Idősebbek is elkezdhetik, sőt kezdjék!

Publikálás dátuma
2018.02.13. 15:00
Illusztráció: Shutterstock
Sokan emlékezhetnek a hajdani tévétorna címben idézett szlogenjére, ami nagyon is igaz, ugyanis sosem késő elkezdeni mozogni. A testedzés jótékony hatásait minden életkorban lehet érezni, az idősebb korban kezdett sportolásnál van azonban néhány tudnivaló, amire érdemes odafigyelni, hogy valóban használjon és véletlenül se ártson – mondta a Népszavának  Bicskei Izabella edző.

Már egyetlen alkalom is hasznos, ám a rendszeres mozgás számos jótékony hatása mellett arra is képes, hogy ellensúlyozza a szervezet – természetes – hanyatlását, csökkentse bizonyos betegségek kialakulásának kockázatát és elősegítse a meglévők gyógyulását, valamint megőrizze a fizikai és szellemi teljesítőképességet. A sportorvos.hu által idézett kutatás szerint az edzetlen, mozgásszegény életmódot folytatók szívének teljesítőképessége a húszas évektől kezdve tízévente 8 százalékot csökken, a rendszeres testedzést végzők esetében ez a szám a fele, évtizedenként 4 százalék. Azt is megállapították, hogy a korábban mozgásszegény életmódot folytató idősek állóképessége már hat hónapos edzésprogram után is jelentősen javult.

A fájdalom nem jó kifogás

Nem kell nagy dolgokra gondolni és főleg nem hatalmas teljesítményt hajszolni, idősebb korban a legfontosabb, hogy a mozgás hatására jól érezzük magunkat – hangsúlyozta Bicskei Izabella. Az edző szerint a rendszeres mozgásnak minden életkorban ez lenne a fő célja Bizonyos kor fölött nincs olyan, hogy semmi nem fáj, legalább egy kis sérv kialakul, ami egyébként az izomgyengeség jele. A legfontosabb feladat az ízületek átmozgatása, ezek ugyanis beszűkülnek, ezáltal az izmok és a kötőszövet is be van „rozsdásodva”. Ezért az úgynevezett forgó ízületeket - csukló, a váll, a nyak, a csípő és a boka - célszerű minden reggel átmozgatni. Ezek azok, amelyek a kor előrehaladtával a leginkább fájni szoktak. A reggeli „beindításuk” is sokat tesz a fittség és a fájdalom enyhítése, valamint a megelőzés érdekében. A csípőízület edzésben tartása különösen fontos, mert egyrészt a sok ülés nyomot hagy rajta, másrészt csökkenthető a combnyaktörés kockázata.

Évtizedes fájdalom is elmúlhat

A napi átmozgatás megszokása utáni következő lépés lehet – alapos bemelegítés után - egy kis lassú séta, amelyet egy idő után tempósabb gyaloglás, akár Nordic walking, azaz speciális bottal és technikával végzett gyaloglás, és akár lépcsőzés is felválthat. A kirándulás, a kerékpározás és az úszás is jó választás lehet. Az edző kiemelte, nem számít a távolság és a szintidő sem, az a lényeg, hogy jólessen a mozgás. Előfordulhat, hogy már néhány hét után meglepve tapasztaljuk, enyhült az akár évtizedek óta meglévő, állandó fájdalom. Ilyen, edzésszerű tevékenységet hetente kétszer, esetleg háromszor is érdemes végezni, fontos, hogy ne legyen megerőltető, de járjon izomfáradással és tartson 35-40 percig. Bicskei Izabella arra is felhívta a figyelmet, hogy a fokozatosság elvének betartása, minden életkorban és minden sporttevékenység megkezdésekor az egyik legfontosabb szempont. Az alapoknál kezdjük, kis lépésekkel haladjunk: lassan, de folyamatosan terheljük a szervezetet. Figyeljünk a határainkat, amelyeket csak minimálisan feszegessünk, hiszen nincs elvárt teljesítmény, és amúgy is mindenkit saját magához kell mérni.

Szerző

Milliókat sikkasztott - Elítéltek egy szegedi ügyvédet

Publikálás dátuma
2018.02.13. 13:13
Illusztráció: Shutterstock.

Hat év börtönbüntetéssel sújtott a Szegedi Járásbíróság egy helyi ügyvédet, aki elsikkasztotta az ügyfelek letétként rábízott több millió forintját – tájékoztatta a Szegedi Törvényszék szóvivője kedden az MTI-t.

Juhászné Prágai Erika közölte, a bíróság sikkasztás és csalás bűntettében mondta ki bűnösnek a férfit. A szabadságvesztés mellett a járásbíróság a vádlottat 500 ezer forint pénzbüntetésre ítélte és nyolc évre eltiltotta az ügyvédi foglalkozástól, valamint 45 millió forint kártérítés megfizetésére kötelezte.

Az ítélet szerint a 2014 márciusáig ügyvédként dolgozó vádlott a sértettek által rábízott letéti pénzeket saját céljaira használta fel, illetve úgy kért kölcsönt, hogy tisztában volt azzal, nincs reális esélye annak visszafizetésére.

A vádlott szegedi ügyvédi irodájában került sor többségében a szerződések és egyéb okiratok aláírására és a pénzek átvételére. A bűncselekményeket rendszeres haszonszerzésre törekedve, ismerősei bizalmával visszaélve, részben ügyvédként eljárva, majd – kamarai tagságának törlését követően – azt a látszatot keltve követte el, hogy ügyvéd.

Az ítélettel szemben a vádlott és védője felmentés, valamint a kiszabott büntetés enyhítése érdekében fellebbezést jelentett be, így a bíróság döntése nem jogerős.

Szerző

Milliókat sikkasztott - Elítéltek egy szegedi ügyvédet

Publikálás dátuma
2018.02.13. 13:13
Illusztráció: Shutterstock.

Hat év börtönbüntetéssel sújtott a Szegedi Járásbíróság egy helyi ügyvédet, aki elsikkasztotta az ügyfelek letétként rábízott több millió forintját – tájékoztatta a Szegedi Törvényszék szóvivője kedden az MTI-t.

Juhászné Prágai Erika közölte, a bíróság sikkasztás és csalás bűntettében mondta ki bűnösnek a férfit. A szabadságvesztés mellett a járásbíróság a vádlottat 500 ezer forint pénzbüntetésre ítélte és nyolc évre eltiltotta az ügyvédi foglalkozástól, valamint 45 millió forint kártérítés megfizetésére kötelezte.

Az ítélet szerint a 2014 márciusáig ügyvédként dolgozó vádlott a sértettek által rábízott letéti pénzeket saját céljaira használta fel, illetve úgy kért kölcsönt, hogy tisztában volt azzal, nincs reális esélye annak visszafizetésére.

A vádlott szegedi ügyvédi irodájában került sor többségében a szerződések és egyéb okiratok aláírására és a pénzek átvételére. A bűncselekményeket rendszeres haszonszerzésre törekedve, ismerősei bizalmával visszaélve, részben ügyvédként eljárva, majd – kamarai tagságának törlését követően – azt a látszatot keltve követte el, hogy ügyvéd.

Az ítélettel szemben a vádlott és védője felmentés, valamint a kiszabott büntetés enyhítése érdekében fellebbezést jelentett be, így a bíróság döntése nem jogerős.

Szerző