A szombat reggel megjelent írásban Holman Magdolna emlékeztetett arra, hogy a számvevőszék már hetekkel ezelőtt megkezdte a választáshoz kapcsolódó ellenőrzések előkészítését.
Az ÁSZ-nak a választást követő egy éven belül kell ellenőriznie a választáson induló és azon mandátumhoz jutó jelöltek, valamint az egy százalék feletti listás eredményt elérő jelölőszervezetek választásra fordított pénzeszközeinek felhasználását. A számvevőszék utólagos, pénzügyi szabályszerűségi ellenőrzést végez, amelyet a jelöltek és jelölőszervezetek elszámolásaira, bizonylataira, egyéb dokumentumaira, valamint közzétett adataira alapoz.
Holman Magdolna hangsúlyozta, a kampányfinanszírozás, valamint az ehhez kapcsolódó számvevőszéki ellenőrzés alapvetően a 2014-től hatályos jogszabályi keretek között folyik. Mint mondta, a kampánytörvény tavaly novemberi módosítása - amely alapján az egyszázalékos támogatottságot el nem érő jelölőszervezeteknek is vissza kell fizetniük a kampánytámogatást - növeli a kampánypénzek átláthatóságát és biztosítja az elszámoltathatóságot. Hozzátette: az egyéni jelöltek esetében azonban két százalék a visszafizetési kötelezettség határa.
Kiemelte azt is, hogy a törvénymódosítás szerint a jelölőszervezetek vezető tisztségviselőinek személyes, anyagi felelősséget kell vállalniuk a közpénzek visszafizetésére, az állami támogatás folyósításának ez a feltétele.
A számvevőszék még a hivatalos kampány kezdete előtt tájékoztatót tett közzé a kampánypénzek ellenőrzésének szempontjairól, az elszámoltatás általános követelményeiről, arról, hogy a jelölteknek és jelölőszervezeteknek milyen dokumentumokat, elszámolásokat, bizonylatokat kell az ÁSZ rendelkezésre bocsátaniuk az ellenőrzéshez. A számvevőszék jelezte azt is, hogy a pártok ellenőrzésekor a kampányidőszakra vonatkozóan értékelni fogja a nem pénzbeli, vagyoni támogatások elfogadását, a tiltott támogatásokra vonatkozó törvényi előírások betartását is. A tájékoztató az ÁSZ honlapján, a "Választás" menüpont alatt érhető el.
A számvevőszék felhívta a figyelmet arra is, hogy a szombaton kezdődő kampányidőszakban csak azok a sajtótermékek tehetnek közzé politikai hirdetéseket, amelyek január 18-ig megküldték árjegyzéküket az ÁSZ-nak, és az szerepel a számvevőszék honlapján a nyilvántartásban.
Az ÁSZ nem fogadja el azokat az elszámolásokat, amelyeket a nyilvántartásban nem szereplő szolgáltatótól, illetve nem a nyilvántartásban szereplő áron vettek igénybe. A honlapon közzétett árlistákon szereplő engedményekből kizárólag az objektív feltételekhez kötött, a megrendelő személyétől független engedményeket fogadja el az ÁSZ.
A számvevőszék nem fogadja el az olyan kedvezményeket, amelyeket egyedi elbírálás alapján ad vagy adhat a szolgáltató. Ha feltárják, hogy a jelölőszervezet által kampányeszközre fizetett ellenérték alacsonyabb a szokásos piaci árnál, a különbözet tiltott forrásból származó nem pénzbeli hozzájárulásnak minősül - közölték. Hangsúlyozták: az egyedi árkedvezmények biztosítása felveti a törvénysértés és a tiltott pártfinanszírozás kockázatát.
Holman Magdolna a www.aszhirportal.hu-n közölt írásában kitért arra is, hogy a szavazást követő 15 napon belül a sajtótermékeknek tájékoztatniuk kell az ÁSZ-t a kampányidőszakban általuk közzétett politikai hirdetésekről is.