A BKV-nak nem kellenek a Matolcsy-rokon buszai

Publikálás dátuma
2018.01.18 06:02
FORRÁS: BKV
Fotó: /
Egyre nagyobb a nyomás a BKV-n, hogy átvegye a jegybankelnök unokatestvéréhez kötődő buszgyárban készült, messze nem hibátlan járműveket.

Hamarosan átadják az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (IEAG) első két csuklós buszát a Volánbusznak és a BKV-nak – értesült lapunk városházi és BKV-s forrásokból. Ez meglepő fordulat annak ismeretében, hogy a közlekedési vállalatnál eddig tartózkodtak a Modulo típusú járművek befogadásától annak műszaki hiányosságai miatt. A BKV korábban nem cáfolta lapunk információit, amelyek szerint több műszaki probléma is felmerült a járművekkel. A cég felügyelő-bizottsága pedig el is ismerte: éppen ezért írták elő, hogy független minőség-ellenőrző cég vizsgálja át a buszokat. A társaság még egy héttel ezelőtt is azt közölte lapunk érdeklődésére: „A BKV Zrt. természetesen csak a szerződésnek megfelelő, és a szükséges hatósági jóváhagyásokkal rendelkező, rendeltetésszerűen használható járműveket vesz át”.

Annak, hogy mindezek ellenére mégis gyors, a tervezettnél hónapokkal hamarabbi átadást terveznek, több oka is van a céghez közel álló forrásaink szerint. Egyfelől az, hogy a buszgyártásába invesztáló kormányközeli, befolyásos befektetők mielőbb pénzükhöz szeretnének jutni. A gyártó cég, az IEAG ügyvezetője Mészáros Csaba, akinek érdekeltsége is van a cégben, a többségi tulajdonos pedig Matolcsy György jegybankelnök unokatestvére, Szemerey Tamáshoz köthető csehországi bejegyzésű Lugreda A. S. Nem mellékes az sem, hogy a fejlesztés és a gyártás költségeit a Magyar Külkereskedelmi Bank hitelezte, s a pénzintézetnek 45 százaléka Mészáros Lőrinc kezébe került tavaly nyáron. Mindemellett forrásaink szerint maga az átadás is a nyomásgyakorlás része lehet, hiszen attól kezdve már nehezebben visszakozhatna a BKV.

A Modulo 168d típusból a Volánbusz 180 darabot vásárol, de a BKV venné meg az első harmincat összesen 2,7 milliárd forintért. A fő problémát azt jelenti, hogy az eddig előállított csuklós busz nem egyezik meg a forgalomban már bizonyított, üzemképes, a BKV számára megfelelő prototípussal. A gyártásba kerülő modell 75 centivel rövidebb lenne, mint a prototípus, emiatt a "csuklónál" könnyebbé vált a busz, ami például a hirtelen fékezésnél balesetveszélyt, úgynevezett "bebicskázást" okozhat. További gondot okozhat az is: információink szerint a gyártó eddig még nem tudta dokumentumokkal igazolni, hogy a korábban beszerzett típusengedély módosítása a megkurtított verzióra is érvényes. A BKV megerősítette, hogy a csuklós buszok átvételét még nem kezdte meg, a szerződés szerint a szállítási határidő 2018 áprilisa. Ez már módosított dátum, mert az IEAG augusztusban 240 napos határidő hosszabbítást kapott, miután egy buszt sem volt képes leszállítani. Egy nappal a határidő előtt azonban mentőövet kapott a kormánytól: egy, a városi buszok tűzvédelmi berendezéseivel kapcsolatos kormányrendeletnek köszönhetően. Mivel fizikai képtelenség 30 buszt legyártani áprilisig, forrásaink szerint az első két jármű "látványátadása" után újabb határidő módosítást engedélyeznek az IEAG-nak.

