Gitárral és teljes szívvel zenél

Publikálás dátuma
2018.05.17 07:46
Fotó: Máth Szilvia
Fotó: /
Gyémánt Bálint nevét legtöbben a Harcsa Veronikával alkotott ének-gitár duóból ismerik. Most saját triójával jelentetett meg lemezt True Listener címmel, amit a BMC Opus Jazz Klubjában mutatnak be.

„A dzsessz számomra egyfajta attitűd, hozzáállás. Olyan szűrő, amelyen keresztül a világra tekintek. Ez az a zenei stílus, amely képes bármilyen más műfajjal fuzionálni, és az egyik legnagyobb szabadságot biztosítja az alkotónak. A saját dalaimban rengeteg pop, rock vagy klasszikus zenei ihletettséget vélek felfedezni a nyilvánvaló dzsessz-elemeken kívül. Csak az számít, hogy a környezetünkhöz mennyire tudunk nyitott szívvel fordulni. Remélem, hogy olyan embereket is megtalál majd ez az anyag, akik azt hiszik, hogy a dzsessz nem is nekik való” – mondja a közelmúltban megjelent lemezéről Gyémánt Bálint.

A True Listener című albumot állandó triójával rögzítette, amelyben Fonay Tibor basszusgitározik és Csízi László dobol. „Sokáig kerestem a megfelelő embereket zenei ötleteim megvalósításhoz. László és Tibor tökéletesen képesek minden elképzelésem megformálására, ráadásul barátaim is. A koncertünk vendége, Ávéd János szaxofonos pedig számomra az egyik leginspirálóbb kortárs alkotó és hangszeres művész. Nagyon várom a közös koncertet, amelyen mindkettőnk szerzeményeiből válogatunk.” A lemezen emellett a remek izraeli zongorista, Shai Maestro játéka is hallható – ő sajnos most nem lehet itt Budapesten. „Shai-jal először a Facebookon vettük fel a kapcsolatot. Nagyon nyitott, kedves, hihetetlen szakmai felkészültséggel rendelkező művész. Minden vele rögzített momentum a legelső zenei találkozásunk lenyomata. Nem volt szükség próbára sem, a dzsessz nyelvén folyékonyan tudtunk kommunikálni” – meséli Gyémánt Bálint.

A fiatal gitáros nevét legtöbben a Harcsa Veronika énekesnővel alkotott duóból (illetve korábban a Bin-Jip formációból) ismerik. Számos országban koncerteztek, összesen hat lemez fűződik együttműködésükhöz. A közeljövőben veszik fel az új albumot, amelyen két belga muzsikussal kiegészülve játszanak, s amelyet a tervek szerint jövő nyáron mutatnak be a közönségnek. Bálint emellett tagja a Transform Quintetnek, gitározott az énekes-dalszerző Indigó (Palágyi Ildikó) első szólólemezén, de Baló István dobos új projektjében (W69) is részt vesz. Most alakul egy másik trió is – az új-zélandi Matthew Mitchel gitáros és Gyárfás Attila dobos részvételével. Gyémánt Bálint nyári koncertjein több gitárossal (Gyárfás István, László Attila, Juhász Gábor), valamit Sárik Péter zongoristával is színpadra lép.

Erősen megoszlanak a vélemények, hogy milyen a dzsesszmuzsikusok – s ezen belül a fiatal, de már nem pályakezdő nemzedék – helyzete Magyarországon. Gyémánt Bálint optimista. „Budapest két világszínvonalú dzsesszklubbal, számos csodálatos koncerthelyszínnel és fesztivállal büszkélkedhet. A Budapest Music Center egy olyan egyedülálló kulturális intézmény, amelyre a világ minden tájáról érkező művészek irigykedve néznek. Ez a szakma sehol sem könnyű; a zene iránti rajongásunk viszont mindig legyőzi majd a felmerülő nehézségeket. Nem kérdés, hogy több lábon kell állni. Van, aki tanít, van, aki olyan zenét is játszik, amiben nem képes annyira hinni. Minél többet járok külföldön, annál inkább megbecsülöm az itthoni lehetőségeket, amiket kapok. A kiváló zenészeket, akikkel megoszthatom a színpadot és a közönséget, aki a szeretetével élteti a műfajt.”

