Szeretetforradalom a Szigeten

Publikálás dátuma
2018.04.19 20:25
Fotó: Tóth Gergő
Fotó: /
A Sziget szervezői idén szeretetforradalmat hirdetnek az emberi jogok, a sokszínűség, a környezetvédelem mellett, a kirekesztés és a rasszizmus ellen. Sziget lennének a világ ezzel ellentétes tengerében, de nem kívánnak aktuálpolitizálni.

Bár profi kivitelezésben, mégis inkább első zenei fesztiváljaik hangulatát idéző woodstockos-hippis üzeneteket közvetít az augusztus 8. és 15-e között megrendezendő, 26. Sziget Fesztivál - derült ki a tegnapi beharangozó sajtótájékoztatón. Már a molinón ott virított az "against racism", a "human rights", "green planet" és „peace” felirat. Eme értékekért pedig a "love revolution", vagyis a szerelem („szeretet”) forradalma jegyében szállnak harcba. Ha valakinek ebből nem esne le a tantusz, Kardos József igazgató többször is hangsúlyozta: „a Sziget sziget”, „az országon és Európán belül is”. Számukra a tolerancia, a megértés, a befogadás alapvető érték, amit senki nem kérdőjelez meg.

Szomorúan látják, hogy az elmúlt 25 év alatt világjobbító törekvéseik nem hogy nem valósultak meg, de inkább inkább visszaesést tapasztalnak. Az idegengyűlölet, a rasszizmus felüti a fejét a mindennapokban - fogalmazott. Számukra a sokszínűség érték, a fesztivál multikulturális, „ami a mai világban nem mindig hangzik jól” - véli a programigazgató.

„Love Revolution” kiáltványuk a Szigetet ideiglenes álomállamnak nevezi, ahol nem kérdés az egyén szabadságának tisztelete, a lelkiismeret és életmód szabadságának joga - legyen az szexuális- vagy vallásszabadság -, a véleménynyilvánítás, illetve a megismerés szabadsága. A szeretet forradalma egy nagy, boldog, békés közös ünneplése annak, hogy tudjuk: közösen képesek vagyunk elérni, hogy erőszak és félelem nélkül élhessenek az emberek szerte a világban, hogy élhető Földet hagyjunk utódainkra, hogy az alapvető emberi jogok mindenhol sértetlenek maradhassanak, hogy szűnjön meg az előítéletesség és a kirekesztés. A helyszínek között lesz előadás a menekültkérdésről, emberi jogokról, valamint Izrael állam 70 éves fennállása, illetve Nelson Mandela születésének 100. évfordulója köré szerveződő események. (A fesztivál izraeli megjelenésének tavaly megpendített lehetősége egyelőre lekerült a napirendről.)

Lapunk kérdésére, hogy nem éreznek-e ellentmondást elveik és a most kétharmaddal újraválasztott Fidesz menekültellenes propagandája között, Kádár Tamás cégvezető leszögezte: a Sziget 25 éve vallja ezeket az értékeket. Igaz, most ezt kifejezetten hangsúlyozni kívánják őket. A világ ugyanakkor kétségkívül megváltozott – jegyezte meg szomorúan. Véleményük – bármily furcsán is hangozzék – alapvetően gazdasági megfontolásokon alapul. A rendezvény közönségének jó része ugyanis ma már külföldi fiatalokból áll. Körükben pedig ezek vonzó hívószavak – vélekedett a cégvezető. Aktuálpolitizálni viszont nem hajlandóak. Kérdésünkre leszögezte: mindezek kapcsán semminemű aggály nem jutott el hozzájuk a kormánypárt vagy az állam részéről.

Fotó: Tóth Gergő

Fotó: Tóth Gergő

A tájékoztatót az alapító, Gerendai Károly nyitotta meg, ám inkább csak szabadkozva. Az utóbbi évekhez hasonlóan ugyanis azt hangsúlyozta: a napi szervezésből már kivonult és más üzleti tevékenységek – így a vendéglátásra vagy a Lupa-tavi szórakoztató központra – összpontosít. Lapunknak megismételte: a most hangsúlyozott értékek mindig is a Sziget alapelvei közé tartoztak. Miközben kétségkívül tartja a személyes kapcsolatot a kormányzat vagy a főpolgármesteri hivatal illetékeseivel, nézőpontja miatt nem érez hátrányos megkülönböztetést. (Nem ennek tudja be azt sem, hogy a minap a Kolosy téri piac hasznosítását az óbudai önkormányzat nem rá, hanem a kormányfő veje, Tiborcz István üzlettársára bízza.) A kiállásban megerősítette őket új amerikai tulajdonosuk, a Providence tőkealap is, mivel osztoznak eme alapértékekben. Kérdésünkre az alapító közölte: biztosan élnének kisebbségi tulajdonosi vétójogukkal, ha a jövőben a Providence esetleg politika-közeli köröknek kívánná eladni a cég többségét.

