Ha fut, ezekről tudnia kell

Publikálás dátuma
2018.05.24 16:14
Illusztráció: pexels.com
Fotó: /
A futás számos jótékony hatással rendelkezik, hogy még véletlenül se ártson, Hulényi-Gróf Orsolya manuálterapeuta, gyógytornász összefoglalta, mire érdemes figyelni.

Öltözet

Laza, kényelmes ruházatban fussunk. Célszerűek azok a funkcionális öltözékek, amelyek egészséges, lélegzésre képes közeget teremtenek a bőrnek azzal, hogy a testhőt benntartják, de a nedvességet kizárják a test felszínéről. A zokni orrészén ne legyen varrás, hogy ne okozhasson vízhólyagot. Szoktak olyanokat is mondani, hogy hosszútávfutásnál a férfiaknak érdemes leragasztaniuk a mellbimbójukat, hogy a póló ne dörzsölje ki, az biztos, hogy a nőknek mindig ajánlott a sportmelltartó viselése.

Cipő

Futószakboltban érdemes kiválasztani, mert ott a futás – egyéni – mechanikájának és a lábtartásnak megfelelően ajánlanak lábbelit. Nem biztos, hogy mindig a márkás cipő a legjobb. Érdemes délután vagy este futócipőt vásárolni, mert addigra picit bedagad a lábunk, így elkerülhető, hogy szorosabbat veszünk, ami futáskor kényelmetlenné válhat. A futócipőnek általában egy számmal nagyobbnak kell lennie, mint az utcainak. Egy jó futócipő ezer-ezerkétszáz kilométert bír, utána le kell cserélni.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Talaj

Lehetőség szerint minél puhább talajon fussunk, a beton árt az ízületeknek. A legkíméletesebb a tőzeges, erdei közeg lenne, de a speciálisan futásra kifejlesztett talajok is megfelelőek. Különösen azoknak fontos a pálya minősége, akiknek az Achilles-ina és a sarka hajlamos az irritációra. Nekik különösen, de mindenkinek ügyelnie kellene arra, hogy a sarok ne csapódjon be a talajba. Ilyenkor ugyanis a sarokcsont fölött duzzanat alakulhat ki, ami fájdalmat is okozhat.

Táplálkozás

Futás előtt egy-másfél órával már ne együnk nehéz, fűszeres ételt, semmi olyat, ami megterheli a gyomrot. Hosszabb futásnál fontos a szénhidrát folyamatos pótlása, de erre nem a szőlőcukor a legjobb megoldás. Ha csak ez van kéznél, a futás végéig tizenöt percenként be kell belőle kapkodni. A folyadékon kívül az ásványi sókat is pótolni kell, erre megfelelőek a sportitalok.

Fokozatosság

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

A megtett távot heti 10 százaléknál többel nem érdemes emelni, mert több kárt okoz, mint amennyit használ; túlterhelheti ugyanis az izomzatot, a kötőszövetet. Mindenképpen bemelegítéssel kezdjünk: erre elég egy ötperces tempós séta, laza kocogás, így elkerülhetőek a sérülések. A futás befejeztével a dolgoztatott és akár túl is terhelt – vádli, comb, csípőhajlító - izmokat meg kell nyújtani

Ne rugóztatva!
A szövetet folyamatosan kell nyújtani. Az izmot lehetne rugózva is, de a kötőszövet nem reagál jól a rángatásra.

2018.05.24 16:14

Hiába találták meg az argentin tengeralattjárót, nem tudják felhozni

Publikálás dátuma
2018.11.18 08:53

Fotó: AFP/ STR / NOTICIAS ARGENTINAS
Argentína nem tudja felszínre hozni saját erejéből az egy éve elsüllyedt tengeralattjáróját, nincsenek hozzá megfelelő eszközei – közölte szombaton az ország védelmi minisztere, pár órával azután, hogy megtalálták a járművet.
Oscar Aguad bejelentése keserű dühöt váltott ki a San Juan nevű tengeralattjárón halálát lelt 44 fős legénység rokonaiból, akik a megtalálása előtt két nappal – az eltűnés első évfordulóján – gyászszertartással emlékeztek szeretteikre, és akik követelik, hogy emeljék a járművet a felszínre - számol be a hirado.hu. Argentína háromnapos nemzeti gyászt rendelt el az áldozatok emlékére. Mauricio Macri argentin elnök megerősítette, hogy megtalálták a tengeralattjárót, és „komoly vizsgálatot” ígért annak feltárására, hogy mi történt a San Juannal.
A védelmi miniszter sajtótájékoztatón közölte, hogy Argentínának nincs olyan korszerű technológiája, amellyel ki tudná szabadítani az óceánfenékbe ágyazódott tengeralattjárót. A pontosított adat szerint nem 800, hanem 907 méter mélyen hever a San Juan az Atlanti-óceán mélyén a Valdés-félszigettel egy vonalban, a parttól 400 kilométerre. Az Ocean Infinity nevű amerikai tengerfigyelő cégnek utoljára 2017. november 15-én volt információja a tengeralattjáró hollétéről.
„Komoly vizsgálatok kezdődnek, hogy megtudjuk az igazságot, tisztességet és tiszteletet kell szolgáltatunk hőseinknek és a hozzátartozóiknak, akiknek erőt kívánok e nehéz időben”
– közölte Macri az argentin néppel.
A San Juan visszatérőben volt Mar del Plata-i támaszpontjára, amikor elvesztették vele a kapcsolatot. A kutatásban kezdetben 18 ország vett részt, de tavaly év végén felhagytak vele, az argentin haditengerészet egyedül folytatta a munkát, majd végül kibérelték a célra az Ocean Infinityt. Az amerikai cég az argentin állammal kötött megállapodása szerint 7,5 millió dollárt kap, ha megtalálja a tengeralattjárót. Már csak két nap volt hátra a határidőig, hogy az Ocean Infinity is felhagyjon a kutatással, amikor a hajó talált egy ismeretlen nagy tárgyat a tenger fenekén. Leengedtek egy robot-tengeralattjárót, amelynek kameráin keresztül azonosítani tudták a San Juant.
2018.11.18 08:53

