Kis hazugság a békéért

Publikálás dátuma
2018.02.07. 06:46
Forrás: Netflix
Abortusz, a női szó hitele és az elnyomottak kihasználása a fő témái a Margaret Atwood regényén alapuló Alias Grace című sorozatnak.

Az utóbbi hónapok szexuális zaklatással kapcsolatos botrányaiban és egy XIX. századi bűnügyi történetben több közös van, mint gondolnánk. Margaret Atwood 1996-ban jelentette meg Alias Grace című regényét, amelyből A szolgálólány meséjéhez hasonlóan szintén sorozat készült. Grace Marks az 1840-es évek Kanadájának hírhedt gyilkosnője volt. A 16 éves szolgálót azzal vádolták, hogy megölte gazdáját és háziasszonyát állítólagos szeretőjével együtt. A férfit felkötötték, Grace-t először tébolydába, majd börtönbe zárták. Sem a regényből, sem a sorozatból nem derül ki, hogy Grace ártatlan, mentális problémákkal küzdő áldozat vagy csábító gyilkos. A hatrészes sorozatban (ahogy a regényben is) jól működik az elbizonytalanítás. A fiatal orvos Simon Jordan 15 évvel az eset után keresi fel a börtönigazgató feleségének kegyeit élvező Grace-t és a nő szabadon engedését támogató bizottság jelentést kér tőle. Jordan újszerű technikával akar rájönni, hogy elmebeteg, illetve ártatlan-e Grace: álmokkal és asszociációkkal akar közel kerülni a gyilkosság napjához, amelyre a nő állítólag nem emlékszik. Grace belső monológjai eltérnek attól, amit az orvosnak mond, illetve újra és újra rövid ideig látjuk a gyilkosság képeit is és olyan jeleneteket, amelyek Grace bűnösségét igazolják. Azt azonban nem tudni, hogy ezek emlékképek, vagy illusztrációi annak, amit a korabeli közvélemény gondolt az elítélt nőről. Ráadásul Grace mondandóját mindig ahhoz igazítja, amit mások elvárnak tőle, vagy éppen ki akarja elégíteni vagy megbotránkoztatni hallgatóságát.

A Netflix által is átvette, kanadai CBC sorozata igazi női produkció: Atwood is részt vett a készítésében, a forgatókönyvíró-producer Sarah Polley volt, a rendező pedig Mary Harron. A főszerepre tökéletes színésznőt találtak: Sarah Gadon még a nyomorban is előkelőséget sugároz és törékenyen szép, de amikor a néző már ártatlannak vélné, olyan ravaszsággal és néha gonoszsággal szólal meg, hogy elhiszünk róla bármit. A regényben sokkal többet tudunk meg mind a közvélemény álláspontjairól, a fiatal orvosról és más orvosok véleményéről is, a sorozatban azonban egyértelműen a női szereplőkön van a hangsúly.

Az Alias Grace politikus és feminista, ebben nem marad el A szolgálólány meséjétől. Olyan patriarchiális korban járunk, ahol a hatalommal bírók kihasználják a kiszolgáltatottak helyzetét. Grace és a középpontba állított nők szolgák, szegénységük miatt erkölcstelennek gondolják őket, urak prédái. A terhesség nem áldás, következménye szégyen vagy halált okozó illegális abortusz, Grace így veszíti el legjobb barátnőjét, Mary Whitney-t. Grace ráadásul bevándorló is, ír származása előítéletet szül másokban.

A sorozat a regénynél jobban hangsúlyozza a politikai szálat: Kanadában 1837-ben a farmerek fellázadtak a brit gyarmati kormányzat ellen. Mary ugyan a regényben is a levert lázadók oldalán áll, a sorozatban ez adja karaktere alapját, halálos ágyán pedig a lázadóvezér szabadságról szóló beszédét mondatja el Grace-szel. Egy jelenetben pedig egy fekete szolgáló kijelenti, hogy a többiekkel ellentétben ő nem fél Grace-től, hiszen a gazdáját ölte meg. Ezek a nők tudják, hogy igazságtalan, ami velük történik, lázadnának is, de leginkább csak a düh gyűlik bennük. Grace esetében mindennek egy gyilkosság a következménye, amit a körülette lévők elmebetegséggel magyaráznának, nem az elnyomás elviselhetetlen traumájával.

