Kicentizett kiszervezések

Publikálás dátuma
2018.02.07 06:00
KAMPÁNYTEJ Bajkai parlamenti képviselőnek készül, népszerűségét január végén tejosztással is növelni akarta - FORRÁS: BAJKAI IST
Fotó: /
Kínosan ügyel a főváros közbeszerzési cége arra, hogy kihasználja a versenyeztetés nélkül elkölthető keretét. Örülhet ennek a kormányfő ügyvédje is.

"Jelenleg 4 felelős akkreditált közbeszerzési tanácsadó megbízásunk van hatályban a 3-as metró felújítására. Ezek óradíjas megbízások, 200 órás megállapodások. Ha így kiszámolom, akkor 4 x 200 x 25 ezer, felfelé kerekítem a különböző díjakat: egyenlő 20 millió forinttal. Ennek ismeretében még kb. 40 millió forintig vehetünk igénybe közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül felelős akkreditált közbeszerzési tanácsadókat”.

Ez is olvasható abban a lapunk birtokába került 2017-es beszámolóban, amely a Fővárosi Közbeszerzési és Lebonyolító Kft. (FKL) vezetőinek készült. Arról világosították fel a cég illetékeseit, hogy eddig mennyiért vett igénybe külsős közbeszerzési szakértőket az FKL, és még mekkora összeget költhetnek el anélkül, hogy közbeszerzéssel kelljen eldönteni, kit foglalkoztatnak. A cég évi 64,1 milliót költhet el így. A tájékoztató arra is felkészíti a vezetőket, hogy mire hivatkozva kérhetik alvállalkozók bevonását: noha az FKL-nek a feladatokat saját szakembereivel kellene megoldania, kérhet külső segítséget, ha „a feladat ellátásának eredményessége annak egyedi, speciális jellege miatt más módon teljesíthető.”

Az FKL menedzsmentje ügyelt a részletekre is. A vezetői tájékoztatóban figyelmeztették kollégáikat, hogy az alvállalkozók igénybevételének mértéke nem haladhatja meg az ellátandó feladat 50 százalékát. Ha e felé lépnének, akkor már az FKL létjogosultsága kérdőjeleződne meg, a tulajdonos főváros észbe kaphatna, minek van szükség rájuk, ha nem képesek elvégezni a munkát. „Amennyiben a társaság és alvállalkozói közötti teljesítési arányok túlzott mértékben elmozdulnak, úgy adott esetben a társaság közfeladatellátási funkciója megkérdőjeleződhet” - olvasható a lapunk birtokába került anyagban.

A belső használatú dokumentumból idézettek nem harmonizálnak az FKL alapító okiratával. A céget ugyanis épp azzal a céllal hozta létre 2016-ban a főváros, hogy költséghatékonyan, a verseny tisztaságára figyelve, átláthatóan intézze cégei 100 millió forint alatti közbeszerzéseit. Kérdés, hogy a költséghatékonyságot és az átláthatóságot mennyiben segíti elő, ha belső erőforrások helyett külsős szakembereket, jobbára a versenyt elkerülve foglalkoztatnak évi 64 millió forintért.

Az FKL-hez két hete fordultunk azt kérve: adjon tájékoztatás arról, hogy kiket bíztak meg 2017-ben versenyeztetés nélkül közbeszerzési tanácsadással, és miért éppen őket választották. Választ nem kaptunk. A cég honlapján az éves közbeszerzési tervben nincs értékelhető adat, 2017-ra vonatkozóan üres nyomtatvány található, amit még 2016-ban írt alá a cég előző ügyvezetője. A közbeszerzések listája szintén 2016-os, még Kádár Attilához kapcsolódó ügyleteket tartalmaz, holott tavaly szeptembertől már Torma Szilvia vezeti a céget havi közel 1,5 millió forintos fizetéssel. Torma korábban az I. kerületben Nagy Gábor Tamás polgármester kabintejében dolgozott, 2014-től pedig Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter stábjának volt tagja, a kiemelt fejlesztéseket vizsgáló osztályt vezette.

Bár az FKL nem árulja el, kivel és összesen hány forintért szerződött, lapunk úgy tudja: az egyik közbeszerzési alvállalkozó az Aponius Consulting Kft. volt. A társaság még egy éve sem működik, 2017. május végén jegyezték be, tulajdonosa pedig Bajkai István ügyvéd. Bajkairól mostanában egyre többet hallani. Nemrég a miniszterelnököt képviselte sikeresen abban a személyiségi jogi perben, amit Hadházy Ákos (LMP) indított Orbán ellen, de védte Orbán Ráhelt is a 24.hu-val szemben. A főképpen közbeszerzésekkel és nemzetközi joggal foglalkozó, résztulajdonában álló SBGK ügyvédi iroda négy konzorcium tagjaként 13,5 milliárd forintos megbízáshoz jutott az elmúlt években a Miniszterelnökségtől. Bajkai az SBGK tagjaként 2016-ban 150 millió forint osztalékot vett fel. Bajkai ott volt a Bibó István Kollégiumban a kezdetek kezdetén, a Fidesz 37 alapítója közé tartozik. 2016-ban a legnagyobb magánadománnyal, 3 millió forinttal támogatta a kormánypártot, 2018-ban a Fidesz országgyűlési képviselő-jelöltje lett a főváros 5. számú választókerületben. Decemberben a nevével ellátott tojást kaptak terézvárosiak – választókerülete a VI. kerületbe is átér. Január végén pedig fejenként két liter, szintén nevével címkézett tejet osztott a rászorulóknak a VII. kerületi Garay téren.

