Tragikus eseményekkel indult az év a sportvilágban - Az orvos is tehetetlen?

Publikálás dátuma
2018.02.01. 10:34
Illusztráció: Shutterstock

Tragikus eseményekkel kezdődött az év a sportvilágban, több fiatal sportoló, edző és volt versenyző lett rosszul. December 30-án a tapolcai kolbásztöltő-versenyen 49 éves korában meghalt Szalay Gyöngyi hétszeres világbajnok párbajtőröző. Egy hete a Dabas U19-es csapatának mindössze 16 éves játékosát, Duhaj Ádámot kilencszer kellett újraéleszteni. A héten szívinfarktust kapott Takács Ákos, a Ferencváros 35 éves edzője, volt válogatott focista, a Sopron labdarúgója, Szabó László tüdőembóliával került kórházba - idézi fel a Bors

Kator Miklós sportorvos a lapnak az okokról szólva azt mondta, az ilyen tragédiákat nem lehet megelőzni, mert nem lehet kizárni minden veszélyforrást. Felidézett egy orvosi mondást, amely szerint nincs egészséges ember, csak rövid vizsgálat. A szakember hozzátette, az évkezdet és a hőmérséklet-ingadozás az átlagemberek szervezetét is megviseli. "Nem figyelünk rendesen a táplálkozásra és a folyadékbevitelre." A januári magas hőmérsékletekhez még az egészséges szervezet is nehezen alkalmazkodik, ha pedig egy frontérzékeny embert elkap egy vírus, könnyen "megboríthatja". 

Szerző

Több mint 100 szakértő állítja: veszélyes a gyerekek Facebookja

Publikálás dátuma
2018.01.31. 16:21
Ahogy a Messenger Kids egy okostelefonon látszik. Fotó: Jaap Arriens / NurPhoto
19 amerikai szervezet tiltakozik nyílt levélben a gyerekeket megcélzó Messenger Kids ellen.

Még csak az Egyesült Államokban érhető el a Facebook egyik legújabb fejlesztése, a kifejezetten 13 év alatti gyerekeknek szánt Messenger Kids applikáció. Célja megismertetni a fiatalokat a virtuális világ olyan vívmányaival, mint a Facebook Messenger adta lehetőségek a kapcsolattartásra. Mindezt elvileg biztonságos körülmények közt, mint a mindenre kiterjedő szülői felügyelet, meztelenség szűrése és a reklámok teljes kihagyása.

A Messenger Kids 2017 decemberi megjelenése óta rengeteg kritikát kap. Ez egyáltalán nem meglepő azt nézve, nemrég már az amerikai tech-óriás saját korábbi elnöke, Sean Parker is kikelt a vállalat ellen: tudatosan, pszichológiai trükkökkel szerkesztik olyanra a platformot, hogy az emberek minél több időt töltsenek rajta, ezzel akár már szó szerint értett függőséget is kialakítva bennük. Ahogy Parker egy interjúban fogalmazott: „Isten tudja, mit csinál ez a gyerekeink agyával.”

Kedden 19 amerikai szervezettől közel 110 szakértő írt alá egy Mark Zuckerbergnek, a Facebook alapítójának és vezetőjének szóló nyílt levelet, amiben a Messenger Kids káros hatásaira hívják fel a figyelmét, és arra kérik, vonja vissza az applikációt.

A közösségi média használata fiataloknál depresszióra való hajlamosságot okozhat. Gyerekek, akik heti 6-9 órát töltenek ilyen platformokon, 47 százalékkal valószínűbben boldogtalanok a többiekhez képest. 10-12 éves lányoknál mutatták ki az összefüggést, minél több időt töltenek ilyen platformokon, annál valószínűbben alakul ki testképzavaruk. A Facebook és hasonlók használata alvászavarokkal is összefügg a tizenévesek közt. Ezeket, és további tudományos eredményeket sorol a nyílt levél, kitérve arra is, a közösségi média felületein gyakori zaklatásokra, vagy akár csak álhírekre is éppen az a korosztály a legérzékenyebb, amit most magához láncolni készül a Facebook.

Mint írják, még csak nem is egy valódi igényt szolgál ki a „gyerek-Facebook”, mindössze létrehoz egyet. A nyílt levél végén emlékeztetik Zuckerberget, ő maga mondta nemrég, hogy felismerte, a Facebook mennyi problémát okozhat, és „jobban fog igyekezni” – arra kérik, valóban tegyen is így.

