Nem alakít közös listát az MSZP és a DK

Három kritériumból kettő teljesült, ha úgy tetszik, sikerült megegyezniük a legkisebb közös rosszban – több forrásunk így értelmezte a sok hónapos huzavona után tető alá hozott MSZP-DK megállapodást. A két párt eddig mindössze abban értett egyet, hogy célszerű a 106 választókerületben koordinálni a jelöltállítás – ám a szocialisták szerint a kormányváltáshoz ezen kívül közös miniszterelnök-jelölt és közös lista kell, míg a DK mindenáron azt akarta láttatni, hogy a hatalomcsere feltétele a külön lista, külön címerfigura. A jelenlegi kompromisszum úgy szól: az MSZP és a DK egyaránt miniszterelnök-jelöltjének tekinti a PM-s Karácsony Gergelyt, illetve összehangolják, hogy kit indítanak az egyéni választókerületekben.

Más forrásunk csak fegyverszünetnek értelmezte a helyzetet, közjogilag nonszensznek nevezve, hogy két külön listának van egy közös miniszterelnök-jelöltje. Karácsony Gergely és a Párbeszéd még egy hétfői háttérbeszélgetésen nyilvánvalóvá tette: közös listát akarnak. A hírek alapján ebben továbbra is reménykednek.

A Népszava információi szerint Gyurcsány Ferenc pártja sokkal szerényebb igényekkel állt elő a választókerületek kérdésében. Az MSZP-é maradhat a 2014-ben elhozott óbudai választókerület, a csak a kamupártok miatt elbukott XVIII. kerület (egyébiránt Kunhalmi Ágnes kampányarc „körzete”), az egyik esélyes pécsi körzet is a szocialistákat illeti, és így tovább. A DK puhulásának okaként forrásaink két tényezőt soroltak. Az egyik, hogy a választókerületekben elkezdték mérni a párt potenciális jelöltjeinek támogatottságát, ami elmarad az MSZP-embereinek népszerűségétől és gyakorta a DK országos átlagától is (5 százalék a teljes népesség körében). A másik ok, hogy a Karácsony-Kunhalmi páros színre lépése óta helyi szinten az alapvetően összefogáspárti DK-sok nyitottak az MSZP felé.

A lista kérdésében azonban megkötötte magát Gyurcsány Ferenc pártja, ugyanis a jelenlegi választási rendszerben így több töredékszavazatot söpörhet be, azaz több képviselőt juttathat listáról a parlamentbe. Ez persze némiképp nehezíti a kampányt, hiszen tudatosabb választókat feltételez, akik tiszta fejjel voksolnak egy párt jelöltjére, és támogatnak egy másikat listán. Az ebből származó szavazatvesztést ellensúlyozhatja, hogy a közös miniszterelnök-jelölttel könnyebb mozgósítani, márpedig egy 60-65 százalék (4,9-5,3 millió ember) feletti részvétel esetén előáll a matematikai esély a kormányváltásra.

Két technikai megjegyzés: egyrészt az alku mindkét elemének része a PM, amelyik így egy-két helyen önálló jelölttel indulhat, másrészt Karácsony Gergely nem szerepel egyik párt listáján sem, jelezve, hogy egy remélt összefogás címerfigurája, amihez mindenki szabadon csatlakozhat. Mások szerint tegnapi a megállapodás is alakítható: érdemi népszerűségnövekedés esetén mégis előállhat a közös lista is.

Szerző

E-matricás rendszer - Változnak a szabályok

Publikálás dátuma
2017.12.19. 20:07
Fotó: Népszava
Az e-matricás rendszer tervezett változásai szerint az autópályák fizetős szakaszára felhajtás után is lehetne e-matricát vásárolni, hosszabbodna a pótdíj-befizetés határideje, bővülne a nagycsaládosokat érintő úthasználati kedvezmény, valamint csökkennének az autósok költségei és adminisztrációs terhei.

Az előterjesztő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) honlapján kedden közzétett dokumentum szerint az útdíjhasználati jogosultságot a díjköteles útra hajtást követő egy órán belül büntetés nélkül lehetne megvásárolni. A jogosulatlan úthasználatért kiszabott alap-pótdíj az eddigi 30 nap helyett csak 60 nap elteltével emelkedne, emellett csak különbözeti pótdíjat kellene fizetni, ha a jármű a rá vonatkozó díjkategóriához képest alacsonyabb díjkategóriába tartozó, érvényes jogosultsággal rendelkezik.