Októbertől a főváros az FKL-t beolvasztotta a Budapesti Városüzemeltetési Holdingba. Kérdéseinkre egyik cég sem válaszolt, ahogyan Bajkai Istvántól sem kaptunk reagálást érdeklődésünkre.

Drága teher
A főváros számára – mint arról már írtunk – eddig kudarc az FKL működése, miután többször is képtelen volt határidőre dolgozni például a BKV-nak. A BKV villamosenergia-beszerzésének pályáztatásával annyira megcsúszott 2016-ban, hogy a közlekedési társaság kénytelen volt ismét maga bonyolítani az eljárást. A BKV azonban nem tudott megszabadulni a cégtől, mert az együttműködésre a főváros kötelezi. „Tény, hogy a Fővárosi Közbeszerzési Kft. eljárása a humán kapacitáshiánya miatt több esetben lelassult, illetve elhúzódott. A Fővárosi Közgyűlés határozatai nem adnak lehetőséget a BKV Zrt. számára a szerződés egyoldalú felmondására. Adott közbeszerzései vonatkozásában a BKV Zrt.-nek a Fővárosi Közbeszerzési Kft. lebonyolítását szükséges igénybe venni” - írta lapunknak a BKV.



2018.02.07 06:00

Új csatornát indítana az ATV

Publikálás dátuma
2018.08.17 11:43

Fotó: Népszava/
Szórakoztató műsorokat és sorozatokat sugárzó csatorna indítását tervezi a csatorna vezérigazgatója, Németh S. Szilárd.
Az ATV terveiről a csatorna vezérigazgatója, Németh S. Szilárd. a Heteknek adott interjúban nyilatkozott. Itt jelentette be:
„Egy év múlva szeretnék kettő ATV-t látni”.
Mint mondta, az egyiken továbbra is alapvetően hírműsorok mennének, a másikon pedig szórakoztató műsorok és sorozatok, melyekkel a fiatalokat célozzák meg. „Eközben azt szeretném, hogy az ATV a G-nap előtti nézettségét tartsa” - tette hozzá Németh.
Arra a kérdésre, vajon Kálmán Olgát visszaveszi-e az ATV, a vezérigazgató azt mondta: „elkezdtünk új szakembereket felépíteni, amire nemcsak nekünk, de a szakmának is égető szüksége volt. Ezt a munkát nem fogjuk félbehagyni, ez egy hosszú távú folyamat”.
Témák
ATV
2018.08.17 11:43

Romokban a fővárosi tömegközlekedés, a reptéri buszokról már rég lemondtak

Publikálás dátuma
2018.08.17 11:08
A 100E buszjárat ismét súlyosan leszerepelt.
Fotó: Közlekedő Tömeg Egyesület/
A főváros lemondott a reptéri buszról: órákat kell sorban állni,majd embertelen zsúfoltságban 50 percet utazhatnak az országtól búcsúzó turisták. És nem ez az egyetlen probléma.
A BKK repülőtéri buszjárata súlyosan leszerepelt, írja közleményében a Közlekedő Tömeg Egyesület. Egész héten egymás után úgy indultak a buszok, hogy már a végállomáson nem lehetett rájuk felférni, több száz ember hosszú sorokban hiába várt a tűző napon, hogy felszállhasson, vagy embertelen zsúfoltságban kellett utaznia.

Budapestet meglepte a várva várt idegenforgalom

Miközben az idegenforgalom számai évről évre rekordokat döntenek, és nagyszabású nemzetközi reklámkampány csábít még több utazót Budapestre, a régóta elégtelen férőhellyel üzemelő repülőtéri buszjárat mára a város turizmusának egyik szégyenfoltjává vált.
A menetrenddel csak esetlegesen egyező időpontokban induló buszokra már a végállomáson sem lehet felférni.
Ráadásul, mint az egyesület írja, a következő megállóban is százas nagyságrendű utas próbált feljutni a járatokra, hiába. Aki felfért, az is rettenetes zsúfoltságban búcsúztathatta a várost és az országot, amíg végigbuszozott a kora esti forgalomban a repülőtérig tartó 50 perces úton. Láthatóan az augusztusi turistaszezon is felkészületlenül érte a fővárosi közlekedési céget - írják.
A Közlekedő Tömeg Egyesület már májusban is azt sürgette: a 30 perces indulási idő helyett 10 percenként járjanak a reptéri buszok. Ennek apropóját az adta, hogy már sokadszor is utasok lettek rosszul a zsúfoltság miatt. Akkor a főváros végül 20 percesre emelte a 100E járatsűrűségét. De, mint látszik, ez kevés.

Szétverték a budapesti közlekedést

A nyár során nem először merül fel: a budapesti tömegközlekedés alig-alig használható csupán. A fővárosi közlekedést eleve lehetetlen helyzetbe hozza a rengeteg "régóta esedékes", de gyakorlatilag évente megismételt sínfelújítás és útkarbantartás, és a BKV járatain mért 30 fok feletti nyári hőmérséklet mellett sem lehet szó nélkül elmenni. A helyzetet még az Ikarus Egyedi Kft. csődje is tovább rontja.
Az idei nyár számos botrányos közlekedésszervezési intézkedését tekintve markáns álláspontot fogalmazott meg a Közlekedő Tömeg is: álláspontjuk szerint
a Tarlós István főpolgármester által az elmúlt években szétvert budapesti közlekedési intézményrendszer teljes mértékben alkalmatlanná vált a város közlekedésének megszervezésére.
2018.08.17 11:08