Molnár Ferenc;Örkény Színház;A hattyú;

2018-04-27 07:46:00

Minden a csók körül forog

A férfi figyelmét egy nőre igazán csak egy másik férfi figyelme tudja felhívni. Többek közt erről szól A hattyú című előadás az Örkényben. De Polgár Csaba rendezőnek köszönhetően, nem csak erről.

Épp tegnapi cikkemben méltattam Molnár Ferenc drámaírói erényeit a Liliom kapcsán. A hattyú ugyanebbe a sorba illeszthető be, vagyis a remekül játszható színpadi mű. Mácsai Pál, az Örkény Színház direktora jól ismeri Molnárt, nem véletlen ért meg A testőr és Az üvegcipő korábbi hosszú sikerszériát a Madách téren. És most műsorra tűzték A hattyút. Egy fiatal rendező, aki már független színházakban és az Örkényben is bizonyított – nem mellesleg nagyszerű színész – Polgár Csaba színrevitelében. Polgár életet vitt az egyébként is életteli darabba, vagyis nagyon sok zenei és színházi ötlettel fűszerezte azt. Úgy tűnt, ezzel teljesen felszabadította a színészeket, és jó formába hozta az Örkény nagyon erős társulatát. Ebben az évadban szerződött az együtteshez Csákányi Eszter, aki egyszerűen fürdik Beatrix szerepében. Rögtön magánszámmal érkezik, és több arcát is mutatja. Egyszerre szenvedélyes bohóc és vérbő tragika. Mintha hazaérkezett volna, minden partnerével egy színházi nyelvet beszél.

Csákányi hol vérbő tragika, hol szenvedélyes bohóc (képünkön MácsaiPállal)

Csákányi hol vérbő tragika, hol szenvedélyes bohóc (képünkön MácsaiPállal)

Elsőre meglepő, sőt több mint figyelemkeltő Izsák Lili díszlete és ugyanez vonatkozik az általa tervezett jelmezekre is. Míg a díszlet egy korábban csillogó, de mostani állapotában foszló tapétájú, lestrapált teret mutat, addig a kézzel festett jelmezek harsányak és hivalkodók. Ezzel már ellenpontot hoz létre.

Sok mindenről szól Molnár vígjátéka. Arról, hogy bizony a hatalmat elég nehéz elengedni. A pozíció, a rang a legfontosabb, csak az számít. És hogy mi a helyzet a szerelemmel? Hát arról is esik szó bőven. A trónfosztott család hercegnőjének (Tenki Réka) és a háznál szolgáló tanárnak (Nagy Zsolt) váratlanul jött érzelmi románca megrázza a közeget, de nem bénítja le. Mindenki különbözően reagál az „incidensre”. Ezt írja meg többek közt bravúrosan Molnár. A határátlépés megtörténik, a trónörökösnek szánt Alexandra csókot vált a tanárral, de aztán mindenki azon van, hogy ez a dolog semmissé váljon, és ha nem is lehet meg nem történtté tenni, nagy erőfeszítésekkel, különböző fondorlatokkal csak elsimul a dolog, és minden megy tovább, ahogy ezt ettől a családtól el lehet várni.

Persze a csaléteknek használt tanár fellázad. Az előadás ennek a gyorsan felvázolt történetnek nagyon sok rétegét képes megmutatni: a társadalmi hátterét, az érzelmi motivációkat és azt a sok humoros és szarkasztikus momentumot, ami az egész felfordulást kíséri. A darabban az említett csókon kívül – és természetesen ezt is Molnár írta bele – még két férficsók is megtörténik. Mindkettőt a tanár kapja: Beatrix bátyjától, Jácinttól (Mácsai Pál) és Alberttől, a trónörököstől (Ficza István). Csakhogy a tanár nem dől be a csókoknak: tartással kiszáll, ha nem kell főszereplőnek, statisztának nem marad.

Infó: Molnár Ferenc A hattyú, Rendező: Polgár Csaba, Örkény Színház