A sorozat olyan aktuális kérdéseket vet fel például a szexuális zaklatások kapcsán, hogy mennyire adunk hitelt az áldozatok szavainak vagy ítélünk a saját sztereotípiáink alapján. De arra is rákérdez az Alias Grace, hogy hova vezethető el az évek alatt felgyülemlő düh és hogyan dolgozható fel egy trauma, hogyan beszélhetünk ezekről, ha általában azt is megszabják a társadalmi normák, hogy mit mondhatunk el a traumákról. Grace utolsó monológjában arról beszél többek között, hogy mindig változtatott egy kicsit a történetén, hiszen egy ártatlan hazugság igazán kis ár a békéért. Ezután Grace hosszan és teljes nyugalommal, mégis kihívóan tekint a nézőre: te megfizeted ezt az árat és vállalod a következményeit?

Felkeléstől a parlament felgyújtásáig
1837-ben Kanadában több lázadás is kitört a brit gyarmati kormányzat ellen. Felső-Kanadában William Lyon Mackenzie vezetésével ragadtak fegyvert az elégedetlen farmerek és politikai reformisták, majd Alsó-Kanadában Chambly és Sorel városát elfoglalták, Quebecet pedig körbevették a lázadók. A felkelést végül leverték a hatóságok és több száz résztvevőt bebörtönöztek. 1848-ban a felkelés jóvátételi törvényének meghozatala után tüntetők felgyújtották a montreali parlament épületét.

Korlátok nélkül, szabadon

Publikálás dátuma
2018.02.07. 06:45
Kugler Art Szalon - Több szoba is alkalmas játéktérnek Fotó: Vajda József
Vonzóak az intim színházi terek, újra divat a lakásszínház. Az AppArtMan LakáSzínházba és a Kuglert Art Szalonba és Galériába látogattunk el.

Majdnem szalon, majdnem házibuli, majdnem előadás, mégis más – a hagyományos kulturális terek mellett sok lakás is szolgál színházi produkciók és koncertek helyszínéül. A korlátozott tér könnyebben teremt közösséget, az előadások előtt és után automatikusan alakul a kapcsolat előadók, szervezők és közönség, és egyes nézők között. Kötelező jegyár nélkül, piknik alapon minibüfét teremtve elképesztő hangulatú művészeti élményekhez juthat, aki rábukkan egy-egy lakásszínházi programra. Ezek létrehozói szenvedélyből és kíváncsiságból, állami és szponzori támogatás nélkül, saját egyéb munkáikból származó jövedelmükből tartják fenn sajátos XXI. századi modern polgári szalonjaikat.

Egy spanyolországi kommunában fogalmazódott meg a lakásszínház gondolata Jozifek Zsófia és Tóth-Bernát Réka fejében. Az önkéntesként dolgozó, alkotó, műértő és művészetszerető duó 2015-ben írta meg első szövegkönyvét, Botho Strauss kortárs német író Kicsi ls Nagy, valamint AZ idő és a szoba című darabjait adaptálták, és tudták, ezt a produkciót nem hagyományos színházi keretek között, hanem egy lakásban kell előadni. - Inspirációt Halász Péter Dohány utcai lakásszínházából és Virginia Woolf kulturális szalonjaiból merítettünk, és Spanyolországban láttunk sok olyan kezdeményezést, ami jól példázta, hogy létezik a privát szféra és a közösségi élmény elegye - mesél a kezdetekről Jozifek Zsófia, aki társalapítója, szervezője, írója, rendezője és házigazdája az AppArtMan LakáSzínháznak.

- Még nem volt lakásunk, és a közös ötlet közrejátszott abban, hogy együtt béreltünk lakást először Ferencvárosban, majd most Újlipótvárosban. A lakás, amely jelenleg az általunk rendezett eseményeknek is helyet teremt, lehetőséget ad arra, hogy a személyes terünk védett maradjon, miközben a nagy szoba közösségi térré alakul.Arra még nem volt példa, hogy valaki kárt okozott volna (leszámítva néhány összetört üvegpoharat) és olyan sem volt eddig akit nem látunk szívesen. Talán azért, mert aki belép hozzánk, rögtön felméri a kereteket - válaszol Jozifek Zsófi. A nagyjából 30 fős közönség előtt maximum 3 zenészt tudnak felléptetni, a koncertek akusztikus jellegűek Már kialakult a törzsközönség, amely hírlevelet kap a programokról, ezenkívül Facebook-on hirdetik meg az előadásokat. - A kerületből is sok a visszatérő néző, örömmel tapasztaljuk, ha egyre inkább Újlipótváros és Budapest kulturális életének részeivé válhatunk – mondja Jozifek Zsófi. A házigazdák meghívnak előadókat, de őket is gyakran megtalálják a hasonló terekre elképzelt produkciók.

