Szolgaian terjeszt orosz propagandát a kormánysajtó

Publikálás dátuma
2018.03.23. 11:55
Orbán Viktor és Vlagyimir Putyin. Illusztráció: Népszava
Több mint egymillió cikket elemezve vizsgálta a Korrupciókutató Központ Budapest (CRCB), hogy a magyar online sajtóra mekkora hatással van az orosz kormányzati propaganda, számol be a 444.hu. Az derült ki, hogy a kormánypárti sajtó kifejezetten követi a Kremlben meghatározott irányt. Gyakorlatilag a magyar adófizetők pénzéből terjeszti itthon álhíreit a Kreml, míg máshol erre komoly összegeket költenek.

Különösen élen jár ebben a 888.hu és a lokal.hu, vagyis a Habony Árpádhoz kötődő lapok. És meglepő módon orosz propagandát terjeszt a mindenegyben.com is, aminek a tulajdonosai ismeretlenek, ám valószínűleg többen olvassák, mint a teljes kormánysajtót együttvéve, hiszen a Facebookon 700 ezernél is többen követik posztjaikat.

Az is egyértelműen látszik, hogy a pestisracok.hu és a magyaridok.hu is erőteljesen követik a putyinista vonalat, míg az origo.hu volt 2017-ig a legkevésbé vonalas a kormányhoz kötődő online lapok között.

A vizsgálatból az is kiderült, hogy a kormányhoz nem kötődő oldalak sokkal kevésbé használják az orosz propagandára jellemző fordulatokat. Ebből az következik, hogy a magyar közéletben amúgy nem ezek a témák vannak jelen; tehát valóban lennie kell valamilyen különös kapocsnak az orosz és a magyar kormány propagandái között.

A kutatásban az "orosz propaganda" meghatározásához referenciának a hidfo.ru oldalt használták, jó okkal. A hidfo.ru-ra akkor csodálkozott rá a világ, amikor az orosz külügyminiszter személyesen idézte egy cikküket arról, hogy a magyar kormány tankokat küldött Ukrajnába. A cikk egyébként hazudott. Az oldalt sokáig Györkös István szerkesztette; az a férfi, aki a Magyar Nemzeti Arcvonal nevű náci szervezet vezetője volt, és amelynek tagjai rendszeresen az orosz katonai hírszerzés embereivel tartottak lőgyakorlatot. Györkös 2016 októberében megölt egy magyar rendőrt, amikor házkutatást akartak tartani nála.

A kutatók abból indultak ki, hogy ha a magyar kormány politikai üzenetei függetlenek az orosz kormányétól, akkor a kormánypárti és a nem kormánypárti lapok nyelvezete és szókészlete egyformán viszonyul a hidfo.ru cikkeihez. Ám arra jutottak, hogy ez nincs így. A kormánypárti sajtó sokkal jobban hasonlít a hidfo.ru-ra, mint a kormánytól független oldalak. Közülük is legszorosabban a G. Fodor Gábor által vezetett 888.hu oldal követi az orosz propagandát.

A közel 200 oldalas tanulmánynak talán leginkább aggasztó bekezdése arról szól, hogy az oroszok Magyarországon a magyar adófizetők pénzéből terjesztik azt a propagandájukat, amire máshol komoly összegeket költenek, illetve emberek tömegeit saját erőből kell meggyőzniük először ahhoz, hogy terjeszteni tudják anyagaikat.

A teljes cikk itt olvasható.

Szerző

EU-s vezetők: az egyetlen ésszerű magyarázat, hogy Moszkva mérgezte meg Szkripalt

Publikálás dátuma
2018.03.23. 11:17
Theresa May brit miniszterelnök a brüsszeli EU-csúcson. Fotó: Wiktor Dabkowski / DPA
Az európai uniós állam- és kormányfők szerint "nagyon valószínű", hogy Oroszország a felelős Szergej Szkripal egykori orosz kettős ügynök és lánya angliai megmérgezéséért - írták az uniós vezetők csütörtökön kezdődött brüsszeli csúcstalálkozóján elfogadott zárónyilatkozatban, tudósít az MTI.

