Mit tesz a képernyő a szemünkkel?

Publikálás dátuma
2018.05.09 16:14
Illusztráció: pexels.com
Fotó: /
Az állandó képernyőnézés fárasztja, de akár ronthatja is a szemet. Jó, ha tudjuk: törvényileg kötelező óránként tíz percet pihentetni.

A monitorra, a telefonra és a táblagépre meredve folyamatosan közelre nézünk, ami állandó alkalmazkodásra készteti, ezáltal fárasztja a szemet. Ez közvetlenül ugyan nem rontja a látást, de a kicsit is túllátóknak hamarabb lesz szükségük szemüveg viselésére – mondta a Népszavának  Dr. Tóth Eszter, az Oxygen Medical szemorvosa.

Sok „monitorozás” hatására a rövidlátás, ami tinédzser kor környékén kezdődik, rosszabbodhat, illetve felgyorsulhat. Ennek megelőzésére célszerű a fiatalok képernyő előtt töltött idejét korlátozni, és sok szabadidős tevékenységet - kirándulás, szabadban sportolás, játék - is beiktatni az életükbe. A képernyők hosszas nézése szárítja is a szemet, mert egyrészt a gépek hőhatása miatt gyorsabban párolog a könny, másrészt harmadannyit pislogunk, mint rendesen.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Az az ideális, ha a monitor a szemmagasság alatt van, mert ilyenkor a felső szemhéj takarja a szaru- és kötőhártyát, így kevésbé szárad a szem. Ha mégis száraznak érezzük, használjunk műkönnycseppet. Olyat érdemes választani, amelyben nincs tartósítószer, mert hosszan használva az is okozhat szemszárazságot. Ha elfárad a szemünk, nem látjuk jól a képernyőt, szemüveget kell készíttetni. Már van olyan, sőt kontaktlencse is, amit kifejezetten a képernyő használatához fejlesztettek ki. Ezek ellensúlyozzák az állandó közelre nézés hatásait. Sokan kész szemüveget vásárolnak a hipermarketben vagy az illatszerboltban, de ezeket a szemész nem ajánlja. Mint Dr. Tóth Eszter fogalmazott: „ezek postai aláíráshoz alkalmasak, de arra nem, hogy folyamatosan monitort nézzünk velük.” Ennek oka egyrészt az, hogy azonos dioptriájú a jobb és a bal lencséjük, másrészt a fókuszpontjuk átlagos, nem pedig egyéni értékre van állítva.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Két törvényi szabályozás is vonatkozik a képernyő előtti munkavégzésre; az 1999-es egészségügyi miniszteri rendelet szabályozza a minimális egészségügyi és biztonsági követelményeit, a 2002-es szerint pedig a munkáltatónak kétévente szemészeti vizsgálatot kell biztosítania, valamint, ha szükséges, szemüveget is. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ki is kell fizetnie. A legtöbb helyen „be szokott szállni” a költségébe. A törvény szerint a monitor előtti munkavégzés közben óránként tíz perc szünetet kell tartani. Ezt a legtöbb munkahelyen nem nagyon lehet kivitelezni, de jó, ha tudjuk, és időnként megpróbáljuk betartani – tanácsolja a szemorvos.

2018.05.09 16:14

Ételallergiásan is lehet grillezni - Ezekre figyeljen!

Publikálás dátuma
2018.08.20 14:14
Illusztráció: Pexels
Fotó: /
Még nincs vége a grillszezonnak, viszont egyre több embert ételallergiás vagy ételintoleranciás, ezért könnyen előfordulhat, hogy vendégként vagy házigazdaként a „mentes étkezésre” is ügyelni kell.

Nem mindegy, milyen a diéta

A tejfehérje és tejcukormentes diéta fogalma például gyakran keveredik, pedig az érintetteknek nagyon kellemetlen tüneteket okoz, ha – akár kis mennyiségben is – fogyasztanak a számukra problémás összetevőtől. Ha valaki a tejcukorra érzékeny, laktózmentes tejtermékeket fogyaszthat, aki azonban tejfehérjementes diétán van, semmilyen tejterméket nem ehet. Ilyenkor, ha biztosra akarunk menni, növényi tejeket érdemes használnunk. Salátára inkább olívaolaj alapú öntetet, turmix helyett pedig víz vagy jég alapú smoothie-t készítsünk. Fontos tudni, hogy a késztermékek – pékáruk, kekszek, ropik, csokoládék és felvágottak – is tartalmazhatnak tejszármazékot, ezért vásárlás előtt mindig olvassuk el az összetevőket - hívta fel a figyelmet Rajcsik Enikő, a Budai Allergiaközpont dietetikusa.