A mozgás is csökkentheti a koleszterinszintet

Publikálás dátuma
2018.11.17 14:14
Illusztráció
Fotó: Pixabay/
Érdemes komolyan venni és kezeltetni a magas koleszterinszintet, ez ugyanis – az elhízással karöltve - közvetve kiváltója lehet az infarktusnak, a stroke-nak és a végtagi trombózisnak.
Ha a vérzsírokat szétválasztanánk, több részt is kapnánk, amelyek közül a két legismertebb: az alacsony sűrűségű (LDL), és a magas sűrűségű (HDL). Ezek koleszterinnel képzett vegyületei keringenek a vérünkben. Ha a szintjük bármilyen ok miatt kórosan megemelkedik, jelentősen megnő a szívinfarktus, a stroke és a végtagi érszűkület kockázata. Az úgynevezett káros koleszterin (LDL) szintje és a szív-érrendszeri betegségek különösen szorosan összefüggnek egymással. Ha a vérben túl sok halmozódik fel, és a szervezet nem képes lebontani, az az artériák falában rakódik le. A tartósan magas vérzsírszint miatt az érfalakon ásványi anyagokból, zsírból álló lerakódások, úgynevezett plakkok alakulnak ki, amelyek csökkentik az erek rugalmasságát, szűkítik az átmérőt. Mindezek miatt az erek egyre kevésbé képesek a megfelelő vérmennyiséget átengedni, ami miatt a környező sejtek kevesebb oxigént kapnak, és a szervek működése alapvetően károsodhat. Végzetes esetben az ér el is záródhat, ami szövetelhaláshoz vezet – mondta Dvorák Márton, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája.
Mivel a koleszterin szintje az életmódon kívül örökletes tényezőktől is függ, érdemes már 20 éves kortól ötévente, 30 éves kortól pedig évente végeztetni teljes laborvizsgálatot és koleszterinszint mérést, még akkor is, ha az előző vizsgálat eredménye nem utalt kóros eltérésre.

A rizikófaktorok összefüggnek

Az egyik legsúlyosabb érrendszeri elváltozás érelmeszesedéssel kezdődik. Attól függően, hogy hol záródik el az ér, szívinfarktus, agyi katasztrófa (stroke), vagy a végtagi trombózis is bekövetkezhet. A kutatások szerint a három közül bármelyik előfordulása növeli a másik kettő bekövetkezésének esélyét is. Komoly rizikója van annak, hogy egy infarktuson átesett beteg néhány éven belül a stroke-ot kap, ahogyan egy szélütés után nagyobb a kockázata egy szívinfarktusnak is. A végtagi érszűkülettel küzdő páciens pedig fokozottan ki van téve a másik két trombotikus betegség veszélyének is. 

Mozgás!

Az életmód reformja és a megfelelő gyógyszerelés, és a gyakori orvosi kontroll a tartós eredményesség záloga. A vérzsírszintet csökkentő gyógyszereket évekig kell szedni, hogy a plakkok visszafejlődjenek. 
„Ugyanakkor fontos tudni, hogy az első lépés minden esetben a megfelelő életmód kialakítása, és ebben óriási a beteg felelőssége”
– hangsúlyozta Dvorák Márton, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája.
A speciálisan felépített, felügyelt mozgásprogram bizonyítottan erősíti a szívizomzatot, segíti a fogyást, javítja a hangulatot, csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet. Azért is érdemes szakértő vezetésével elkezdeni a mozgást, mert például érelmeszesedés esetén fontos, hogy alacsony szintű aktivitással induljon az edzésprogram, mert kezdetben ez váltja ki a pozitív hatásokat.
A cél az optimális testsúly elérése, a túlsúly megelőzése vagy csökkentése, hiszen a koleszterinszintet a súlytöbblet is erősen meghatározza. Már három kilogramm súlycsökkenés mérhető koleszterinszint csökkenéssel jár, valamint nő az inzulinérzékenység és csökken a trigliceridszint is. Ez utóbbi akár 20-30 százaléknyi csökkenést is jelenthet a súlyvesztéssel arányosan. A European Heart Journal című szaklapban megjelent tanulmány szerint pedig a heti 1500-2200 kcal-nak megfelelő testmozgás (ami például 25-30 km tempós gyaloglást jelent, heti több részletben) 0.08-0,15 mmol/L HDL-növekedés érhető el.
„A csoportban végzett mozgás még hatékonyabbá és élvezetesebbé teheti a folyamatot, hiszen ha együtt dolgozunk egy célért, az plusz energiát ad és a szociális hálónkat is erősíti”
- tette hozzá Dvořák Márton.
2018.11.17 14:14
Frissítve: 2018.11.17 14:14