A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértőnek ítélte, hogy az Apple Inc. (Apple) nem nyújtott tájékoztatást a fogyasztóknak az Wi-Fi-asszisztens szolgáltatás egyes, lényeges jellemzőiről - olvasható a GVH közleményében.
A cég alapbeállításként („by default”) vezette be az iOS operációs rendszer új, Wi-Fi-asszisztens funkcióját, melynek lényege, hogy gyenge Wi-Fi-nél automatikusan csatlakozik az adott készülék a mobilinternet-hálózatra. Így a fogyasztóknak nem várt mobilinternetes többlet-adatforgalmuk keletkezhetett, és idő előtt kimeríthették forgalmi keretüket, ami miatt lelassultak igénybe vett szolgáltatásaik, vagy többletadat-forgalmat kellett vásárolniuk korábbi felhasználói szokásaik fenntartása érdekben - állapította meg a GVH.
Az Apple operációs rendszere korábban csak akkor váltott mobilinternetre, ha már egyáltalán nem érzékelt Wi-Fi jelet. A Wi-Fi-asszisztens funkció kikapcsolásának lehetőségét ráadásul a külön keresni kell, azaz fogyasztói aktivitást igényel.
A GVH megállapította, hogy az Apple tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott azzal, hogy nem hívta fel a figyelmet a Wi-Fi-asszisztens automatikus aktiválódására. A GVH a 100 millió forintos bírság összegét az eset összes körülményeire – így különösen a jogsérelem súlyára, a jogsértő állapot időtartamára, a jogsértéssel elért előnyre, a jogsértő piaci helyzetére, a magatartás felróhatóságára, az eljárást segítő együttműködő magatartására, a jogsértő magatartás ismételt tanúsítására, gyakoriságára – tekintettel határozta meg.
A GVH döntése szerint az Apple-nek egyértelművé és hangsúlyossá, a fogyasztók számára megkerülhetetlen információvá kell tennie, hogy szolgáltatásuk miatt akár költségük is keletkezhet.