Nem a magyarok lakóhajóznak majd

Publikálás dátuma
2018.01.05 06:04
NYUGATI MODELL - Franciaországban és Írországban régi hagyomány a csatornahajózás FOTÓ: ALIZEE PALOMBA/ONLY FRANCE
Fotó: /

Elsősorban nem a magyar, hanem inkább a külföldi utazóközönséget célozza meg a kormány "nyaralóhajó" programja: a Tiszán Kiskörétől Vásárosnaményig, a Bodrogon pedig Tokajtól a szlovák határig közlekednek majd azok a lakóhajók, amelyeket a MAHART Magyar Hajózási Zrt. egyelőre kísérleti jelleggel üzemeltet ezeken a szakaszokon. A kormány 4,6 milliárd forintot szán a programra, ebből 1,6 milliárdért húsz hajót vásárolnak, kijelölik a vízi utakat és tizenöt kisebb kikötőt építenek vagy bővítik a már meglévőket.

Révész Máriusz a kerékpározás és aktív kikapcsolódás fejlesztésével megbízott kormánybiztos egy tokaji sajtótájékoztatón arról beszélt: Franciaországban és Angliában komoly hagyományai vannak az úgynevezett csatornahajó-turizmusnak. Úgy fedeznek fel egy-egy part-menti vidéket az emberek, hogy itt-ott kikötnek, megállnak, megnézik a nevezetességeket, bevásárolnak a helyi termékekből, bemennek egy ottani étterembe, s este megalszanak a kibérelt hajón, a kikötőben megtankolhatnak, vizet vételezhetnek. Van, aki napokat tölt el egy-egy izgalmasabb térségben, mások minél több érdekességet szeretnének felfedezni, ezért szorosabb az útitervük. A kormánybiztos szerint a Tisza-tó, Sárospatak, Tokaj, Szerencs kellő látnivalót, míg az itteni kerékpárurak további túrázási lehetőségeket jelentenek.

15 méternél nem hosszabb, 4-12 személyes, legfeljebb 8 kilométer per órával haladó, jogosítvány nélkül is vezethető hajók közlekednek majd. Az előzetes felmérések szerint ezek nem zavarják meg a tiszai vízi-közlekedést, és nem okoznak gondot a kajakozóknak, kenusoknak, horgászoknak sem. Az előzetes számítások alapján a két folyón mintegy 150-200 nyaralóhajó üzemelhet majd.

Sárospatakon megkérdeztünk több helybélit, vajon milyen idegenforgalmi fellendülést remélnek a nyaralóhajók idetelepítéséről. Megtudtuk: a Bodrog itteni szakászán egy, legfeljebb két kisebb jacht közlekedik rendszeresen, helyi vállalkozóké, akik inkább nyáron, sportolásra használják a vízi járműveket. Akadt, aki szerint a tokaji borvidék profitálhat majd az ideérkező külföldiekből. A legtöbben azt mondták: a magyar családok közül kevesen akarnak majd lakóhajóval közlekedni a hazai vizeken, akinek tetszik ez a nyaralási forma, az most is inkább a francia vagy írországi csatornákat választja. Ám abban majdnem mindenki egyetértett, hogy a térségnek használ majd, hogy a turizmus egy új színfoltja jelenik meg az eddig kevésbé kihasznált hazai folyókon.

(Lásd még: A hajózás lesz az új foci)

2018.01.05 06:04

Tóth Bertalan: Tiltakozunk a történelemhamisítás ellen

Publikálás dátuma
2018.10.22 20:59

Fotó: MSZP/
AZ MSZP elnöke szerint a hazaszeretet nem lehet kirekesztő és önző. A szocialisták nem engednék, hogy Nagy Imre szobrát elvigyék a Kossuth térről.
Ha eljön az idő, készen kell állni arra, hogy a jövő országát építsük, amely a jövőbe és nem a múltba mutat, a Nyugathoz akar tartozni, nem a Kelethez – mondta Tóth Bertalan, az MSZP elnöke hétfőn Kaposváron, a szocialisták hagyományos, Nagy Imre néhai miniszterelnök szülővárosában tartott megemlékezésén. Tóth arról beszélt: a hazát sokféleképpen lehet szeretni és szolgálni, de egy biztos, tilos úgy szeretni, hogy az saját céljaira használjuk; hogy a haza helyett önmagunkat helyezzük a középpontba; hogy a hazaszeretetet kirekesztésre és gyűlöletkeltésre használjuk. A jelenlegi hatalom pedig erre használja, kisajátítja a hazaszeretetet magának. 
Nálunk a hazaszeretet mindig összekapcsolódik a szabadságvággyal hol külső ellenséggel szemben, hol belső elnyomás ellen. Tiltakozunk az ellen, hogy a kisajátító, kirekesztő hatalom meghamisítsa a történelmet, hogy Nagy Imre szobrát a Kossuth térről eltávolítsa – jelentette ki Tóth, aki szerint amikor közös értékekről beszélünk, nem gyűlöletről, ellenségeskedésről kell beszélnünk, hanem arról, ami összeköt: a szeretetről, ennek a hazának a szeretetéről, amelyre az MSZP a politikáját építi. „Azt keressük, ami összetart minket, nem azt, ami szétválaszt” – mondta az MSZP elnöke, aki hazaszeretet mellett azt az értéket, ami arról szól, hogy minden magyar embernek jár a jogok és lehetőségek szabadsága, minden magyarnak joga van tanulni, meggyógyulni, joga van a jövőhöz, ezt kell megvédeni, mert ezt akarják elvenni tőlünk – fogalmazott Tóth, aki szerint nagyon sokan számítanak a szocialistákra.
2018.10.22 20:59