A fesztiválszervezés szakmai oldalát tekintve a Sziget idén is nagy ugrásra készül. Az augusztusi rendezvény költségvetése 12 százalékkal 8,6 milliárd forintra nő. A többletet elsősorban a nagyszínpados fellépők gázsijára fordítják. A tavalyinál erősebb felhozatalt az eddigi jegyeladások is visszaigazolják – hangsúlyozta Kádár Tamás. Tavaly a – kft.-ből zrt.-vé alakult – Sziget nyeresége az azt megelőző csúcsév körülbelül harmadára, mintegy félmilliárd forintra esett. A BalatonSounddal, a Volt Fesztivállal, valamint a Gourmettel és az ingyenes Gyerekszigettel együtt idén ismét megcélozzák a tavalyelőtti nyereséget – közölte a cégvezető.

Kádár Tamás tájékoztatása szerint idén már nem lehet fesztiválkártyával fizetni: erre a karszalagba épített chip szolgál, illetve hagyományos paypass-bankkártyákkal lehet. Az egyenlegfeltöltést mobilapp segíti.

A jegyek szerkezete idén is kissé módosult. A honlapjukon közzétett árlista szerint a 7 napos bérlet ára 93 ezer forint, vagy részletfizetéssel kicsi drágább. Bármely három egymást követő napért 59900 forintot kérnek, a napijegy pedig 22 ezer 500 forintot kóstál. A szerdai kezdés előtti három napot 15 ezer forintért lötyöghetjük el a helyszínen, csak a keddért pedig 7500 forintot kérnek. A jegyárak a fesztiválig még emelkedhetnek, az ötnapos bérlet elfogyott.

2018.04.19 20:25

Az Imitation fura popzenéje

Publikálás dátuma
2018.12.14 11:30
Pápai Zsanett
Fotó: /
Pápai Zsanett énekes-dalszerző és Gödri Bulcsu zeneszerző közös projektje, az Imitation minden tekintetben átlépi a műfaji határokat. Ők egyszerűen csak „fura popnak” (weird pop) nevezik The Original című lemezüket.
„Mindig fontos volt, hogy a lehető legszélesebb skálán keressek zenei inspirációkat. Mára a rigid műfaji határok szinte teljesen elveszítették a jelentőségüket, főleg az underground/indie világban. Bármilyen stílust meghallgatok, ha szélesíthetem a művészi eszköztáramat. Amikor az albumot írtuk, nem kerestünk műfaji viszonyulási pontokat, csak a húsbavágóan őszinte, koncentrált kifejezéssel törődtünk. Az így létrejött egységes, de eklektikus anyagot – art electrót, trip-hopot, indietronicát, jazzt is kihallani a The Originalből – neveztük el weird popnak, azaz fura popnak. Popzene, mert fontos a mindenki számára hozzáférhető kifejezésmód – és weird, mert eszközeiben és stiláris szabadságában kompromisszummentes” – vélekedik Bulcsu, aki zeneszerzője és sound designere, azaz „hangkép-alkotója” az új lemeznek. Szokatlan az angol nyelvű album szövegvilága is: a lírai, személyes hang éppúgy megjelenik benne, mint a társadalmi kérdésekkel való kritikus szembenézés. „Zenészként a nonverbális kifejezés érdekel jobban, a dalszövegek másodrendűek számomra. De pár éve még sokadrendűt vagy lényegtelent mondtam volna; ehhez képest, úgy látszik, több lett azóta a verbálisan is megfogalmazható mondanivalóm” – mondja Zsanett. „Nincs előre meghatározott tematika, bármiről írunk dalokat, ami épp az eszünkbe jut – politikától fiktív történeteken át magánéleti válságokig”. Bulcsu most csak egy szöveget írt (Before Work), ami az életközepi krízisről szól. „Egyrészt azért, mert ismerem, másrészt mert nem illik. A popzenében és úgy általában a minket körülvevő vizuális világban szinte mindig kizárólag fiatalnak illik lenni. Ellentétben például az ortodox countryval, ami nagyon pontosakat tud mondani a középkorú emberek magányáról. Benne van az összes dühöm és hitehagyottságom, amit oly bőkezűen osztogat 2018 Magyarországa az olyan formáknak, mint én” – teszi hozzá Bulcsu.
Az Imitation tagjai a magánéletben régóta egy párt alkotnak, de a közös zenei projekt csak két éve született meg. „Féltem, amikor először kipróbáltuk, mert az nagyon mély seb lenne, ha nem működne. A zene túl érzékeny szövet, és nagyon is benne volt, hogy nem rezonálunk úgy, ahogy azt a művészet megkívánja. De az első próbákon nekem revelatív volt, hogy a mélyáramokban egyfelé megyünk. Persze kemény konfrontációink voltak felszínes kifejezésbeli apróságok kapcsán, de ez nem meglepő, ha igazán fontos neked, amit csinálsz” – véli Bulcsu. Zsanett szerint „nagyon ritka szerencsés helyzet az, amikor olyasvalakivel találkozunk, akivel művészileg eléggé egy hullámhosszon tudunk lenni ahhoz, hogy minden tekintetben a saját elképzeléseinket valósítsuk meg. Esetünkben úgy adódott, hogy ez a valaki pont az életünk párja, ami már nem feltétlenül szerencsés, többszörösen nehezített pálya, de egyúttal kihagyhatatlan lehetőség, hogy együtt dolgozzunk.” Az Imitation első lemezbemutatóját októberben tartották – kortárs tánccal (Maurer Milán), vizuális performansszal (outstand) és jó néhány vendégzenésszel. Remélik, hogy a jövőben is tudnak hasonló összművészeti esteket rendezni – bár Magyarországon nem mindig könnyű ehhez megfelelő helyszínt, körülményeket találni. A nemzetközi piacon is szeretnék megismertetni a lemezt; „először az online világban, aztán, ha eléggé érdekesek vagyunk, akkor személyesen is. Már kaptunk külföldi megkereséseket, hamarosan véglegesednek az első turnéállomások”. Infó Imitation: The Original – December 15. 20:00, Klinika (Budapest, XIII. Tátra utca 22.)  