Névjegy
Gyémánt Bálint gitárművész 2008-ban szerzett diplomát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Utolsó tanulmányi évét az oslói Zeneakadémia ösztöndíjasaként kezdte. Az elmúlt tíz évben csaknem harminc lemezen dolgozott. A közelmúltban jelent meg True Listener című trióalbuma, amely Fonogram-díj jelölést kapott. Büszke arra, hogy a Kőbányai Zenei Stúdió és a Bartók Béla Konzervatórium tanáraként tehetséges fiatalokkal dolgozhat együtt. Példaképei között Pat Methenyt és a közelmúltban elhunyt Babos Gyulát is megemlíti.

Infó: Gyémánt Bálint Trió, vendég: Ávéd János – szaxofon, május 19. szombat, Opus Jazz Klub

2018.05.17 07:46

Sérülés miatt kihagyhatja a szezont a Manchester City kapusa

Publikálás dátuma
2018.08.21 07:22
Claudio Bravo
Fotó: AFP/ OLI SCARFF
Edzésen szakadt el Claudio Bravo Achilles-ina. A belga Kevin De Bruyne három hónapig nem játszhat.
Súlyosan megsérült a hétfői edzésen Claudio Bravo, az angol bajnokságban címvédő Manchester City labdarúgócsapatának chilei kapusa. A klub honlapjának rövid közleménye szerint az első orvosi vizsgálatok megerősítették, hogy elszakadt a 35 éves játékos Achilles-ina. Bravóra csütörtökön további vizsgálatok várnak Barcelonában, de az már most biztosnak látszik, hogy az egész szezont ki kell hagynia. Josep Guardiola vezetőedző csapatának nem a tapasztalt kapus az egyetlen hiányzója, ugyanis a belga Kevin De Bruyne sérülés miatt három hónapig nem játszhat.
Szerző
2018.08.21 07:22
Frissítve: 2018.08.21 07:22