A rendeletmódosító javaslat szerint egy évben többször, az eddigi 15 nap helyett 75 napig is kérhető lenne a pótdíj maximálása két alap-pótdíj vagy különbözeti pótdíj összegére, ha a jogosulatlan úthasználat és az első felszólítás kézhezvétele között eltelt időben kettőnél több pótdíjfizetési kötelezettség keletkezett. Jelentős büntetés esetén az üzemeltető természetes személy kérelmére részletfizetés lenne engedélyezhető. A változás alapján egy rendszám naptári naponként egy pótdíjjal sújtható, és az éjfélnél kissé tovább tartó úthasználatra nem lehetne két büntetést kiszabni. Az üzemszünet idejét követő legalább 60 percig nem szabható ki pótdíj.

A több mint 7 utas szállítására alkalmas járművek kedvezményét nemcsak a négy-, hanem a háromgyermekes családok is igényelhetnék, egyszerűsödne a jogosultság átírása például családon belüli átadás esetén, emellett megszűnhet az a gyakorlat, amely rendszám elírás esetén karakterenkénti díjfizetést ír elő.

A tervezet szerint júniustól a motorosok kedvezményes havi matricát vehetnének.

Az NFM keddi közleménye hangsúlyozza, hogy a javasolt változtatások kiiktatnák az adminisztratív buktatókat és többletköltségeket. Hozzátették, hogy a megyei matricák bevezetésével megjelent új felhasználók a tapasztalatok szerint gyakran ütköznek kisebb nehézségekbe. A jóhiszemű utazóknak kedvező változásokat az is segíti, hogy a pótdíjak hatékonyabb beszedésével terjed a jogkövető magatartás, így enyhébb elbírálás alá eshetnek a figyelmetlenségből vagy tájékozatlanságból fakadó hibák.

Az új szabályok 2018. január 1-jétől léphetnek hatályba, egyes rendelkezések folyamatban lévő ügyekre is alkalmazhatóak lesznek - írták.

Szerző

E-matricás rendszer - Változnak a szabályok

Publikálás dátuma
2017.12.19. 20:07
Fotó: Népszava
Az e-matricás rendszer tervezett változásai szerint az autópályák fizetős szakaszára felhajtás után is lehetne e-matricát vásárolni, hosszabbodna a pótdíj-befizetés határideje, bővülne a nagycsaládosokat érintő úthasználati kedvezmény, valamint csökkennének az autósok költségei és adminisztrációs terhei.

Az előterjesztő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) honlapján kedden közzétett dokumentum szerint az útdíjhasználati jogosultságot a díjköteles útra hajtást követő egy órán belül büntetés nélkül lehetne megvásárolni. A jogosulatlan úthasználatért kiszabott alap-pótdíj az eddigi 30 nap helyett csak 60 nap elteltével emelkedne, emellett csak különbözeti pótdíjat kellene fizetni, ha a jármű a rá vonatkozó díjkategóriához képest alacsonyabb díjkategóriába tartozó, érvényes jogosultsággal rendelkezik.

A rendeletmódosító javaslat szerint egy évben többször, az eddigi 15 nap helyett 75 napig is kérhető lenne a pótdíj maximálása két alap-pótdíj vagy különbözeti pótdíj összegére, ha a jogosulatlan úthasználat és az első felszólítás kézhezvétele között eltelt időben kettőnél több pótdíjfizetési kötelezettség keletkezett. Jelentős büntetés esetén az üzemeltető természetes személy kérelmére részletfizetés lenne engedélyezhető. A változás alapján egy rendszám naptári naponként egy pótdíjjal sújtható, és az éjfélnél kissé tovább tartó úthasználatra nem lehetne két büntetést kiszabni. Az üzemszünet idejét követő legalább 60 percig nem szabható ki pótdíj.

A több mint 7 utas szállítására alkalmas járművek kedvezményét nemcsak a négy-, hanem a háromgyermekes családok is igényelhetnék, egyszerűsödne a jogosultság átírása például családon belüli átadás esetén, emellett megszűnhet az a gyakorlat, amely rendszám elírás esetén karakterenkénti díjfizetést ír elő.

A tervezet szerint júniustól a motorosok kedvezményes havi matricát vehetnének.

Az NFM keddi közleménye hangsúlyozza, hogy a javasolt változtatások kiiktatnák az adminisztratív buktatókat és többletköltségeket. Hozzátették, hogy a megyei matricák bevezetésével megjelent új felhasználók a tapasztalatok szerint gyakran ütköznek kisebb nehézségekbe. A jóhiszemű utazóknak kedvező változásokat az is segíti, hogy a pótdíjak hatékonyabb beszedésével terjed a jogkövető magatartás, így enyhébb elbírálás alá eshetnek a figyelmetlenségből vagy tájékozatlanságból fakadó hibák.

Az új szabályok 2018. január 1-jétől léphetnek hatályba, egyes rendelkezések folyamatban lévő ügyekre is alkalmazhatóak lesznek - írták.

Szerző