állami támogatás;autósport;

Fotó: Shutterstock

- Állami támogatást az autósportnak is!

A hazai versenyeken is több tízezren állnak az utak szélén, a többi látványsportághoz képest elenyésző támogatás is világra szóló sikereket eredményezne.

Nyílt levelet írt Orbán Viktor miniszterelnöknek három héttel ezelőtt az autósport támogatása érdekében Kósa András autós szakíró, a sportág híreiről rendszeresen beszámoló race1.net honlap felelős szerkesztője. A levél komoly hullámokat kavart, nemcsak a sportágon belül.

„Alig öt perccel a nyílt levél megjelentetése után már hívtak a Magyar Nemzeti Autósport Szövetségből. Először nemtetszésüket fejezték ki, majd az indítékok megértése és egy személyes találkozó után Oláh Gyárfás elnök úr is már megértette szándékomat – mondta a Népszavának Kósa András. – A rali népszerűsége folyamatosan nő, nemcsak itthon, hanem világszerte. Finnországban 50 eurós belépőt szedtek, így voltak 520 ezren raliversenyen, az interneten a résztvevők autóiba szerelt kamerák segítségével, illetve helikopterekből készített fantasztikus légi felvételekkel már élőben lehet követni az eseményeket. A rendszer az idei Monte Carlo ralin debütált. Ebben a szakágban a többi látványsportágéhoz képest minimális támogatással is nagyon komoly eredményeket lehetne elérni.”

Az öt látványsportág – jégkorong, kézilabda, kosárlabda, labdarúgás, vízilabda – (a frissen bekerült röplabda figyelembe vétele nélkül) öt év alatt összesen 415 milliárd forintot kapott a tao-rendszernek köszönhetően. Ennek lényege, hogy a cégek a nyereségeik után fizetendő társasági adót adhatják ezeknek a sportágaknak, elvileg az utánpótlás támogatására és létesítményfejlesztésre. A gyakorlatban ezek az összegek máshova kerülnek, de Kósa Andrást ez nem érdekli.

„Levelemben is jeleztem, hogy egyetlen forintot sem szeretnék elvenni a látványsportágaktól, én senkinek nem akarok rosszat, kizárólag az autósportnak és több százezres hazai rajongótáborának jót – hangsúlyozta a szakíró. – A látványsportágak összesen 415 milliárd forinthoz jutottak, én évi egymilliárdot kérek az autósport számára, amit a ralisok és pályaversenyzők, kiváló eredményekkel, az ország hírnevének növelésével hálálnának meg.”

Kósa úgy véli, ha a kormány egy több százezres tömegbázissal rendelkező sportág számára hozna kedvező döntést, amely ráadásul a többi látványsportághoz képest jelképes összegbe kerülne az államnak, az akár plusz szavazatokat is hozhatna a Fidesznek az áprilisi választásokon. Nyílt levelét a ralisport szerelmesei nagy örömmel üdvözölték, de nem utasította el teljesen az Emberi Erőforrások Minisztériumának sportállamtitkársága sem.

„Szabó Tünde sportállamtitkár ígéretet tett, hogy megpróbál utánanézni, hogyan tudna segíteni – jelentette ki Kósa András. – Tudtommal már van egy tervezet az asztalán, ami a technikai sportok utánpótlását segítené. Évtizedek óta erre nem volt példa. Van rá esély, hogy sikerül olyan támogatáshoz is jutni, amelynek segítségével az autósport magyar klasszisai megkapják az esélyt, hogy tehetségüket megmutassák.”

Felosztási javaslat az egymilliárd forintra
Kósa András tételesen vázolta, mire, kire kellene fordítani az egymilliárd forintot, ha megérkezne az összeg az autósport számlájára. Michelisz Norbert és társa, Tassi Attila kapjanak százmillió forintot, amiből két vadonatúj WTCR versenyautót tudnának venni a világbajnok M1RA csapat számára. Nagy Norbert a túraautók Európa-bajnoki sorozatának bronzérmese 30 millió forintból tudna indulni a következő szezonban is. A Zengő Motorsportnak 80 millióra lenne szüksége ahhoz, hogy ismét erős csapattal tudjon indulni a WTCR-ben (korábban itt versenyzett Michelisz Norbert). Kiss Norbert aranyesélyes a kamion Európa-bajnokságon, célja eléréséhez ötvenmillió forint hiányzik.
Kiss Pál Tamás Európa egyik legjobb ralikrosszosa a visszavonulást fontolgatja, 60 millió forintra lenne szüksége a folytatáshoz. Az 1600-as kategóriában Európa-bajnok Szabó Krisztiánnak 30 millió forint hiányzik egy zavartalan szezonhoz. Herczig Norbert a magyar ralibajnok, az európai versenysorozaton további 60 millió forinttal tudna részt venni. A második számú európai sorozat bajnoka ifj. Érdi Tibor, a címvédésért 30 millió forint támogatással tudna harcba indulni. A lista még folytatódik (megtekinthető a szakember által szerkesztett honlapon), a motorsport legjobbjai százmillió forinton osztozhatnának, ha pozitív kormányzati döntés születik az egymilliárd forintról.