Hamarosan itthon is beindulhat a mindent látó Nagy Testvér

Publikálás dátuma
2018.10.22 19:42
A kép illusztráció
Fotó: Shutterstock/
Pintér Sándor már benyújtotta a törvényjavaslatot, amely alapján egy központi tárhelyen gyűjtenék össze a térfigyelő kamerák felvételeit. Ezek segítségével aztán a bliccelőktől a terroristákig mindenféle embert elő lehetne keríteni.
Bármerre járunk, mindenütt kamerák figyelnek bennünket: az úton, az utcán, a villamoson vagy a bankban, mindenütt felvételek készülnek rólunk. Ezek a kamerák azonban ma még nem alkotnak egységes hálózatot: sok helyen nem figyeli élő ember a monitorokat, és a legtöbb esetben három munkanap után a felvételeket is törlik. Ennek viszont hamarosan vége,  hiszen Pintér Sándor belügyminiszter múlt pénteken benyújtotta a semmitmondó, „egyes belügyi tárgyú és más kapcsolódó törvények módosításáról” címet viselő törvényjavaslatot. Ha ezt a rendívül hosszú salátatörvényt elfogadják – teljesen biztos, hogy el fogják hamarosan – a mindenfelé működő kamerák egyetlen rendszerré állnak össze, első körben legalábbis Budapesten, később országosan. A gyakorlatban persze ez után sem lesz egyetlen hatalmas biztonsági terem, ahol mindent rendőrök figyelnek. Ehelyett a létrejön egy nagy, közös, központi tárhely – a kormány jelöli ki majd rendeletben, ki vagy mi szolgáltassa ezt –, ahová fel kell tölteni a következő kamerák képeit:  
  • a közterület-felügyeletek térfigyelő kamerái;
  • a BKK járműveinek kamerái;
  • a BKK, mint közútkezelő kamerái;
  • a rendőrség által üzemeltetett térfigyelők;
  • a Magyar Közút kamerái;
  • a bankok biztonsági kamerái.
Ezek a felvételek aztán legalább 30 napig a központi tárhelyen maradnak, és a törvény által megszabott rendben le lehet kérni. Ezek közt olyan pontok is vannak, mint a „terrorcselekmények vagy más bűncselekmények megelőzése, felderítése és megszakítása céljából” vagy „nemzetbiztonsági feladatok ellátása céljából”, ami elég széles kört ölel fel. Ennél konkrétabb például a „körözött személy azonosítása” vagy az a helyzet, ha maga a felvételen szereplő személy kéri ki, például mert pert indít egy baleset miatt. 

Jajj a bliccelőknek!

A tömegközlekedés esetében a rendszer fordítva is működik, több rendelkezés arról szól, hogy adatokat lehet lekérni a központi nyilvántartásból. A törvénymódosítás felhatalmazza például a közlekedésszervezőt (Budapesten ez a BKK-t jelenti), hogy „a menetdíjat meg nem fizető, vagy az utazási feltételeket egyéb módon megszegő utas azonosítása céljából” személyes adatokat, címet, igazolványszámot igényeljen a nyilvántartásból. Ehhez nyilván szükség lesz arcfelismerő rendszerre is, de még a bliccelőket is azonosíthatják a kamerafelvételek alapján, így hiába futnak el, a büntetés utoléri őket.

Kötelező biztosítás nélkül sehová!

Még egy nagyon konkrét, a mindennapokban alkalmazott eljárás szerepel a javaslatban, mégpedig a kötelező felelősségbiztosítás nélkül közlekedő járművek kiszűrésére. Jelenleg is létezik egy rendszer, amely az aszfaltba épített érzékelők segítségével szűri ki a túlsúlyos teherautókat, ennek a neve Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM). Ezt hamarosan a biztosítatlan autók kiszűrésére is használja majd a hatóság. A TSM kamerái összevetik a jármű rendszámát a nyilvántartásban szereplő biztosítási kötvényekkel, és ha szabályszegést észlelnek, jelzést küldenek a közúti ellenőrnek, aki megállíthatja a járművet. Ha ez valamiért elmarad, a rendszer a 15 nap múlva ismét ellenőrzi a biztosítást, és ha nincs, automatikusan eljárást indít: ennek a végén a hatóság pedig kivonja a forgalomból a kötelező biztosítás nélkül közlekedő járművet. 
Szerző
2018.10.22 19:42