Csak bajuk ne legyen belőle - ösztönösen ez jutott eszembe április elején, amikor először láttam az interneten Molnár Áron (noÁr) klipjét. A fiatal színész rappelve vette sorra a magyar oktatásügy megannyi problémáját, precízen lajstromozva mindent a lexikális tudás fölösleges sulykolásától a pénzhiányon át a szegregációig és szegényellenességig. Miközben noÁr az elméleti tesi bornírtságára vagy a funkcionális analfabétáknak a végzettek közötti egyharmados arányára hívta fel a figyelmet, szorongva néztem körülötte a pesti Vörösmarty Gimnázium enteriőrjeit. Csak bajuk ne legyen belőle.
Naná, hogy lett. Másfél hónap se telt el a kierőszakolt győzelem óta, és a Schmidt Mária családjának tulajdonában lévő Figyelő már azt firtatja, hogyan és miért engedélyezte a forgatást a gimnáziumban az igazgató; és ha maguktól nem vették volna észre, hát az állami fenntartónál érdeklődik, engedélyezték-e a "felforgató tartalmú" szöveg elrappelését az iskolában. A lap végül levonja a jogi következtetéseket: nem elég, hogy tiltottan politizáltak az intézményben, de az államot is megkárosították, mert nem kértek bérleti díjat.
Nagyjából a régi jó feketevágás-ügyeket képzelem ilyennek.
Koromné Beck Zsuzsannának most bűnül róják fel, hogy hagyta, NoÁr ingyen kijelentse a Belső-Pesti Tankerületi Központ egyik intézményében: "Tanulni akarunk, de nem mindegy, hogyan, ezért harcolunk igen-igen sokan". De könyörgöm, harminc évvel ezelőtt még Hoffmann Rózsa meg a többi oktatásreformer hangoztatott ennél sokkal merészebbeket! Az, hogy "szabad ország, szabad oktatás" csak a NER tekintélyelvű, a szorongásba beledermedt mindennapjaiból nézve "politizálás" - 1989-ben egy ilyen követelést még csak nagyon eredetinek se gondoltunk volna.
Hogy hová jutottunk nem egészen egy évtized alatt, azt az ilyen bánatos, pimf ügyeken lehet igazán lemérni. Ahol a romló oktatásügy evidenciáinak kimondása retorziót vonhat maga után, s ahol újságok jelentgetnek fel iskolaigazgatókat a hatalomnál, ott élhetetlen a világ. Ott végre változtatni, vagy onnan menekülni kell.