AppArtMan LakáSzínház - Kívül belül, vagy ahogy azt ő (a nő) elképzeli Fotó: Jozifek Zsófia

AppArtMan LakáSzínház - Kívül belül, vagy ahogy azt ő (a nő) elképzeli Fotó: Jozifek Zsófia

Kőszegi Edit, aki a belváros közepén a Sütő utcában a saját lakásában hozta létre a Kugler Art Szalont és Galériát színészcsaládban nőtt fel, tanult több mindent, de végül filmes lett. Először játékfilm forgatókönyveket írt, majd dokumentumfilmeket készített, többek közt romákkal foglalkozó alkotásokat.

- Rájöttem, eszköze lehetek annak, hogy azt és úgy mondják el, ahogy ők szeretnék – meséli Kőszegi Edit. Innen pedig már csak egy lépés a galéria, ahol roma alkotók mások mellett Balázs János, Oláh Jolán, Bada Márta és Lakatos Erika műveit gyűjtötte össze. A többségük szerepelt a filmjeiben és Kőszegi Edit akkor szeretett bele a művészetükbe. Az alkotások egy részét megvásárolta, de a többi a művészeké maradt, csak helyet ad annak, hogy eladják. A galériát, a szalont, illetve a lakásszínházat is elsősorban azért hozta létre, hogy őket segítse. Először pergő szalonélet bontakozott ki, írókkal, kiállításokkal, de egy idő után megjelentek színészek is. Az ő ötletükre kezdett a szalon befogadni színházi előadásokat. Elsőként Fátyol Kamilla színésznő szervezett több előadást a szalonba. Mostanra pedig 2018 első félévében várhatóan kilenc produkció talál otthonra a Kugler Artban. Fátyol Kamilla most is nagy szerepet játszik az előadások szervezésében, de sokszor most már maguk az alkotók jelentkeznek. Játszott a szalonban Lázár Kati, Menszátor Héresz Attila, Györgyi Anna, ők monodrámákat hoztak. Megtetszett a hely Hajdu Szabolcs társulatának is, ők először vetíteni jötte, de most már a Kálmán-nap, illetve az Ernelláék Farkaséknál című produkcióikkal szerepelnek a lakás egyik nagyobb szobájában, ahová mintegy negyvenen férnek be. A lakásszínháznak nincs konkrét művészeti vezetője, elsősorban Kőszegi Edit és Fátyol Kamilla dönti el, hogy minek adnak helyet. Hajdu Szabolcsot például Edit jól ismerte korábbról, mint ahogy a legendás Simó-osztály, ahová a színész-rendező járt, mindegyik tagját. Minden előadásra különböző a belépődíj, melynek a mértékét általában maguk az alkotók szabják meg. A játszóhelyet bárhogy be lehet rendezni, több szoba is alkalmas játéktérnek, főszabály azonban, hogy előadás után mindent ugyanúgy vissza kell állítani, ahogy az korábban volt. Kőszegi Edit szerint az egész helynek az a lényege, amelyre úgy tűnik, óriási az igény, hogy legyen egy sziget, ahová szívesen jönnek az emberek és jól érzik magukat.

- Számomra fontos, hogy ide jöjjenek romák és nem romák, ismerjék meg egymást, tudjanak, ha kell egymásra támaszkodni – jegyzi meg a szalon vezetője. A színház mellett továbbra is rendeznek beszélgetéseket, vetítéseket a legkülönbözőbb témákban.

Következő bemutató:

AppArtMan LakáSzínház - Maradékaink: A szerelem témájára húzott kortárs líra - április 21. Kuglert Art Szalon

Február 15. Optimista est

Március 02-03. Anna Karenina, Trojka Színházi Társulás, a címszerepben Gryllus Dorka

Szerző

Átadták az első Benkó-díjat

Lugosi Dániel Ali és Balogh Tamás vehette át az elismerést. A Kossuth-díjas művész emlékére létrejött Benkó Sándor Művészeti Alapítvány a Benkó-díj nyerteseit üvegklarinét díjjal tüntette ki. Három kategóriában– jazz/dixieland, komolyzene és könnyűzene – ítél meg díjat a Benkő László, Bogányi Gergely, Halász Judit, Kelemen Barnabás, Medveczky Ádám, Miklósa Erika és Szakcsi Lakatos Béla alkotta kuratórium, amely idén könnyűzene kategóriában nem hirdetett nyertest. 

Szerző