Webber koncertezik az Arénában

Publikálás dátuma
2018.04.13. 07:48
Fotó: AFP/Angela Weiss

Andrew Lloyd Webber idén 70 éves. A zseniális zeneszerző ezer szállal kötődik a Madách Színházhoz, ezért döntöttek úgy, hogy nagyszabású, látványos koncerttel ünnepelik meg október 12-én a Papp László Budapest Sportarénában. Az előadást Szirtes Tamás, a Madách Színház igazgatója rendezi, és a zeneszerző legnagyobb slágereit gyűjti egybe a majdnem három órás show-ban. Felcsendülnek majd természetesen a Macskák, Az Operaház Fantomja, a Jézus Krisztus Szupersztár vagy a József és a színes szélesvásznú álomkabát dallamai, és olyan musicalek részletei is, amelyeket korábban nem láthatott még a hazai közönség, mint a Sunset Boulevard, Starlight Express, Love Never Dies.

Szerző

Cannes - A napnyugtára még várni kell

Publikálás dátuma
2018.04.13. 07:47
Farhadi most először forgatott nemzetközi stábbal - Javier Bardem és Penélope Cruz

A korábbi évek tendenciáitól eltérően idén sokkal kevesebb hollywoodi sztár vonul fel majd a vörös szőnyegen Cannes-ban – derült ki, miután tegnap Párizsban bejelentették a 71. Cannes-i Fesztivál hivatalos programját. A versenybe került húzónevek elsősorban a svájci Jean-Luc Godard (Le livre d'image – Képes könyv), az olasz Matteo Garrone (Dogman), valamint az amerikai Spike Lee (BlackKlansman) és David Robert Mitchell (Under the Silver Lake). Rajtuk kívül sok az újonc, akik korábban sosem voltak Cannes-ban. Szemmel láthatóan Thierry Frémaux művészeti igazgató idén nem a kötelező köröket járja, azaz nem a nagy öregek jó vagy kevésbé jó új filmjeit válogatta versenybe.

Mi tagadás, magyar részről az egyik legfontosabb esélyes, Nemes Jeles László neve sem hangzott el első körben, pedig még az amerikai szaklapok is tuti befutóként említették a Sunset-et. A hivatalos magyarázat szerint a film még nincs kész, Frémaux sajnálkozott a helyzet miatt, de nem tartja kizártnak, hogy benne lesz a későbbi bejelentésekben. Erre tényleg van esély, hiszen a verseny és az Un Certain Regard című szekcióban eddig 18, illetve 14 filmet jelentettek be a megszokott mennyiségnél ez 6-8 címmel kevesebb. Hogy még lelkesebbek legyünk: tavaly az Arany Pálmát megnyerő A négyzet is utolsó pillanatban került be a programba.

A sajtótájékoztatón az újságírók felelősségre vonták Frémaux-ot, hogy miért nem került be a programba Jacques Audiard, Xavier Dolan és Paolo Sorrentino új műve, a legérdekesebb Audierd esete, hiszen itt a fesztivál elismerte, hogy a mű amerikai producere vétózta meg a jelenlétet, hozzátéve: „ősszel induló, Oscarra hajtó film esetében nem biztos, hogy Cannes a legjobb hely, hogy elinduljon”. Arra, a kérdésre, hogy a 2011-es szerencsétlen nácizása után Lars von Trier idén visszatérhet-e versenyművel, néhány nap múlva meglátjuk volt a válasz.

Hogy a történet kerek legyen, tegnapelőtt este pedig a Netflix jelentette be, hogy öt filmet szántak Cannes-nak, de miután Frémaux azt mondta, hogy „hibrid”, moziba nem kerülő alkotások nem kerülhetnek versenybe, versenyen kívül sem akarják bemutatni őket, mert nem érzik eléggé a tiszteletet.

Ami biztos: a kétszeres Oscar-díjas Asghar Farhadi (Nader és Simin – Egy elválás története, Az ügyfél) első spanyol nyelven, világsztárokkal forgatott alkotása, a Javier Bardem, Penélope Cruz és Ricardo Darín főszereplésével készült Everybody Knows nyitja a fesztivált május 9-én.

Ata Kandó meséi

Publikálás dátuma
2018.04.13. 07:46
Kilátás az Erebato folyóra - Yecuana - 1961-62
Hiánypótló kiállítás nyílt Ata Kandó nemzetközi hírű magyar fényképész gyermekfotóiból a Deák17 Galériában.
Álom az erdőben című könyv borítója - 1982

Álom az erdőben című könyv borítója - 1982

Komolyan vette a gyerekeket a munkája során Ata Kandó, nemzetközi hírű fotóművész, legyen szó 56-os menekültekről, a saját gyermekeiről vagy más kultúrák fiataljairól. Az alkotóra a gyermekfotóival emlékezik meg a Deák17 Gyermek- és Ifjúsági Művészeti Galéria, olyan képekkel, melyek a magyar közönség előtt kevésbé ismertek.