2018.01.18 06:02

Gender-ügy: közzétette a CEU a Magyar Rektori Konferenciának írt válaszát

Publikálás dátuma
2018.08.16 20:30

Fotó: Népszava/
A rektorhelyettesek szerint a szak eltörlése hatalmas csapást jelentene az egyetemnek, sértené a magyar felsőoktatás érdekeit, ráadásul hamis érvekre hivatkozva tenné ezt a kormány.
Közzétette a CEU vezetése azt a levelet, amit néhány nappal korábban a Magyar Rektori Konferenciának küldött a gender szak megszüntetésével kapcsolatban - írja a hvg.hu.
A Társadalmi Nemek Tudománya képzést következetlenül, több irányból támadja a kormánykommunikáció - ezek egyike, hogy a Fidesz képzeletében létező gazdaságban ez nem egy "hasznos" tudás. Semjén Zsolt például még hétfőn nyilatkozta: "senki nem akar genderológust foglalkoztatni, következésképpen képezni sem kell".
A CEU a levélben hangsúlyozza, hogy ez egyszerűen nem igaz. Mint írják:
"A társadalmilag hasznos, a gazdaság és a tudományos világ által egyaránt megbecsült tudást adó programok ellehetetlenítése károkat okozna Magyarországnak és korlátozná a tanszabadságot".
Emellett tényszerű tévedésen is kapták az EMMI-t és az Igazságügyi Minisztériumot. Ezek előterjesztésükben azt írták, az egyetem évi 1-4 diákot vesz fel a szakra; holott az évi átlag 16, és gyakorlatilag lemorzsolódás sincs a hallgatók között.
Témák
genderCEU
2018.08.16 20:30

Milliárdos visszaélést gyanít Hadházy

Publikálás dátuma
2018.08.16 20:12

Fotó: /
Hűtlen kezelés miatt tesz feljelentést a független képviselő, ugyanis egy határozatból kiderült, hogy a BKK olyan szolgáltatásért adott 2,5 milliárdos plusz megrendelést, amit egyszer már kifizetett.
Feljelentést tesz hűtlen kezelés miatt Hadházy Ákos független képviselő, mivel a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) tavaly év végi határozatából kiderült, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) olyan szolgáltatásért adott 2,5 milliárd forintnyi plusz megrendelést a T-Systemsnek, amiért egyszer már fizetett a közcég.
A BKK még 2013 őszén kötött szerződést a T-Systemsszel, utóbbi azt vállalta, hogy jegykiadó automaták telepít 5,5 milliárd forintért. 2017 őszén azonban arra hivatkozva, hogy „rongálás” során sorozatosan eltömítődtek az automaták, szerződést módosítottak az automaták gyors megjavítása érdekében: legfeljebb 2,5 milliárddal megemelve a szerződéses keretösszeget. Azonban a döntőbizottság szerint ez jogszerűtlen volt, mivel a T-Systemsnek az eredeti szerződés alapján eleve a lehető leggyorsabban el kellene hárítani az ilyen jellegű "üzemzavarokat". Sajátos körülmény, hogy a BKK éppen néhány héttel azután volt ilyen gáláns a céggel, hogy az súlyos presztízsveszteséget okozott a közcégnek: tavaly nyáron ugyanis súlyos biztonsági problémák miatt bedőlt a T-Systems-nek a BKK számára fejlesztett online jegy-és bérleteladási szolgáltatása. Hadháy éppenséggel azt gyanítja: így kárpótolták a céget a jegyeladások elmaradt hasznáért. Mint emlékezetes, tavaly nyáron az úszó vb nyitányára időzített online jegyrendszer egy hét után lebénult, közben több ezer vásárló privát adatai kerültek ki a hálózatból. A BKK webshopja azóta sem működik. Bár az ügyben a Nemzeti Nyomozóiroda is vizsgálódott, a rendőrök sajátos módon arra jutottak, hogy nem történt bűncselekmény, mivel a BKK csak bérleti díjat fizetett volna a T-Systemsnek az online szolgáltatásért, ám mivel az online jegyeladó rendszer beszakadt, végül nem is utalt át pénzt a cégnek. Azaz: senkit sem ért kár. Hadházy szerint azonban az indoklás sántít, a hatóságok ismét csak a korrupciót mosdatják: a közbeszerzési döntőbizottság ezt a beszerzést is jogsértőnek látta, ezért 80 millió forintra büntette a BKK-t, azaz nagyon is kár érte a közösséget. Az viszont a képviselő szerint megdöbbentő, hogy a rendőröknek nem szúrt szemet a T-Systems-szerződés (döntőbizottság által is jogsértőnek talált) 2,5 milliárdos módosítása sem. Az online jegy-és bérlet rendszer kialakítása és a T-Systemsnek plusz milliárdokat hozó beszerzés is ugyanannak a kontraktusnak a része, azaz: szerintük a rendőröknek látniuk kellett a mutyit.

2,4 milliárdból újítják meg a kisföldalattit

A Főmterv Zrt tervezheti meg az M1-es metró fejlesztését, és a cég faladata a szükséges engedélyek megszerzése is. Minderre, a BKK 2,49 milliárd forintot szán. A teljes, öt kilométeres szakasz fejlesztését három ütemre osztották, így az elsőben felújítanák a meglévő vonalat, illetve meghosszabbítanák a Vigadó térig, a másodikban a Kassai térig (amihez meg kellen nyújtani a 3-as villamos jelenlegi pályáját is) bővítenék a pályát, végül pedig a XV. kerületi Marcheggi hídi csomópontig vinnék ki a kisföldalatti végállomását.

2018.08.16 20:12