Rakomány borult az Árpád hídra

Leborult egy teherautó rakománya az Árpád hídon kedden délután, nagy a torlódás a Pestről Budára vezető oldalon - közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) a honlapján. A közlemény szerint eddig ismeretlen körülmények között borult le a rakomány, a baleset miatt erős torlódás alakult ki. Az MTI valamivel 19 óra után közölte, hogy újra teljes szélességében járható az Árpád híd, helyreállt a forgalmi rend a Pestről Buda felé vezető oldalon.

Szerző
Frissítve: 2018.02.20. 20:27

A drágább villamos a nyerő

Publikálás dátuma
2018.02.20. 18:26
Forrás: BKK

Közbeszerzési pályázat nélkül szerezhet be villamosokat Budapest, mivel a 2013-as pályázat szinte automatizálta (lényegében egy szándéknyilatkozathoz kötötte) az új „elektromos viszonylatok vásárlását. Akkor a CAF nyerte a villamosvásárlási tendert, és 27 milliárd forintért prezentált 25 rövidebb és 12 szerelvényt, illetve a baszk céggel kötött szerződésbe bekerült egy klauzula, miszerint 5 éven belül összesen 87 villamost hívhat le a magyar főváros, ha akar.

És most akar,

2019-ben mintegy 26 darabot tenne sínre (17,6 milliárd forintért). Legalábbis erről szól a baszk cégnek nemrég küldött és visszaigazolt levél. Kormányzati forrásinak szerint egyébként előfordulhat, hogy – mivel az öt évbe bele kell férni – még az idén újabb kontingenst hívhat le a főváros.

Debreceni CAF villamos - Forrás: Youtube

Debreceni CAF villamos - Forrás: Youtube

Csakhogy úgy tűnik: ez egy pazarló megoldás. A 2013-as pályázaton a CAF annak ellenére lett befutó, hogy az öt pályázó közül a harmadik legmagasabb árat szabta. Amit a CAF mintegy 90,5 millió euróért vállalt, azt például a Škoda körülbelül 78,3 millió euróért vállalta volna. (A német Siemens 115,5 millió, illetve a svájci Stadler 117,7 millió eurós ajánlata szóba sem jöhetett, a lengyel PESA pedig – formai hiba miatt – még pályázatbontáskor elhasalt.) Egyszóval a CAF és a Škoda vállalása között (jelen áron számolva) majdnem 3,8 milliárd forint volt a különbség.

A Škoda meg is támadta az eljárást, és a Közbeszerzési Döntőbizottság pedig igazat adva neki, új eljárásra kötelezte a pályázatot bonyolító, a szervezet szerint jogsértően viselkedő BKK-t. Megjegyzendő, a BKK azzal érvelt, hogy a Döntőbizottság semmiben nem adott igazat a Škodának, csupán újabb vizsgálatokat kért – és a Vitézy Dávid vezette közlekedési holding másodjára is úgy találta nem nyerheti a Škoda a pályázatot. A hivatalos indoklás szerint két probléma volt a cseh céggel. Az egyik, hogy offshore-hátterű cég a Škoda – egyrészt ez az uniós normák szerint nem probléma, másrészt ez korábban a budapesti közlekedési társaságot nem zavarta, amikor a cseh vállalkozástól trolibuszokat rendelt.

Forrás: BKK

Forrás: BKK

A másik kifogás az volt, hogy a BKK nem látta biztosítottnak, hogy a Škoda kellő mennyiségű gyártókapacitással rendelkezik. Pedig ennek bizonyítására elég lett volna Miskolcra menni, ahova menetrendszerűen érkeztek a 2009-ben megrendelt szerelvények, szám szerint 31. (Egyébként Prágában sok tucat Škoda-villamos jár és Szófia is nemrég rendelt 13 szerelvényt.)

Egyszóval, ha a főváros automatikusan él lehívási jogával, akkor most – az előző pályázat arányaival kalkulálva – mintegy 2,5 milliárd forinttal költ többet, mintha tisztességesen megversenyeztetné a szállítókat.

Szerző
Frissítve: 2018.02.20. 23:02

Ujhelyi: már idén nyáron ingyen utazhatnak az EU fiataljai

Publikálás dátuma
2018.02.20. 17:57
A kép illusztráció. Fotó: Peter Muller / Cultura Creative
Már idén nyáron igénybe vehető lesz az Európai Unió 12 millió euró támogatással létrejövő, az európai identitás kialakítását és megerősítését célzó, fiataloknak szánt utazási kedvezménye – azt az MTI híradása szerint Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője közölte.

Az Európai Parlamentben (EP) tartott, az ingyenes Interrail-programmal foglalkozó megbeszélést követően mondta el Ujhelyi, a program egyik koordinátora: az idei évre megszavazott összegből mintegy 20-50 ezer fiatal vehet részt, attól függően, hogy 10 és 30 napos vonatbérleteket választanak.

A program célja a fiatalok európai integrációjának segítése. Ujhelyi kiemelte, ennek érdekében a kezdeményezés koordinátorai el kívánják érni, hogy az Interrail-program része legyen a 2020-től érvényes uniós költségvetésnek, így – az Erasmus-programhoz hasonlóan – hosszú évekre előre számolhasson vele az Európai Bizottság, illetve a résztvevő európai és magyar fiatalok.

Az EP 2016-ban tárgyalta először a javaslatot, amelynek értelmében minden 18. életévét betöltött európai fiatalnak díjmentes, egy hónapra szóló Interrail-bérletet biztosítanának. Már a tavaly tavasszal útjára indított, kísérleti Move2Learn, Learn2Move nevű programban ötezer, 16. életévét betöltött uniós fiatal vehetett részt, köztük valamivel több, mint félszáz magyarral.

Szerző