerül az Orbán Viktor megálmodta tulajdoni arány megvalósulása.

Bővülő kiskereskedelem
A kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene 6,3 százalékkal nőtt októberben az előző év azonos időszakához képest - jelentette első becslése alapján kedden a Központi Statisztikai Hivatal.
A nem élelmiszer jellegű termékeket árusító iparcikküzletek forgalma nőtt a legnagyobb, 9,7 százalékos ütemben, az élelmiszerek eladása 3,1 százalékkal, az üzemanyagoké 7,1 százalékkal haladta meg az előző évit. A nem élelmiszer jellegű termékek forgalma 2013 júliusa óta minden hónapban emelkedett, az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma 2016 február óta nőtt minden hónapban az előző év azonos időszakához képest. Az év első tíz hónapjában a forgalom volumene 4,5 százalékkal nagyobb volt, mint az elmúlt év azonos időszakában, elemzők az év egészére is hasonló mértékű bővülést várnak.