Az uniós vezetők egyhangúlag elfogadott nyilatkozata szerint az "egyetlen ésszerű magyarázat", hogy az orosz vezetés áll az idegméreggel elkövetett, március 4-i merénylet mögött - közölte Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke. A találkozó résztvevői a "lehető leghatározottabban elítélték" a támadást, valamint feltétel nélküli szolidaritásukról biztosították az Egyesült Királyságot a közös európai biztonságot érintő "súlyos fenyegetéssel" szemben. Hangsúlyozták: a vegyi fegyverek használata minden körülmények között teljességgel elfogadhatatlan.

Mint a zárónyilatkozatban írták, az Európai Uniónak a NATO-val együttműködésben meg kell erősítenie felkészültségét a "vegyi, biológiai, radiológiai és nukleáris kockázatokkal", illetve az úgynevezett hibrid fenyegetésekkel szemben.

Az elfogadott szöveg szakértők szerint jóval "keményebb", mint az európai uniós külügyminiszterek által hétfőn elfogadott álláspont, amelyben az állt, hogy az EU "rendkívül komolyan veszi a brit kormány értékelését, miszerint valószínűleg Oroszország felelős a történtekért". Az állam- és kormányfők abban is megegyeztek, hogy egyfajta jelképes gesztusként hazarendelik konzultációra az uniós nagykövetet Moszkvából - erősítette meg Mark Rutte holland miniszterelnök. Sajtóhírek szerint emellett az EU több tagországa is fontolgatja orosz diplomaták kiutasítását a történtek miatt.

Az uniós vezetők várják a Vegyifegyver-tilalmi Szervezet szakértőinek vizsgálati eredményeit Szergej Szkripal egykori orosz kettős ügynök és lánya angliai megmérgezésével kapcsolatban, és az elítélő szavak mellett további intézkedések meghozatalára is sor kerülhet - közölte Angela Merkel német kancellár Brüsszelben, az uniós állam-, illetve kormányfők csúcstalálkozója első ülésnapját követően péntek hajnalban. Merkel elmondta, a megbeszélések folyamán az Európai Unió teljes egységet mutatott az angliai mérgezés ügyében hozott döntésével.

Theresa May brit miniszterelnök távozásakor megköszönte az uniós tagországok támogatását és egységét a Salisburyben elkövetett bűncselekmény ügyében és örömét fejezte ki, hogy az Európai Tanács egyetértett az Egyesült Királyság kormányának értékelésével. Oroszország fenyegetése nem ismer határokat, ami veszélyt jelent az európai értékekre nézve, fogalmazott. Helyénvaló, hogy az uniós tagországok egységet mutatva lépjenek fel a közös értékek megőrzése érdekében - tette hozzá a brit kormányfő.

Március 4-én Szergej Szkripal egykori orosz-brit kettős ügynök és lánya, Julija súlyos mérgezéses tünetekkel került az angliai Salisbury városának kórházába. A férfi korábban az orosz katonai hírszerzés ezredese volt, s tíz éven át dolgozott a brit külső hírszerzésnek. Brit álláspont szerint Szkripalt és lányát orosz gyártmányú, ritka idegméreggel próbálták meggyilkolni, amiért a Kreml felelős. A moszkvai vezetés ezt visszautasította. Az ügy egyre inkább elmérgesedett, a vádak és viszontvádak nyomán a két ország kölcsönösen kiutasított 23 diplomatát. A nyugati országok felsorakoztak Nagy-Britannia mögött.

Szerző

Kulka János kerüli a nyilvánosságot, ám most fontos megszólalnia

Publikálás dátuma
2018.03.23. 10:27
Illusztráció: Facebook/Kulka János Rajongói Oldala

Két évvel ezelőtti agyvérzése óta az RTL Klub szavazásra buzdító reklámfilmjében szólalt meg először Kulka János. A színész eddig kerülte a nyilvánosságot, színházban nem lépett fel és az X. című filmben is néma szerepet vállalt - írta a NLCafé. "Én biztosan elmegyek szavazni. Hogy miért? Csak. Sőt: csakazértis! Menjünk sokan!" – mondja a színész a társadalmi célú videóban.

Szerző