Magyarország beteg és csodálatos

Publikálás dátuma
2018.08.20 20:36

Fotó: Népszava/ Vajda József
Bár az internetadó bevezetésének terve „nagyobb sikert” aratott, az Erzsébet hídnál egy Tankcsapda-koncert is tömegeket mozgat.
Ha valaki az Erzsébet hídi tüntetések valamelyikén időnként fiesztára gondolt, hát most magára vessen: kósza fantáziáit elcsípte a gondolatrendőrség. Persze inkább valószínű, hogy a helyszín magától értetődő: az államalapítás háromnapos ünnepére színpad épült Szent Gellért szobra alatt. Az idő jó, és nem rossz a hely – épp csak a stadionhangzást nem lehet visszaadni a Duna-partján −, de ingyenes koncerteknek ne hallgasd vájt füllel a hangzását.  „Isten éltessen, Magyarország!” − szólt az idei szlogen. Augusztus 20-a előestéjén nem csak az 1018 éves magyar államiságot lehetett ünnepelni, a Tankcsapda alapító-énekese, Lukács László ötvenéves, a majdnem harmincéves zenekar erre építette fel Fél évszázad címmel futó turnéját. A fővárosban május 4-én volt már egy nagy buli – Budapesten amúgy nem játszik túl gyakran a banda −, most viszont az AWS és a Zanzibár koncertje után olyan tömeg gyűlt össze az ingyenes „ráadásra”, amekkorát talán Magyarország egyik, ha nem a legnépszerűbb rock and roll zenekara sem látott még. Rajongók, ismerkedők, egyszerűen szórakozni vágyók a rakpartról, a Magyar ízek utcájából jövet-menet, ahol minden második portéka megkapta a „kézműves” jelzőt. A szorongók persze gondolhattak Genovára, de még az ég sem szakadt le. Egy majdnem harmincéves zenekar történetéhez hozzátartozik, hogy a régi hívek egy része ragaszkodik a kezdeti hangzásvilághoz, egykori élményeihez. A rajongók egykor karon ülő gyermekei felnőttek, hozták karon ülő gyermekeiket, ám Lukácsék korosztályának morózusabbik része sem állíthatja, hogy tinizenekar vált volna a kedvencükből. Persze így is akadtak ortodox tankerek, akik a bandát számon kérték a közösségi oldalán, miért lépnek fel állami ünnepen, ami felesleges kérdésnek tűnik: egy muzsikus zenélni szeret, augusztus 20-a amúgy sem pártpolitikai rendezvény. A bálványosi nyári egyetem – ahol a Tankcsapda is többször fellépett – sem csupán a miniszterelnökről szól, a legnagyobb erdélyi fesztiválként bejáratott koncerthelyszín. Persze az ottani fellépőknek sem garancia, hogy egyszer ne szülessen róluk nemzetféltő házmesteri feljelentés a „szókimondó szövegeik”, vagy a „züllött, liberális életvitel propagálása” miatt. Mindenki megkapta a magáét – a másfél órás best of koncerten az első, Baj van! című albumtól a legújabb dalokig a Tankcsapda egy becsületes, nem hakni koncertet adott, pirotechnikával megfűszerezve. Meglehet, csak nekem új, de meglepő volt tapasztalni, hogy a tapsgép után feltalálták a pogógépet is: a nyolcvanas években, főként a punkok körében divatosnak számító baráti lökdösődés lámpák parancsára is indult. A Tankcsapda acélosságáért aggódók is megnyugodhattak, Lukácsék előadták a 2012-es, Mi a f… van? című nótájukat is: „Magyarország, mi a f.. van veled, mondd csak! Beteg vagy, vedd észre, felment a lázad. Semmi okom nincs rá, hogy pezsgőt bontsak, mer' amit látok, meg amit hallok: az gyalázat.” Szóval kiállták a „bátorságpróbát” – bár e dal szövege Elvis Costello, Elton John vagy Morrissey Margaret Thatcherhöz címzett dalaihoz képest sehol sincs a politikai karcosságot tekintve. Ilyesfajta „kockázatokkal” nem kellett szembenéznie a Ghymes alapítójának, Szarka Tamásnak, akit arra kértek fel, hogy a budapesti tűzijátékhoz írjon zenét. Az István király dicsérete című mű több dala először 20-a délelőtt hangzott el először a Kossuth téren a tisztavatáshoz és a köztársasági elnök beszédéhez kapcsolódva. Szarka korábban Tokody Ilonával is koncertezett, idén a miskolci operafesztiválon Miklósa Erikával is láthattuk-hallhattuk, így csak a Szarka Tamás munkásságát kevésbé ismerőknek lehetett meglepetés, hogy utóbbi kiváló szoprán a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, a Honvéd férfikar és Szarka Tamás zenekara kíséretében egyik főszereplője lett a produkciónak. Szarka Tamásról persze azt is tudni kell, hogy klasszikus képzettségű hegedűsként mélyült el a népzene világában, költőként pedig sok dalszövege irodalmi értékű. Az útitárs című szerzemény Miklósa Erika szöveg nélküli, angyali énekével, az erőteljes kórussal és a rézfúvósok karakteres játékával rendkívül hatásos szerzeménynek, jó kezdésnek bizonyult. A szám fő dallamának felvezető része egyébként erősen emlékeztet egy közismert ladinó (spanyol zsidó) dallamra. E dal a XVI. században honosodott meg az európai keresztény kultúrában – még ma is hallható könnyűzenei istentiszteleteken −, Smetana is feldolgozta a Moldvában, de az izraeli himnusz, a hatikvá (a remény) is erre a dallamra íródott. Szarka Tamás persze erősen „megbolondította” kortárs klasszikus motívumokkal. A Szent István intelmeiből a zeneszerzői szándék az irgalmasságot és az alázatot emelte ki. Az Intelem az irgalomról balkáni felhangú, Szarka remek hegedűjátékát megmutató nóta. „Légy irgalmas minden erőszakot szenvedőhöz, légy kegyes a külföldiekhez is” – áll Szent Asztriknak tulajdonított Intelmek utolsó fejezetében, sőt: „Ha a királyt istentelenség és kegyetlenség szennyezi, hiába tart igényt a király névre, zsarnoknak kell nevezni.” Bár az ószövetségi és újszövetségi idézetekben gazdag, Imre hercegnek címzett irodalmi alkotás kifejezetten a királyt inti attól, hogy tartózkodjon a bűnöktől, Szarka Tamás olvasatában egészen másról esett szó: „Bűnösnek folyjanak a könnyei, a reményt mégis csak hagyd meg neki” – éneklik a fülbemászó refrénben. Csörgő Anikó ifjúságnak szánt, honismereti könyvének címe, a Csodaország, Magyarország köszönt vissza az utoljára bemutatott dalban. A Csodaország slágeresnek szánt, kiforratlan dal, élvezeti értékét nemcsak a hosszú napon állás, vagy a hangosítás csorbította. „Magyarország, hát akkor hajolj most hozzánk, mosolyod hegyekből fonták, a gyermekek a neved szépen tudják” – nos, nemcsak e lapos, képzavartól sem mentes sorok miatt hittem úgy, hogy rosszul hallok. Persze, ha este a tűzijáték rakétái épp akkor robbantak, amikor ez újra felhangzott, talán mindegy is.  
2018.08.20 20:36