Névjegy

Pápai Zsanett, a többek között filozófia szakot végzett, festészettel is foglalkozó énekesnő 2007-ben adta első önálló koncertjét Párizsban, ahol Marco Beacco és Anne Lys Galen tanítványa volt. Ugyanebben az időszakban (a Sorbonne-on végzett tanulmányai mellett) festményeit a Village Suisse-ben állították ki. Itthon rádióműsorokat vezetett és szerkesztett, majd 2011-től saját jazz-formációival (Jazzin’ the Box, Pápai Zsanett Quartet, Jazz Poetry) lépett fel. 2016-ban alapították meg az Imitationt. Gödri Bulcsu verseskötete, A vágy geometriája 2004-ben jelent meg. Versei szerepeltek a Jazz Poetry produkcióban; médiaművészként Puzsér Róberttel dolgozott (Szélsőközép, Reklámtörvényszék, Szigorúan Ellenőrzött Mondatok). A Stand-up Tragedy, azaz „egyéni világlátásra, szokatlan összefüggésekre és analógiákra épülő személyes, szenvedélyes monológ” magyarországi meghonosítója.

Témák
zene
2018.12.14 11:30
Frissítve: 2018.12.14 11:30

Jövőre Budapesten koncertezik Tom Jones

Publikálás dátuma
2018.12.14 11:18

Fotó: AFP/ Mustafa Ciftci
A világhírű walesi énekes 2019. június 22-én hatodszor lép majd fel magyar közönség előtt.
Jövőre ismét koncertet ad Magyarországon Tom Jones. Az énekes 2019. június 22-én a Papp László Budapest Sportarénában lép fel és adja elő legnépszerűbb dalait – közölte a szervező Live Nation pénteken az MTI-vel. A 78 éves walesi születésű Tom Jones fél évszázaddal ezelőtt kezdte pályafutását, első zenekarát 1963-ban alapította Tommy Scott and the Senators néven. Első listavezető dala az It's Unusual volt 1965-ben, egy évvel később a Green, Green Grass of Home, 1968-ban pedig a Delilah lett hatalmas sláger. Saját televíziós showműsora volt Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban, valamint több filmben – köztük a Támad a Mars!-ban – is szerepelt. Az erőteljes, remek hangú énekes a nyolcvanas években Prince dalának, a Kissnek a feldolgozásával tért vissza a sikerlistákra. Ezt a kislemezt a kísérletező újhullámos csapattal, az Art of Noise-zal közösen rögzítette, a korong több millió példányban kelt el világszerte. A kilencvenes években az If I Only Knew (1994) és a Sexbomb (1999) számított kiemelkedő Tom Jones-slágernek.
1965 óta mintegy 150 millió példányban adták el lemezeit. Legutóbbi – sorrendben 41. – stúdióalbuma, a Long Lost Suitcase 2015-ben jelent meg. Az énekes 2001, 2009, 2011, 2014 és 2017 után hatodszor lép fel magyar közönség előtt jövő júniusban a Sportarénában, legutóbb tavaly a VeszprémFesten járt. Pályafutása során kapott Grammy-díjat, Brit Awardsot, 1999-ben átvehette a Brit Birodalom Érdemrendjét (OBE), 2006-ban lovaggá ütötte II. Erzsébet királynő.
Szerző
2018.12.14 11:18
Frissítve: 2018.12.14 12:51