Mentes köret

Ha saláta mellé vagy helyett valami mást is készítenénk, ne kizárólag a rizsre vagy krumplira gondoljunk. Gluténmentes és magas rosttartalmú, lassan felszívódó köretet quinoából, kölesből, hajdinából és amarántból is készíthetünk. 

A fűszer is árthat

Cöliákia vagy gluténérzékenység esetén nem szabad gluténtartalmú élelmiszereket fogyasztani. Glutén a búzában, árpában és rozsban található, de sok termék szennyeződhet, ha az előállítás vagy csomagolás olyan üzemben történik, ahol gluténtartalmú élelmiszerekkel is dolgoznak. Kevesen tudják, hogy ez akár a fűszerekkel is megeshet.
A füstölt, szárított húsféleségek kerülendők, de a pácolt húsok remekül illenek a hisztamin intoleranciások étrendjébe. Arra kell azonban figyelni, hogy mindig friss húst használjunk az ételekhez. Vásárlás után azonnal tegyük be a hűtőbe, és érdemes hamar be is pácolni, mert az olaj megakadályozza, hogy a hús felszíne levegővel érintkezzen, ami szintén megnövelné a hisztamintartalmát.

A tálalás is veszélyeket rejt

Ha végig odafigyeltünk: allergénmentes alapanyagokat vásároltunk, amelyek a főzés során sem érintkeztek a többi étellel, akkor a tálalásnál se kövessük el azt a hibát, hogy egymás mellé téve szervírozzuk a mentes és a hagyományos összetevőket tartalmazó ételeket, mert akkor is allergén kerülhet rá, és ez is épp olyan tüneteket okozhat, mintha a másik alapanyagokkal készített ételből fogyasztana az allergiás - mondta Rajcsik Enikő.
2018.08.20 14:14
Frissítve: 2018.08.20 14:14

Az extrém hideg és meleg is hozzájárul az egészséges életmódhoz

Publikálás dátuma
2018.08.18 14:14
Illusztráció: AFP
Fotó: /
A fizikai aktivitás és a kiegyensúlyozott táplálkozás mellett a szaunázás és a hideg fürdő, a jégkamra is jelentősen hozzájárul a gyógyuláshoz, az egészség fenntartásához.

Miért jó a meleg?

A  szaunázás nem csak a pihenés és relaxálás eszköze - derült ki a Mayo Klinika tanulmányából. A rendszeresen szaunázóknál ugyanis alacsonyabb a magas vérnyomás, a szív-érrendszeri betegségek előfordulása, valamint kisebb arányban küzdenek tüdőbetegségekkel, kognitív- és mentális zavarokkal. Korábbi tanulmányok azt is bizonyították, hogy csökken a gyulladások előfordulása és az immunrendszer is megerősödik az extrém meleg hatására, japán szakemberek enyhe depresszió kezelésében is használják a szaunát. 
A kutatók szerint a pozitív hatások egyik fő oka, hogy ha rendszeresen - hetente egyszer - 5-20 percig 80-100 Celsius fok közti hőmérsékleten tartózkodunk, a szívverés felgyorsul, akár a percenkénti 120-150 ütést is elérheti, ami egy edzéshez hasonló, miközben izmok nem aktiválódnak. Ugyanakkor érdemes mértékletesnek lenni: akik jelentősen túllépik a heti egyszeri alkalmat, egyes tanulmányok szerint megnövelik a magas vérnyomás és a szívinfarktus rizikóját. Érbetegeknek, szívbetegeknek pedig ajánlott kezelőorvosukkal konzultálniuk a szaunázásról - mondta Dvorák Márton, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája.

Miért jó a hideg?

A hidegterápia – amely jelenthet hideg zuhanyt, merülő medencét, jeges vízbe mártózást, úszást vagy akár úgynevezett krioterápiát – szintén számos előnnyel kecsegtet. Serkenti az immunrendszer működését, gyulladáscsökkentő és ráadásként a fogyást is elősegítheti. Egy, a Nature magazinban publikált tanulmány szerint az extrém hideg hatására a szervezet a zsírt egészségesebb típusúra képes alakítani, így a fagy közvetve megkönnyíti a testsúly csökkentését. Más tanulmányok szerint a 2-es típusú cukorbetegség kezelésében is szerepe lehet a hideg terápiának
„Az extrém meleggel és a hideggel való megküzdés a fitnesz ismert módszere, környezeti kondicionálásnak is hívhatjuk. Ezzel növelhető a test rezilienciája, vagyis az a rugalmas ellenállási képessége, amellyel akár egy sokkszerű külső hatáshoz is képes sikeresen alkalmazkodni. Ezért ezt az elemet érdemes beépíteni az alapok, vagyis a mozgás és a táplálkozás mellé.”
- fogalmazott Dvorák Márton.
2018.08.18 14:14
Frissítve: 2018.08.18 14:14