A Facebook egy szóvivője reagált a vádakra. A The Daily Dot számára küldött nyilatkozatában írta, számos visszajelzést kaptak szülőktől, akik éjjeli műszak közben éppen a Messenger Kids segítségével tarthatják a kapcsolatot gyerekükkel, akár esti mesét olvasva nekik. Ahogy eddig, ezen túl is szakértők és családok bevonásával fognak dolgozni azon, hogy minél biztonságosabb és kellemesebb élmény legyen az általuk kínált új felület.

Szerző

Chile az élre tört - Harc az elhízás ellen

Publikálás dátuma
2018.01.31. 06:16
Fotók: Shutterstock
A világ számos országában öltött járványos méreteket a lakosság elhízása. Ez az egyik legszembeszökőbben látható, mégis az egyik legmellőzöttebb egészségi probléma. Szívbetegségek, rák, diabetes lehetnek velejárói. 

Az ország olyan stratégiát kezdett alkalmazni az elhízás elleni harcban, amelynek sikere mások számára is követendő példa lehet. A négy pontból álló akcióterv elemei a következők.

Az ország politikusai tudomásul vették, hogy minden további bizonyíték keresése helyett lépni kell, miután az lakosság két harmada túlsúlyos vagy elhízott, és minden órában meghal egy ember az elhízás következtében. (Az USA-ban ez a szám három ember negyedóránként!)

Megállapították a kóros elhízás a túlzott só-, cukor- és zsírfogyasztás következménye. Ezek a túlságosan feldolgozott élelmiszerekben és italokban találhatók. Végső soron kevesebbet kell enni vagy inni, de az intézkedések kidolgozói ahelyett, hogy arra nézve adtak volna tanácsokat az embereknek, mit egyenek, fontosabbnak tartották arra figyelmeztetni őket, milyen ételeket kerüljenek.

A címkék jelzik, ha az élelmiszer sok sót, cukrot, zsírt vagy kalóriát tartalmaz

A címkék jelzik, ha az élelmiszer sok sót, cukrot, zsírt vagy kalóriát tartalmaz

A chilei hivatalnokok meghallgatták és figyelembe vették az élelmiszeripari szakemberek véleményét, de első helyre az emberek érdekeit helyezték. A folyamatot átláthatóvá tették, annak érdekében, hogy a figyelmeztető címkék felhelyezését ne lehessen megakadályozni.

Felismerték, hogy az emberek nem fognak apró betűket silabizálni, adatokat elemezni, ezért az Egészségügyi Minisztérium grafikusokat kért fel, hogy alkossanak egyszerű figyelmeztető címkéket. A fekete-fehér nyolcszögű matricák jelzik, ha az élelmiszer sok sót, cukrot vagy kalóriát tartalmaz, elegendőt ahhoz, hogy krónikus betegséget okozzon. A marketingkampány üzenete egyszerű, válassz kevesebb címkét, ha egy sincs az a legjobb.

A kampány tavalyelőtt indult, a lakosság 40 százaléka mondta, figyelembe veszi a jelzéseket, ha kell, egészségesebbre cserélik, amit vennének. Az élelmiszeripar ezért soha nem látott mértékben megváltoztatta termékeit, és olyanokat állít elő, amelyekre nem kell címkét tenni. Továbbá olyan intézkedéseket hoztak, amelyek ezeken a figyelmeztetéseken alapulnak. Tizennégy éven aluli gyerekeknek nem lehet olyan élelmiszert hirdetni, amelyen fekete matrica található, és iskolákban ilyen nem árulható. Rajzfilmfigurák sem lehetnek a csomagoláson és a gyerekeknek szóló reklámokban. Hamarosan új szabályok lépnek életbe, amik szerint reggel hét és este tíz között, nem lehet fekete címkés élelmiszereket reklámozni, mert ilyenkor gyerekek is láthatják azokat.

Európa legkövérebb nemzete a magyar
Az OECD által készítette Obesity Update 2017 című tanulmány szerint az elhízottak aránya a tagországok közül csak az Egyesült Államokban, Mexikóban, és Új-Zélandon magasabb, mint nálunk, ami Európa legkövérebb nemzetévé teszi a magyart.
A jelentés szerint az 5 évesnél idősebb magyar lakosság 30 százaléka elhízott. A 15 év alatti magyar gyerekek 16 százaléka túlsúlyos, ha pedig csak a felnőtt lakosságot vizsgáljuk az eredmények katasztrofálisak: az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet által készített állapotfelmérés szerint Magyarországon három felnőttből kettő túlsúlyos vagy elhízott.

Szerző