A tavaly 103 éves korában elhunyt Ata Kandó gyerekekhez való példaértékű hozzáállását a szüleinek köszönhette. Anyja, G. Beke Margit a skandináv irodalom fordításával vált ismertté, míg apja, Görög Imre, gimnáziumi tanár orosz klasszikusokat ültetett át magyarra, úgymint Gogol, Csehov és Gorkij műveit, de említésre méltó a két szülő közös Bűn és bűnhődés-fordítása is. Édesanyja két könyvet is írt lánya gyerekkoráról Ata könyve és Történetünk: Történelem címmel, melyekben a másfél éves gyermek fejlődéséről a századforduló pedagógiai szemléletének megfelelően számolt be. A lány eredetileg Görög Etelka néven született, de azt nem tudta helyesen kimondani, így Atának szólította magát, mely elnevezést később is megtartotta. Mivel a fiatal Ata szeretett alkotni, így szülei arra buzdították, hogy foglalkozzon művészettel. A lány Bortnyik Sándor grafikai magániskolájába, a Műhelybe iratkozott be, ahol megismerkedett későbbi férjével, Kandó Gyula festőművésszel.

Álom az erdőben című könyvből - Juliana Kandó

Álom az erdőben című könyvből - Juliana Kandó

A szerelmespár idővel Párizsba költözött, és a háború alatt három gyermekük született: fiúk, Thomas és egy ikerpár, Juliette és Madeleine. Ata Kandó később elvált Kandó Gyulától, majd második férjével a holland Ed van der Elksen fotógráfussal Párizsban, a Magnum Fotóügynökségnél ismerkedett össze.

Ata a három gyermekéről is számos képet készített, bevonva őket is a fotózás folyamatába. A leghíresebb fotók családi nyaralásokon születtek, melyek a Deák17 kiállítóterében is megtekinthetők. 1954-ben a svájci és osztrák Alpokban fotózta az Álom az erdőben című fotókönyvének képeit, melyeken gyermekei pánok és erdei tündérek alakjaikként tűntek fel. A misztikus hangulatú képekhez ráadásul az akkor 14 éves Thomas mesét is írt. Ugyancsak különleges hangulatot nyújt az Odüsszeia jeleneteit idéző Kalypso és Nausika című fotósorozata, melynek képei görög szigeteken készültek. A fotózás pedagógiai szempontból is példaértékűnek tekinthető, hisz általa ismerték meg a gyerekek az ókori mítosz történetét. A képeken a három fiatal a görög eposz szereplőinek bőrébe bújt: Thomas alakította Odüsszeuszt, míg a két lány a női hősöket, úgymint Kalüpszót, Nauszikát és Pallasz Athénét, de egyikük még a szárnyas sarujú Hermészt is eljátszotta.

Yecuana nagy testvér kismama szerepben - 1961

Yecuana nagy testvér kismama szerepben - 1961

A kiállításon megtekinthetők Ata egzotikus tájakon készített fotói is, ugyanis a művész életútja során Dél-Amerikában is megfordult. Venezuelában őslakos indiánokról készített fotókat, mely nagyban segítette a néprajz és az antropológia tudományát. Később a perui bálnavadászok munkáját örökítette meg fotóriportban, mellyel rámutatott az ember kizsákmányoló magatartására. Az utazásokból készült fotók később megjelentek a National Geographic-ban valamint a British Museum és magángyűjtők is vásároltak belőle.

A tárlaton szerepelnek az 1956-os menekültekről készült képei is, melyeken a gyermekek tekintetéből érződik a történelmi esemény tragikus volta. Ata Kandó 1956-ban Violette Cornelius holland fotóssal együtt az osztrák-magyar határra utazott, ahol megörökítette a hazát elhagyni kényszerülő tömegeket. A fotókból 1956 karácsonyára egy cím nélküli albumot adatott ki, melynek bevételét a menekülő magyar gyermekek számára ajánlották fel. – Éjjel-nappal talpon voltam, úgy éltem, mint a menekültek, a lábamon a cipő két hétig nem száradt meg és csak a magammal vitt pálinka mentett meg a fagyhaláltól. Több száz felvételt készítettem, folyamatosan küldtem őket a nyomdába – mesélte Ata Kandó 2017-ben.

Ed van der Elsken és Kandó Tamás - Bois d Saint Cloud - 1950

Ed van der Elsken és Kandó Tamás - Bois d Saint Cloud - 1950

A Deák17 Galériában megtekinthető kiállítás nemcsak a képanyag okán, de elrendezését tekintve is kiemelkedő. A kiállítótér falait a fekete-fehér képek mellett Ata Kandó fotókönyveinek felnagyított borítói díszítik, míg az egyes falakon az albumok képei jelennek meg vetítve. A képanyagon kívül továbbá egy, a művésznőről készült 2005-ös dokumentumfilm is látható. A kiállításon tehát minden adott, hogy megismerjünk olyan egy életművet, mely esztétikai és pedagógiai szempontból is kiemelkedő.

Infó:

Az Ata meséi című kiállítás június 2-ig tekinthető meg a Deák17 Gyermek- és Ifjúsági Művészeti Galériában (Budapest, V. kerület, Deák Ferenc utca 17., I. emelet).

Nyitva tartás: kedd-péntek 9:00-17:00, szombat 9:00-13:00, vasárnap és hétfőn zárva.