Előfizetés

Phjongcshang - Döntős a férfi rövidpályás gyorskorcsolyaváltó

Publikálás dátuma
2018.02.13. 15:34
Liu Shaoang (b3) és Liu Shaolin Sándor (b4) a phjongcshangi téli olimpia 5000 méteres gyorskorcsolyaváltó versenyének elődöntőjé

Döntőbe jutott a magyar férfi gyorskorcsolyaváltó a phjongcshangi téli olimpián kedden. A Liu Shaolin Sándor, Liu Shaoang, Knoch Viktor, Burján Csaba összeállítású csapat a két elődöntős futam közül a másodikban indult és a dél-koreaiak mögött másodikként ért célba, az amerikaiakat és a japánokat megelőzve. Az első két helyért az érmes futamot - melybe Kína és Kanada jutott még be - jövő csütörtökön rendezik.

Liu Shaolin Sándor a phjongcshangi téli olimpia 5000 méteres váltó versenyének elődöntője után

Liu Shaolin Sándor a phjongcshangi téli olimpia 5000 méteres váltó versenyének elődöntője után

Idősebbek is elkezdhetik, sőt kezdjék!

Barabás Júlia
Publikálás dátuma
2018.02.13. 15:00
Illusztráció: Shutterstock
Sokan emlékezhetnek a hajdani tévétorna címben idézett szlogenjére, ami nagyon is igaz, ugyanis sosem késő elkezdeni mozogni. A testedzés jótékony hatásait minden életkorban lehet érezni, az idősebb korban kezdett sportolásnál van azonban néhány tudnivaló, amire érdemes odafigyelni, hogy valóban használjon és véletlenül se ártson – mondta a Népszavának  Bicskei Izabella edző.

Már egyetlen alkalom is hasznos, ám a rendszeres mozgás számos jótékony hatása mellett arra is képes, hogy ellensúlyozza a szervezet – természetes – hanyatlását, csökkentse bizonyos betegségek kialakulásának kockázatát és elősegítse a meglévők gyógyulását, valamint megőrizze a fizikai és szellemi teljesítőképességet. A sportorvos.hu által idézett kutatás szerint az edzetlen, mozgásszegény életmódot folytatók szívének teljesítőképessége a húszas évektől kezdve tízévente 8 százalékot csökken, a rendszeres testedzést végzők esetében ez a szám a fele, évtizedenként 4 százalék. Azt is megállapították, hogy a korábban mozgásszegény életmódot folytató idősek állóképessége már hat hónapos edzésprogram után is jelentősen javult.

A fájdalom nem jó kifogás

Nem kell nagy dolgokra gondolni és főleg nem hatalmas teljesítményt hajszolni, idősebb korban a legfontosabb, hogy a mozgás hatására jól érezzük magunkat – hangsúlyozta Bicskei Izabella. Az edző szerint a rendszeres mozgásnak minden életkorban ez lenne a fő célja Bizonyos kor fölött nincs olyan, hogy semmi nem fáj, legalább egy kis sérv kialakul, ami egyébként az izomgyengeség jele. A legfontosabb feladat az ízületek átmozgatása, ezek ugyanis beszűkülnek, ezáltal az izmok és a kötőszövet is be van „rozsdásodva”. Ezért az úgynevezett forgó ízületeket - csukló, a váll, a nyak, a csípő és a boka - célszerű minden reggel átmozgatni. Ezek azok, amelyek a kor előrehaladtával a leginkább fájni szoktak. A reggeli „beindításuk” is sokat tesz a fittség és a fájdalom enyhítése, valamint a megelőzés érdekében. A csípőízület edzésben tartása különösen fontos, mert egyrészt a sok ülés nyomot hagy rajta, másrészt csökkenthető a combnyaktörés kockázata.

Évtizedes fájdalom is elmúlhat

A napi átmozgatás megszokása utáni következő lépés lehet – alapos bemelegítés után - egy kis lassú séta, amelyet egy idő után tempósabb gyaloglás, akár Nordic walking, azaz speciális bottal és technikával végzett gyaloglás, és akár lépcsőzés is felválthat. A kirándulás, a kerékpározás és az úszás is jó választás lehet. Az edző kiemelte, nem számít a távolság és a szintidő sem, az a lényeg, hogy jólessen a mozgás. Előfordulhat, hogy már néhány hét után meglepve tapasztaljuk, enyhült az akár évtizedek óta meglévő, állandó fájdalom. Ilyen, edzésszerű tevékenységet hetente kétszer, esetleg háromszor is érdemes végezni, fontos, hogy ne legyen megerőltető, de járjon izomfáradással és tartson 35-40 percig. Bicskei Izabella arra is felhívta a figyelmet, hogy a fokozatosság elvének betartása, minden életkorban és minden sporttevékenység megkezdésekor az egyik legfontosabb szempont. Az alapoknál kezdjük, kis lépésekkel haladjunk: lassan, de folyamatosan terheljük a szervezetet. Figyeljünk a határainkat, amelyeket csak minimálisan feszegessünk, hiszen nincs elvárt teljesítmény, és amúgy is mindenkit saját magához kell mérni.

OGYÉI: újabb adag rota-vírus ellenes oltás érkezik a patikákba

Február végén újabb, több hétre elegendő rota-vírus elleni vakcina érkezik a patikákba állítja közleményében az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI). A hatóság közlése szerint: Magyarországon a rotavírus-fertőzés megelőzésére pillanatnyilag két védőoltás, a RotaTeq (forgalmazó: MSD) és a Rotarix (forgalmazó: GSK) érhető el. Ezek közül az egyik, a Rotarix gond nélkül beszerezhető a patikai forgalomban. Azért, hogy a másik vakcina esetében is elegendő oltóanyag álljon rendelkezésre, az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet januárban másfél hónapra elegendő mennyiség behozatalára kontingens engedélyt adott ki a második legnagyobb gyógyszer-nagykereskedő cégnek. A mai napig ennek a tételnek a felét már behozták és értékesítették, február végén érkezik egy jelentősebb adag, több hétre elegendő vakcina. A kiegyensúlyozott és biztonságos gyógyszerellátás érdekében az OGYÉI és a gyógyszer-nagykereskedők folyamatosan tárgyalnak.

Kedden a Magyar Nemzet számolt be arról, hogy hónapok óta nem lehet kapni és márciusig nem is lehet beszerezni a rota-vírus elleni oltóanyagot. Mint írták: a vakcinahiány azok számára okozhat komoly problémát, akik már elkezdték beadatni gyermeküknek a három részből álló oltássorozatot. Ugyanis ennek a harmadik elemét nem lehet beszerezni a gyógyszertárakban. Mindez azt is jelenti, hogy 30 ezer forintot fizethettek ki feleslegesen azok a családok, ahol a született gyermek a védettséghez szükséges három oltásból kettőt már megkapott. Az utolsó vakcina nélkül nem lesz védett a gyermek, és az oltást csak nyolc hónapos korig lehet beadatni