divat;Orbán Ráhel;Magyar Turisztikai Ügynökség;Central European Fashion Week;MTÜ;

2018-05-31 12:33:00

A divatra is rátette kezét Orbán Ráhel

Állami irányítást kapott a divatipar fejlesztése - írja a HVG. Lapátra tették Közép-Európa legrangosabb divateseményének sikeres szervezői gárdáját, hogy a Central European Fashin Week irányítását Orbán Ráhel ismerősei vehessék át - ám ez csak a jéghegy csúcsa. A Magyar Turisztikai Ügynökség 2 milliárdot kapott a divat- és dizájnipar "fejlesztésére", és a kormány - szintén az MTÜ érdekeltségeként - új vállalkozást is indított a feladat elvégzésére.

A divatipari hatalomátvételnek voltak előjelei - írja a lap. Egy tavaly decemberi közlöny szerint például a kormány 2 milliárd forintot irányzott elő a magyar divat- és dizájnipar fejlesztéséhez kapcsolódó feladatok ellátására, méghozzá a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) fennhatósága alatt. Márpedig az ügynökség egyik legbefolyásosabb személyisége éppen Orbán Ráhel. A nagyvonalú állami beavatkozásnál még árulkodóbb volt, hogy a divathét korábbi stábját - nemzetközi sikerei ellenére - menesztették.

A kormány továbbá arról is döntött, hogy 150 millió forintból - szintén az MTÜ érdekeltségeként -, egy új vállalkozást is létrehoznak, a magyar divat- és dizájnipar "átfogó megújítására". A Divatipari Marketing Igazgatóság már tavaly létrejött az MTÜ-n belül - a fiatalos #hellodivat néven divatipari stratégiai napot is tartottak 2017 végén, ahol a résztvevők 5 éves tervet dolgoztak ki.

A szervezet élére Orbán Ráhelnek és családjának személyes jó ismerőse, Bata-Jakab Zsófia került. Bata-Jakab a kormányfő lányával egy időben járt a Corvinus marketing szakára, és már egyetemi évei alatt is dolgozott például a - Lévai Anikó által felkarolt, ám hatalmasat bukó - részben állami Attitude divatmárka csapatában. A Divatipari Marketing Igazgatóságnak az ő felügyeletével összeállított stábjában alig lehet olyat találni, aki valamilyen formában ne kötődne a Tiborcz–Orbán házaspárhoz.

Az MTÜ divatiparért felelős vezetője a napokban arról nyilatkozott, hogy az ügynökség által készített új országimázsfilmben hangsúlyos szerepet kapott a magyar divat. Egy korábbi kormányhatározatban az átfogó turisztikai reform első lépéseként jelölték meg ennek a klipnek a leforgatását. A turisztikai országmárka kidolgozásakor - amelyre az MTÜ 1,9 milliárd forintot kapott - Orbán Ráhel volt az egyik tanácsadó. Ezt az MTÜ vezérigazgatója, Guller Zoltán is elismerte. A szakértői csapat tagjai közt Zoób Katit, a fesztiválszervező Lobenwein Norbertet, a Magyar Bocuse d'Or Akadémia alapító elnökét, Bíró Lajost, valamint az úszóvébé fináléját rendező koreográfust, Vági Bencét és a Fonó művészeti vezetőjét, Berecz Istvánt is megnevezte. Köztükszintén nem sokan vannak, akik - ha mást nem - legalább ne mutatkoznának rendszeresen a kormányfő lányának társaságában.

Márciusban került ki az internetre egy videó, amin Orbán Ráhel két egykori egyetemi társával arról beszélget, hogy ki hogyan részesülhetne a turizmus körüli pénzekből. Ők - Máté Kristóf és Berényi Vince - jelenleg már az MTÜ vezetőségének tagjai.

Mindezek fényében nem meglepő, hogy az MTÜ ágazati igazgatósága alá került az ország legfontosabb divat-eseménye is. A Central European Fashion Week az idén már új az csapattal, a kormány legkedveltebb rendezvényhelyszínén, a Várkert Bazárban került megrendezésre.